Gå til innhold
Fiskersiden

Snømengde i Gaulas nedslagsfeldt 2014


laksegal
 Share

Recommended Posts

Bla deg ned i tråden "Snø" startet av Rogna 30.jan og gå inn på linken til Nobody så ser du at snesmelting i juni i år kommer til å bli tilnærmet null. Den snøen som ligger i dalen vil nok forsvinne utover mai vil jeg tro. Så dans regndansen hvis du vil ha myttji vatn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ser jaggu ut som "vårflommen" i Gaula er over for i år. På tross av varme dager klarte den ikke å bikke over 180 kbm/s i Gaulfossen ! Er dette ny rekord i nyere tid ? Jaja, man får belage seg på liten vannføring allerede på premieren hvis det blir lite nedbør i slutten av mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hr. Laksegal. Reven har vært på tur i dag. Nå skulle dette kanskje vært postet i en annen tråd. "Silver goes bananas etter storauren 2 uker for tidlig". Eller noe i den duren der. Og kanskje best at fisketuren såpass tidlig ble lettere amputert pga. steikvarmt vær og kritthvite snøfonner som sikkert ville tatt kverken på meg langt innpå fjellet. Hvis jeg hadde vært der til solnedgang som jeg hadde planlagt. Uten solkrem og greier. Joda, reveslusken hadde fri i dag, det var meldt knall vær og lite vind. Så hva er mere fornøyelig enn å dra langt til fjells og få luft under vingene igjen etter en laaaang vinter. Sånn på tampen før det nest beste starter. Laksefiske. Jeg pakket sammen nykokt kaffe og en god del mat og dro langt pokker oppi Gauldalen for å prøve å lure storauren like etter at isen gikk. For at det er storaure der jeg har tenkt meg er det ingen tvil om. Har sett nok bilder av 1,5-kilos og oppover fra denne plassen. Og hørt nok slibrige bemerkninger a la: -"Ka e største ørreten din da Silver" ! Og det fra en spirrevipp som er fra den tykkeste slekta. Meget nærme sådan ! Så hva er ikke bedre enn å sette denne spirrevippen litt på plass :-) Nå er samme person totalt grønn på å fiske laks, på tross av å ha fisket i Gaula i et helt år. Med kun 2 smålakser på samvittigheten. Men det er ikke laks som teller ifølge ham. Det er storauren det. Javel gutten, jeg skal bættre knuse den jævelen en gang for alle !

