Gå til innhold
Fiskersiden

Hardangervidden - 1000- eller 2500-snelle?


Gutt23Bergen
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har akkurat blitt bitt av ferskvannsfiske-basillen, men må ærlig innrømme at jeg er på et veldig lavt nivå. Fisket litt i mine yngre dager (slik som de fleste gjør?), men det har vært dårlig med fisking de siste årene.

Har lest meg opp litt de siste dagene, men jeg må innrømme at utstyrjungelen forvirrrer meg litt.

Jeg skal i hovedsak fiske i vann på fjellet, og da mest Hardangervidden (der mine foreldre har hytte).

Det jeg trenger, er en ny stang og en ny snelle som passer til dette fisket. Men hvilken velger jeg?

Hvilken stang, snelle og senetykkelse skal jeg velge?

Jeg er student, så jeg vil selvsagt få det billigst mulig, men uten at det går ut over kvaliteten på utstyret.

Er veldig takknemlig for hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på argumentet med lang stang og kastelengde selv. Men npr jeg begynte å tenke meg om, så får jeg mestepartrn av ørret kanskje 5-20 meter fra land:)

Men som sagt, så har jeg vært sykt fornøyd med min beastmaster cx 270L 3-14 gram, og min mitchell avocet gold III 2000.

Nå er jo snella komt i versjon 4, og stanga DX(fra cx).

Tror du kommer deg langt med dette settet:)

Men hvor mye penger vil du legge i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som VictorS sier: BeastMaster cx 270L 3-14 gram.

Jeg har en Nexave 1000fc på min.

Dette settet drar jeg hvor som helst med.

Jeg pleier å bo i brasil om vinteren og har hatt det med til amasonas jungelen og pressa stang og snelle til det ytterste. Tar det gjerne med dit igjen :) 5 delt i tube er den genial å reise med.

Her i Norge har jeg ei spole med 0.12 fireline, tror jeg det er. og ei spole med 0.16 mono sene.

Jeg bruker mest den med 0.16 mono sene på....hvorfor vet jeg ikke....

Lykke til uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidden...dere bergensere altså. Om en plass i hele kongeriket skal ha a-ending er det for pokker meg vidda.

Når det er sagt er vidda stor og vann og vassdrag mange, men med tanke på at man stort sett fisker på fisk opptil 1-1,5kg og ofte mindre enn det holder det lenge med kastevekt opptil 15g og en 1000-snelle. Fyll opp med .12 multiline og du er good to go. Personlig foretrekker jeg litt lengre stenger (9-10 fot), men det er smakssak. På fjellet er det uansett ikke noe problem med fraktlengde da man slipper å tenke på stangknekk i overhengende trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 fot stang, 0,20 mono.

Må ikke finne på å fiske med multi etter ørret (Hvis du ønsker å få mest mulig fisk).

Hvorfor ikke om jeg må spørre? Man får lengre kast, sterkere sene og bedre nappdeteksjon bl.a. Kan ikke skjønne hvorfor dette er negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lengre kast?

Liten tro på at 50 eller 52 meter kast har stort å si. Man kan kaste langt nok i massevis med mono

Mono glir lettere i ringene.

Sterkere sene?

Man sliter ikke fisk. Multi er langt mer sårbart for slitasje. Man ender ofte med mindre bruddstyrke en med mono.

Dette er dog kun relevant ved bunn fast da de fleste sneller har brems til å kjøre fisk

Bedre napp deteksjon

Hvis du ikke kjenner et napp når du fisker med sluk seller pinner og mono er vel fisken mindre enn sluken;)

Med død sene uten strekk vil fisken ofte kunne kaste ut sluken spesiellt ved hopp og under landing. Strekken i mono hjelper til å alltid ha stramt snøre.

Multi synes godt i vannet og kan i endel tilfeller bety forskjellen på fisk og ikke fisk i klart vann eller ved skeptisk fisk.

Siste punkt kan løses med 5-10 meter fortom med mono, men de fleste gidder ikke styre med fortom og skjøting.

Multi er til bruk i havet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lengre kast?

