Gå til innhold
Fiskersiden

Steinbit tips


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Har klart mest suksess på våren, altså april og mai. Jeg fisker den ganske enkelt, 300 grams kuleøye, 20 cm fortom til en svær sirkelkrok (eks 6/0) agnet med 4-5 reker. Litt dunking i bunnen men mest sakte drift med søkket 1 meter over bunnen. Store sirkelkroker er geniale da de krøker godt og er lette å få ut.

Steinbiten er forøvrig en merkelig kuriositet. Har fått steinbit på 5-6 kg på 400 grams kveitejigg. Og hatt en svær sak svømmende opp til båtripa etter en levende småsei.

Har også fått flere steinbiter med småtorsk og små sei i magen, så de kan ta det meste. Og finner du en finner du som oftest fler :) Men måtehold er viktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at den er ganske så raskt på agnet der jeg vet det er steinbit. Dunking i bunnen kan være det lille ekstra som får den til å ta, særlig vanlig pilk.

Ved drifting så er det ingen vits å holde på i timevis. Kjenner man ingenting etter eks time bør man kanskje vurdere plass eller strategi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Personlig så foretrekker jeg dunke i bunnen-taktikken, bruker en mer eller mindre ihjeldunket abu garcia lucas pilk på 225g (tror jeg?) som jeg bare dunker i bunnen konstant, og tar små pauser hvor jeg holder pilken ca 20cm over bunnen, og hvis jeg kjenner det minste diffuse dunk der nede i dypet kliner jeg til med et tilslag, og da sitter den hver jævla gang :P har aldri i mitt minne ikke klart å kroke en steinbit med den taktikken der :) kan også være lurt å ha et par opphengere over pilken :)

Endret av Feskaar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Klarte aldri å få de til å komme noe særlig mer en halvmeteren over bunnen før de ga opp jakten. De så heller ikke ut til å gidde å følge agnet veldig lenge. Jeg kunne derfor drive forbi samme fisken flere ganger før agnet ble presentert rett og den tok.

Jeg har en video filmet med gopro under vann fra en gang jeg prøvde meg på kveita, fiska med en savagear cutbait herring i tequila sunrise farger, og vips der dukker det opp en steinbit som fulgte jiggen opp og ned i vannlagene i ca 5 minutter :P teorien var at den vas skrubbsulten og nysgjerrig :)

Endret av Feskaar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.