Gå til innhold
Fiskersiden

Steinbit tips


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Noen som har noen gode tips til en fersk steinbitfisker?

Hvor den står nå og fremover og når det kan lønne seg å fiske og ikke minst hvor???

Jeg fisker hovedsaklig fra båt med agn på sørlandet, og det jeg har lest meg til på nett har ikke hjulpet fangststatistikken hittil.

All hjelp mottas med takk og lovnader om bot og bedring :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt statisk fungerer det. Litt dunking i bunn, litt oppover i vannlaget og ned igjen fungerer bra til og gjøre steinbit akkurat passe forbanna. Den tar gjerne en agnbit etter og ha lagt og stirret på den i lengre tider, så med litt bevegelse hender det den tar litt kjappere.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroklaus pilk til å dunke i botnen, med ein 30-40cm fortom som du knyter i same auget som hovedlina (altså begge i den enden av pilken som peikar oppover). I enden av denne fortommen, som bør være minst 0.60, knyter du ein kraftig krok som du egnar med fisk, blåskjel osv. Pynt gjerne med rask/skrammel/perler/dingeldangel. Ideen skal være at steinbiten let seg lokke av dunking og skrammel.

Mange brukar vanleg lodd og fast bom istadenfor pilk.

Plass derimot... er ofte det kinkige. Men har du fyrst ein god plass, får du gjerne fleire der, år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår del av landet ber jeg pent om å slipe ut all av steinbitt :) Den er blitt mer eller mindre utradert... Under mine tokter etter steinbitt på Sørlandet ( Arendal) fant jeg ut at disse hadde sine faste samle plasser under gytting. Noen få hotspotts på en dybde av 8 - 10 meter. Med rett lokkemiddel og aktiv fiske kunne man ta knekken på alt det som fants i området.

Bare se hva som skjedde med Fedje området !!

Er du eller andre steder i landet aanbefaler jeg denne på det sterkeste . Det er en grunn til at den bli kalt for steinbittakka opp i Nord :)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Martin :)

Å du milde skaper !!

Og jeg som skal på fiskeferie nordover i juni :)

Oioioi som jeg gleder meg :) Føler nye perser i nær fremtid :)

Fiskestammene våre må vi ta vare på.

Jeg fisker hovedsaklig i Lillesand og vet lite om steinbit bestanden her.

Bare at den er skjør og må behandles pent.

Det har jeg planer om :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt statisk fungerer det. Litt dunking i bunn, litt oppover i vannlaget og ned igjen fungerer bra til og gjøre steinbit akkurat passe forbanna. Den tar gjerne en agnbit etter og ha lagt og stirret på den i lengre tider, så med litt bevegelse hender det den tar litt kjappere.

,

Oppover i vannlaget bør du i alle fall ikke gå. Fisk på bunnen, hele tiden. Steinbiten holder seg på bunn, så ikke løft agnet mer enn max 1 meter om du absolutt må opp fra bunnen, Konstant dunking er greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Martin :)

Å du milde skaper !!

Og jeg som skal på fiskeferie nordover i juni :)

Oioioi som jeg gleder meg :) Føler nye perser i nær fremtid :)

Fiskestammene våre må vi ta vare på.

Jeg fisker hovedsaklig i Lillesand og vet lite om steinbit bestanden her.

Bare at den er skjør og må behandles pent.

Det har jeg planer om :)

I vår del av landet , samt opp til Nordmøre burde steinbitte vært fredet !! Det er ikke minstemål på den en gang ( jobber med det i kulissene) Skal du prøve deg Nordover , les hva Obbien skriver. Skarpe enkelt kroker er også 1 måste :) Derfor : Styr unna Mustad ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på fiske såpass langt nord som mo i rana et par uker.

Håper om ikke annet at snittstørrelsen på de fleste arter er noe grovere enn her.

Takk for den :)

Hva anbefaler du?

Og ikke minst hvilke størrelser lønner det seg å ha liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på fiske såpass langt nord som mo i rana et par uker.

Håper om ikke annet at snittstørrelsen på de fleste arter er noe grovere enn her.

Takk for den :)

Hva anbefaler du?

Og ikke minst hvilke størrelser lønner det seg å ha liggende?

Spør ikke meg . Spør gutta fra Nord :) Jeg selv har stor forkjærlighet for semisirkel kroker fra Varivas. Fisk som biter sitter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår del av landet ber jeg pent om å slipe ut all av steinbitt :) Den er blitt mer eller mindre utradert... Under mine tokter etter steinbitt på Sørlandet ( Arendal) fant jeg ut at disse hadde sine faste samle plasser under gytting. Noen få hotspotts på en dybde av 8 - 10 meter. Med rett lokkemiddel og aktiv fiske kunne man ta knekken på alt det som fants i området.

Bare se hva som skjedde med Fedje området !!