Liten tro på at 50 eller 52 meter kast har stort å si. Man kan kaste langt nok i massevis med mono

Mono glir lettere i ringene.

Sterkere sene?

Man sliter ikke fisk. Multi er langt mer sårbart for slitasje. Man ender ofte med mindre bruddstyrke en med mono.

Dette er dog kun relevant ved bunn fast da de fleste sneller har brems til å kjøre fisk

Bedre napp deteksjon

Hvis du ikke kjenner et napp når du fisker med sluk seller pinner og mono er vel fisken mindre enn sluken;)

Med død sene uten strekk vil fisken ofte kunne kaste ut sluken spesiellt ved hopp og under landing. Strekken i mono hjelper til å alltid ha stramt snøre.

Multi synes godt i vannet og kan i endel tilfeller bety forskjellen på fisk og ikke fisk i klart vann eller ved skeptisk fisk.

Siste punkt kan løses med 5-10 meter fortom med mono, men de fleste gidder ikke styre med fortom og skjøting.

Multi er til bruk i havet;)

Bra innlegg , som jeg deler. Berger betydelig mer ørret innenlands med mono en med multi .Bevist gang på gang , selv om jeg likte multi til formålet en gang i tiden også ( inntil jeg tok sammendrag av fiskelogg) Multi er for meg kun : Havfiske , samt fra tid til annet om det er rufsete vær, flue og dobb ( dog med monofortom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen faktisk har testet kastelengde mellom 0,20 mono og f.eks 0,12 multi men jeg tviler på at det er stor forskjell. I sidevind tror jeg at mono kaster lengre da vinden ikke får like godt tak i snøret.

0,12 multi er jo mye tykkere en 0,20 mono og det er ugjennomsiktig, så at det kan skremme fisk er ikke uventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at jeg har gjort mye feil i mitt liv som både har fanga masse ørret på multisene, aldri som jeg husker mista en kroka fisk i hopp eller sprett eller landing (og det er såpass bittert at det husker man....), stort sett kasta lengre og mer presist enn før (kan ha med økende erfaring/dyktighet å gjøre), og jevnt over hatt MYE bedre kontroll med smånapping og tilslag nettopp fordi man ikke har minne og dermed kjenner den aller minste lugging i andre enden. (Var litt unøyaktig når jeg bare kalte det nappdeteksjon, mente denne kontrollen med småtjafsing og ditto kjappere tilslag siden man slipper og strekke monosena før kroken finner feste).

Men selvfølgelig kjører jeg minimum en stanglengde, helst mer, fortom av mono eller fluorkarbon. Festes med uniknute - lett som en plett og null stress og mas. Fisker dog aller mest fluedobbe, da med multi ned til svivel og stanglengde fluorkarbon som fortom.

Men spennede å høre andres meninger og er det noe som er sikkert i fiske er det at det ikke finnes noen fasit. Og takk for det, hvis ikke hadde det ikke vært noe gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at jeg har gjort mye feil i mitt liv som både har fanga masse ørret på multisene, aldri som jeg husker mista en kroka fisk i hopp eller sprett eller landing (og det er såpass bittert at det husker man....), stort sett kasta lengre og mer presist enn før (kan ha med økende erfaring/dyktighet å gjøre), og jevnt over hatt MYE bedre kontroll med smånapping og tilslag nettopp fordi man ikke har minne og dermed kjenner den aller minste lugging i andre enden. (Var litt unøyaktig når jeg bare kalte det nappdeteksjon, mente denne kontrollen med småtjafsing og ditto kjappere tilslag siden man slipper og strekke monosena før kroken finner feste).

Men selvfølgelig kjører jeg minimum en stanglengde, helst mer, fortom av mono eller fluorkarbon. Festes med uniknute - lett som en plett og null stress og mas. Fisker dog aller mest fluedobbe, da med multi ned til svivel og stanglengde fluorkarbon som fortom.

Men spennede å høre andres meninger og er det noe som er sikkert i fiske er det at det ikke finnes noen fasit. Og takk for det, hvis ikke hadde det ikke vært noe gøy!

Jeg brukte nesten utelukkende multi til ørretfiske innenlands i maaange år. Mente det var hent konge.