Nå skal jeg innrømme at jeg dro på lykke og fromme. Hadde aldri vært så høyt oppe på fjellet i mai, det var helst i august det. Når fjellet var på det ypperste og auren tok fluer så det sa smokk ! Det var så å si kun fluer denne auren jeg skulle besøke også var interessert i. Ikke snakk om at den tok hverken mark eller sluk. Woobler kanskje natters tid ? Men ut ifra spirrevippen og andre spirrevipper så var det små fluer som gjaldt, basta. Men det var i juli og august det. Jeg skulle prøve å lure den på sluk like etter at isen eller sørpa var borte fra vannet. Mark giddet jeg ikke å ta med, og fluer var vel litt for tidlig vil jeg si. Skulle ikke ha kaniner jeg, men svære beist ! Etter X antall høydemeter var jeg nesten framme der stemmen i bilen sa sving av til venstre og følg veien 1 km. Hadde lastet inn destinasjonen for å ikke tulle meg helt bort på alle veiene her inne. Man kom ikke lenger, det lå snø i veien. Så jeg tok den siste kilometeren fatt på beina, men skjønte nok hvor dette bars. Så jo all snøen innover vidda og det ville ikke akkurat bli bedre når jeg kom enda høyere opp. For jeg skulle nok enda forsere ett par hundre høydemeter. Og hvordan så det ut der inne på vidda ? Lå isen på vannet enda ? Ja, det er jeg sannelig sikker på. For etter 1 km. langs siste rest av såkalt bilvei og diverse snøfonner lå jeg langflat og gispet etter luft. Steike for en kondis etter vinteren ! Fra skala 1 til 10: Svak ener ! Kapitulasjonen var et faktum. Ro deg ned Silver, før du får hjerteinfarkt. Planen var egentlig at jeg skulle innover vidda en tur uti august. Medbrakt en utsøkt samling nusselige og fristende dobbelkroker a la Zulu Silver, March Brown, Telemarkskongen og Montananymfa som storauren kunne slurpe i seg. Men den alldeles herlige turen med panoramautsikt og knallfint vær var absolutt ikke helt bortkastet. Det var utrolige 20 varmegrader så høyt oppe på fjellet i dag, og 25 grader nede i dalen ! Gjett om Gaula vil stige i ettermiddag igjen ! Og jeg fikk lære en ny ting ang. dette med snømengde og Gaula etc. etc. Man lærer så lenge man lever. På tross av en utrolig snøfattig vinter, så er det igjen en god mengde med snø på de høyeste toppene. Helst lenger sør og lenger innpå fjellet. Nede i Gauldalen er det null snø så der er det ingen snøsmelting. Sideelvene gikk flomstor pga. varmen som er kommet og alt vannet kommer langveisfra i år i mai. Før det kommer i den store Å, nemlig Gaula. Ut ifra snømengde så vil det nok bli snøsmelting enda ett par uker, men snøen er råtten og vil falle raskt med denne varmen. Men så er det jaggu slutt også. Egentlig synd at det ble så varmt nå, for nesten all snøen som er igjen vil forsvinne nå. Pluss at Gaula er altfor stor og grumsete just nå og iskald til at det vil gå noe laks disse dagene i alle fall. Den var knall for noen dager siden før den steg mot 4-550 kubikk. Og sikkert enda høyere i kveld. Ikke godt for de som fisker ovenfor fossen heller, slik vannstand er ikke bra på tampen av mai. Da må de eventuelt fiske på den laksen som gikk for noen dager siden. Eller vente noen dager etter at elva synker radikalt igjen. Blir det kjøligere nå så ramler Gaula ned som en sekk ja. Under 100 kubikk også. Jeg koste meg i solveggen på setrene oppunder fjellmassivet i dag, på tross av at det ikke ble noe fiske. Mye frisk luft og masse film og fine bilder fikk jeg. Lettere solbrent ble jeg også. Pluss at jeg fikk tatt en titt på Gaula også på hjemturen hehe. Det eneste som manglet var budeiene og geitene etc. Men det er nok altfor tidlig enda til det. Sender ved noen bilder, til ære for Hr. Laksegal og andre tullinger (Rogna etc.) hvordan ståa er i nedslagsfeltet til Gaula akkurat nuh. For jeg har vært der ! Oppunder himmelen. Jeg får vente litt med århundrets ørretskrøne til lenger utpå sommeren kanskje. Og neste år er jeg pensjonist, da skal det satses på ørreten ja. «Sølvreven jakter på 5-kilosen». (kan slå av litt til kjentfolk) Vi sees i Gaula, petribrødre. Med eller uten laks, æ tar det som det kjæm. Mitt tips er at tørrflue eller microtuber blir en slager i år .

24g9i5x.jpg

34glh0n.jpg

xmixyt.jpg

8yfhi1.jpg

nd7j12.jpg

jt1jsz.jpg

260c11z.jpg

faokea.jpg

Nedre deler av Gaula, nærmer seg flom:

2ch2ghw.jpg

2vuj4u8.jpg

Slukutvalget:

2m6lvgn.jpg

2mrw8pk.jpg

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her har du en oversikt over snø i fjellet:

http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow

Zoom deg inn på Sør-Trøndelag og klikk på snømengde i prosent, i menyen til venstre i bildet. Da vil du se store områder farget mørkegrønt i Gaulas nedbørfelt. Og mørkegrønn kartfarge betyr: barmark, normalt snø. Sølvreven har helt rett, det er omtrent ikke snøfilla igjen i fjellet i Sør-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt Rogna :-) Og hadde vært kjekt med noen laks på elva også, i tillegg til vannet. For det som måtte svømme nedenfor fossen nå hadde sikkert gått oppe i badestampen min. Har jeg badestamp ? NOT, men du skjønner hvor jeg vil hen. Det er ikke akkurat klondyke i elva har jeg inntrykk av hehe. Når fiskere går sur og sparker i grusen, da er det like før innleggelse !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.