Gå til innhold
Fiskersiden

Tekota eller Torium?


krishau2803
 Share

Recommended Posts

Hei!

Nå har jeg kjøpt meg beastmaster ax slim 12-20p. Så nå trenger jeg en snelle til stanga.

Jeg har tenkt og kjøpe shimano tekota 600 LC eller Shimano Torium 14. Hvilen av disse er best? Skal bruke de til lett havfiske.

Har hørt mye skryt av begge Hva mener dere?

Mvh Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den stanga? Tekota. Uten tvil. Snørefører og telleverk varer i årevis (selv etter å ha blitt utsatt for flere kveiter mellom 20 og 40kg) og den stanga skal uansett ikke brukes til dypt og tungt fiske, så da er det egentlig ikke noe å lure på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Til den stanga? Tekota. Uten tvil. Snørefører og telleverk varer i årevis (selv etter å ha blitt utsatt for flere kveiter mellom 20 og 40kg) og den stanga skal uansett ikke brukes til dypt og tungt fiske, så da er det egentlig ikke noe å lure på en gang.

Jeg hører at mange skryter av Tekota og at den tåler alt.

Min Tekota 600, som forøvrig ikke har vært brukt på mer enn 12-15 turer tok kvelden under forrige skreifisketur (det er blant annet ingen frikobling). Har vært behandlet helt kurant før dette. Kim har også 2 Tekotaer som begge har takket for seg nesten før de har blitt brukt. Så jeg er ikke imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Tekotaer så er min erfaring, 600LC har holdt utrolig bra i lange tider, men mine 7 og 800 LC har måttet fikses etter relativt kort tid. (ca 2 år) Da har det hørt ut som en kaffekvern inne i snellene. En skal og være obs på hvor man har kjøpt de hen, i Norge eller på E bay, eller kjøpt de på ferietur i varmere strøk. Flere sneller som er laget for et område har fått annet fett og smøring en for Europa. Uten at det skal være sagt gjelder Tekota. Men uansett, telleverket er verdt sin vekt i gull. Og utvendig mekanisk som senefører med mer har jeg aldri hatt noe problem. det har vært drevene innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hva tenker dere om de nye Torium-snellene kontra Tekota 600 LCM?

Har ikke brukt havfiskesnelle før - hva er det snøreføreren gjør, og hvor viktig er det å ha det? 

Ser at de nye Torium-snellene får god omtale, samt gjerne er litt billigere enn Tekotaene. 

Fisker aldri dypere enn ca. 200m. Holder til på Vestlandet, men sjeldent (les: aldri) voldsomt stor fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gutt23Bergen skrev:

Hva tenker dere om de nye Torium-snellene kontra Tekota 600 LCM?

Har ikke brukt havfiskesnelle før - hva er det snøreføreren gjør, og hvor viktig er det å ha det? 

Ser at de nye Torium-snellene får god omtale, samt gjerne er litt billigere enn Tekotaene. 

Fisker aldri dypere enn ca. 200m. Holder til på Vestlandet, men sjeldent (les: aldri) voldsomt stor fisk. 

Hei, 

Du ville nok blitt fornøyd med begge snellene, men personlig ville jeg fortsatt godt for Tekota 600 lc. Litt lavere utveksling enn Torium og telleverket er topp om du feks fisker etter fisk som jager litt opp i vannlagene, du ser hvor du traff fisken og treffer den igjen på neste nedslipp.

Snøreføreren fordeler snøret jevnt på spolen. På sneller uten må du styre snøret med tommelen slik at det legger seg jevnt.

Til tungt fiske er snøreførerern et svakt ledd og derfor ikke å finne på snellene, til det fisket du beskriver tåler Tekotaen det fint. 

Stian

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.