Dette var fra ca 1995 - 2005.

Før dette brukte jeg mono. Men Multi var nytt, tålte masse og var spennende. Og jeg var veldig fornøyd i lang tid.

Da jeg gikk tilbake til mono rundt 2005 hadde kvaliteten på mono forbedret seg kraftig over de siste 10 årene. Endel av fordelene med multi til dette fisket hadde blitt mindre.

Jeg fikk greit med fisk med multi også selvsagt. Hadde ikke fisket med det i 10 år hvis det var håpløst.

Testa en god del dorging i ørretvann med 1 stang mono og 1 stang multi(uten fortom). Samme lengde line, samme sluk, variert utsiden og innsiden av båten, og det er vesentlig forskjeld på antall fisk på de to. Rundt 50% mer på den med mono.

Forskjellen blir kanskje overdreven stor når fisken har valget blandt de to, og ville kanskje i de fleste tilfeller nappet på den med multi hvis det var eneste alternativ, men dette er ikke lett å måle.

MVH en tidligere multi tilhenger til ALLT fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte nesten utelukkende multi til ørretfiske innenlands i maaange år. Mente det var hent konge.

Dette var fra ca 1995 - 2005.

Før dette brukte jeg mono. Men Multi var nytt, tålte masse og var spennende. Og jeg var veldig fornøyd i lang tid.

Da jeg gikk tilbake til mono rundt 2005 hadde kvaliteten på mono forbedret seg kraftig over de siste 10 årene. Endel av fordelene med multi til dette fisket hadde blitt mindre.

Jeg fikk greit med fisk med multi også selvsagt. Hadde ikke fisket med det i 10 år hvis det var håpløst.

Testa en god del dorging i ørretvann med 1 stang mono og 1 stang multi(uten fortom). Samme lengde line, samme sluk, variert utsiden og innsiden av båten, og det er vesentlig forskjeld på antall fisk på de to. Rundt 50% mer på den med mono.

Forskjellen blir kanskje overdreven stor når fisken har valget blandt de to, og ville kanskje i de fleste tilfeller nappet på den med multi hvis det var eneste alternativ, men dette er ikke lett å måle.

MVH en tidligere multi tilhenger til ALLT fiske ;)

Som sagt, artig å høre andres erfaringer - men testinga forteller jo ingenting revolusjonerende.

Alle veit jo at multi er mer synlig, så at man får mer fisk på mono enn multi uten fortom er da realtivt logisk. Og jeg ville aldri fiska multi uten fortom av mono eller fc, både pga synlighet og ikke minst slitasje av både fisketenner og bunnsubstrat.

En test mellom mono og multi med 4-5meter monofortom derimot ville vært mer logisk. Og der er jeg mer tvilende til at du hadde fanga 50% mer fisk på monoen.

Når det er sagt skal ikke jeg fremstå som en forkjemper for at folk må velge multi, for jeg har ikke grunnlag for å påstå at det er den eneste veien til økte fangster og økt fiskelykke (noe din og andres kommentarer med lovprising av mono tydeliggjør..), men mine erfaringer med multi er utelukkende positive. Derfor må jeg sette spørsmålstegn nå du kommer med følgende bombastiske utsagn: "Må ikke finne på å fiske med multi etter ørret (Hvis du ønsker å få mest mulig fisk)."

Slik jeg ser det er det en påstand helt uten hold og rett og slett misvisende. Og det synes jeg ikke man skal slenge rundt seg med i et fiskeforum der folk søker råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg prøvde å jigge abbor med mono en gang. Det gjorde jeg bare en gang...

Mono til duppmeite og kortdistanse bunnmeite. Multi til alt annet. Men så fisker jeg veldig lite ørret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, artig å høre andres erfaringer - men testinga forteller jo ingenting revolusjonerende.

Alle veit jo at multi er mer synlig, så at man får mer fisk på mono enn multi uten fortom er da realtivt logisk. Og jeg ville aldri fiska multi uten fortom av mono eller fc, både pga synlighet og ikke minst slitasje av både fisketenner og bunnsubstrat.