Er du eller andre steder i landet aanbefaler jeg denne på det sterkeste . Det er en grunn til at den bli kalt for steinbittakka opp i Nord :)

Nå så jeg hele videoen og ventet på at steinbiten skulle hugge. Har en intens følelse av å ha blitt snytt for å se steinbit som hugger. Må vel ut å fiske selv da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg hele videoen og ventet på at steinbiten skulle hugge. Har en intens følelse av å ha blitt snytt for å se steinbit som hugger. Må vel ut å fiske selv da...

Slik skjer bare i amerikanske kommersfilmer ( filem i akvarium) eller med kommersbloggere som foretrekker å ta bildet av sprutten en av selveste damma ( død , selvfølgelig) ;) Ja, kom deg ut og fisk. Det er der de skjer på "ordentlig " :)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

,

Oppover i vannlaget bør du i alle fall ikke gå. Fisk på bunnen, hele tiden. Steinbiten holder seg på bunn, så ikke løft agnet mer enn max 1 meter om du absolutt må opp fra bunnen, Konstant dunking er greia.

Aldri gjør noe anderledes, veldig skummelt ;-) . Har fisket i mange år, og har en grunn til og skrive det jeg skriver. Treg steinbit KAN terges ekstra ved og la agnet gå ut av syne litt for og så komme tilbake. Men for all del, alle har sine metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

,

Oppover i vannlaget bør du i alle fall ikke gå. Fisk på bunnen, hele tiden. Steinbiten holder seg på bunn, så ikke løft agnet mer enn max 1 meter om du absolutt må opp fra bunnen, Konstant dunking er greia.

Hadde fornøyelsen av å fiske på steinbit på grunt vann rundt Kvaløya da jeg var ung. Fisket da på steinbit som jeg så, og kunne derfor observere adferden.

Klarte aldri å få de til å komme noe særlig mer en halvmeteren over bunnen før de ga opp jakten. De så heller ikke ut til å gidde å følge agnet veldig lenge. Jeg kunne derfor drive forbi samme fisken flere ganger før agnet ble presentert rett og den tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Går ofte grunt og spiser skjell og krabbe i mørket. på dagen mellom 35-70 meter, på natten finner du dem helt opp mot 1 m.

Sliter du med å finne dem så spør dykkere eller garnfiskere etc, finn ut områder hvor den er tatt før og let etter områder med skjell, kråkeboller og krabber. gjerne taggete steinbunn, urer og lign.

Endret av karmøyfisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur dei fleste fiskar den på dagtid, men kan jo være den tek på natta òg. Etter mine veldig spede erfaringar med å lyse i fjæra på natta, med og utan vindu, kan det sjå ut som at enkelte store steinbitar vasar seg langt inn i fjæra og et bla. blåskjell og småkrabbe på natta. Dette var sjølvsagt for grunt å å ligge i båt og dunke med pilk på tradisjonell måte, og dei må då kikkfiskast. Ikkje var dei lette å be heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ohoi igjen :)

Ett par spørsmål jeg lurer fælt på.....er steinbiten nattaktiv?

Når er den beste tia for steinbitfiske nå på sommerhalvåret?

Og er det et virkelig must med alt det derre juggelet og krimskramset for å får oppmerksomheten til steinbiten?

Man må da kunne få steinbit til å bite på en agnet krok uten å sjøsette et helt juletre med BeastMasteren vil jeg tro....om noen har erfaringer med steinbit fiske og kan komme med noen tips eller innspill setter jeg pris på det :)

Prøve og feile metoden funker dritt dårlig sammen med min noe skjøre tålmodighet...prøving og feiling, feiling, feiling, feiling er drepen for fiskegleden

Skitt steinbitfiske til meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våren er nok beste tiden for steinbit, da kommer den opp fra dypet for å ete seg feit. Det virker som den samler seg på faste plasser hvert år, så om du får en kan det være stor sjangs for å få flere.

Der jeg fisker ligger de ganske så lokalt og det kan være lurt å merke nøyaktig hvor man er om man finner en hotspot. Enkelte steder virker det som de ligger innenfor en omkrets fra 10-40m..

Fisker med kuleøye på 3-400g, escablink under og så 10-15cm lysslange ned til kroken. Har til nå brukt owner longshank 7/0 som har kroket bra men tenker å gå opp til 9/0 for å få mer plass til agnet, steinbiten er stor nok i kjeften. Som agn bruker jeg å ta opp det man får av fisk, som regel torsk eller sei. Skjærer en liten filet å trer den i en agnpose (surgifix) for å holde det bedre sammen. Kan sikkert spe på med reker, blåskjell og div men det har ikke vært nødvenig der jeg fisker, nok av den ;)

Har også laget noen takkel med mer attraktor og juggel men tar nok mest på den førstnevnte, bytter til juggel når den er veldig treig å bite. Dunker i bunnen med rolige bevegelser og holder den så i ro en stund, noen ganger hugger den når dunkingen stopper, kan også heve den 1-2m innimellom.

Steinbiten kjennes ofte ut som småfisk når den gnafser på agnet og bruker noen ganger lang tid på å å bestemme seg, ikke akkurat en slugger i tilslaget.

Skitt fiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.