En test mellom mono og multi med 4-5meter monofortom derimot ville vært mer logisk. Og der er jeg mer tvilende til at du hadde fanga 50% mer fisk på monoen.

Når det er sagt skal ikke jeg fremstå som en forkjemper for at folk må velge multi, for jeg har ikke grunnlag for å påstå at det er den eneste veien til økte fangster og økt fiskelykke (noe din og andres kommentarer med lovprising av mono tydeliggjør..), men mine erfaringer med multi er utelukkende positive. Derfor må jeg sette spørsmålstegn nå du kommer med følgende bombastiske utsagn: "Må ikke finne på å fiske med multi etter ørret (Hvis du ønsker å få mest mulig fisk)."

Slik jeg ser det er det en påstand helt uten hold og rett og slett misvisende. Og det synes jeg ikke man skal slenge rundt seg med i et fiskeforum der folk søker råd.

Helt enig. Med mono fortom blir alt vesentlig bedre.

Mitt bombastiske utsagn er basert på mine erfaringer, og etter mine erfaringer er det ikke missvisende. Ja jeg er enig at det er satt på spissen, for å poengtere mn erfaring.

Dette er mitt tips til de som søker råd.

Jeg vil påstå (bombastisk) at det er en veldig liten andel av de som fisker med multi etter ørret i ferskvann som bruker fortom. Det er stort sett kun "proffene".

Derfor sammenligner jeg fisket med multi og mono uten bruk av fortom.

Testingen forteller ikke noe revulosjonerende, for de som har fisket mye lenge, men det er langt fra sikkert at folk som er ferske i gamet er like klar over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Med mono fortom blir alt vesentlig bedre.

Mitt bombastiske utsagn er basert på mine erfaringer, og etter mine erfaringer er det ikke missvisende. Ja jeg er enig at det er satt på spissen, for å poengtere mn erfaring.

Dette er mitt tips til de som søker råd.

Jeg vil påstå (bombastisk) at det er en veldig liten andel av de som fisker med multi etter ørret i ferskvann som bruker fortom. Det er stort sett kun "proffene".

Derfor sammenligner jeg fisket med multi og mono uten bruk av fortom.

Testingen forteller ikke noe revulosjonerende, for de som har fisket mye lenge, men det er langt fra sikkert at folk som er ferske i gamet er like klar over dette.

Burde du ikke da heller sagt: "Min erfaring er at jeg får mest fisk på mono siden [...egen utredning om monoens fortreffelighet...]. Dersom du fisker multi bør du ha monofortom på minimum etpar meter". ?

DET er et mye bedre råd til en nybegynner enn "Må ikke finne på å fiske med multi etter ørret (Hvis du ønsker å få mest mulig fisk)." For dette rådet er direkte feil. Kan godt være at det er din mening basert på dine erfaringer, men din mening er ingen absolutt sannhet. Like lite som mine meninger basert på mine erfaringer er en absolutt sannhet. I såfall ville mitt råd vært: "Må ikke finne på å fiske med mono etter ørret (Hvis du ønsker å få mest mulig fisk)." Og det er minst like feil som ditt.

Poenget mitt er at bastante utsagn sjelden er hverken gode råd eller spesielt allmengyldige når det kommer til fiske. Kan godt være at rådet gis på bakgrunn av et visst erfaringsgrunnlag, men all historikk tilsier at andre har helt andre erfaringer og ditto andre tips. Derfor bør man tydleliggjøre forskjellen på personlige erfaringer og allmenne sannheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt uni mot uni på min 0,15mm fireline og 0,21mm FC. Har 8 tørn per uni. Brukt 5 tørn, men da opplever jeg ofte at knuten ryker etter kort tid. Fukte knutene før stramming er viktig!! Bruddstyrken kan forsvinne helt om dette ikke gjøres. Klippe senen helt inn til knuten er også veldig viktig, evt bruk litt lynlim, aldri testet med lim selv... Merker knuten såvidt det er, kanskje andre knuter kan merkes mindre, men ikke testet. Bruker uni da det er knuten som gir høyest knutestyrke såvidt jeg har skjønt, med forbehold om at jeg tar feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.