Gå til innhold
Fiskersiden

Hardangervidden - 1000- eller 2500-snelle?


Gutt23Bergen
 Share

Recommended Posts

Ville bare skyte inn at mange av våre danske "kolleger" (og danskene kan virkelig dette med å fiske sjøørret i saltvann) gjerne kjører multi rett i sluken, og i verste fall bruker 50-100cm med mono/fluo men kun under forhold med ekstremt klart vann.

Mulig vi overvurderer hvor mye ørreten egentlig reagerer på sena vi bruker?

Endret av CrazyForEsox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg prøvde å jigge abbor med mono en gang. Det gjorde jeg bare en gang...

Mono til duppmeite og kortdistanse bunnmeite. Multi til alt annet. Men så fisker jeg veldig lite ørret også.

Skal egentlig ikke være noe problem å jigge abbor med mono Oz. Har fisket sammen med multifiskere mange ganger og utbyttet er stort sett alltid det samme dvs biter det hos den ene så biter det hos den andre. Har kanskje savnet multi de få gangene jeg har fisket med svært lette jigghoder. Nå skal det legges til at jeg bruker en kort ganske stiv stang. Smaken er delt og det viktigste er nok at man har godfølelsen ( trua) når man fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare skyte inn at mange av våre danske "kolleger" (og danskene kan virkelig dette med å fiske sjøørret i saltvann) gjerne kjører multi rett i sluken, og i verste fall bruker 50-100cm med mono/fluo men kun under forhold med ekstremt klart vann.

Mulig vi overvurderer hvor mye ørreten egentlig reagerer på sena vi bruker?

Ja, våre danske kolleger er dritt flinke. Det skal de ha :) men våre danske kolleger hansker ikke med så mye stein og betydelig mindre vind, og klarere vann en det vi gjør. Hos oss er det mye stein ;) SØ fiske i DK og i NO er 2 forkjellige verdener !! ( lettere i DK) Jeg stiller gjerne i tvekamp ( mono vs multi ) i Norge og fra land... Mono vinner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten frista til å spinne på monosene på nye snellen og stangen jeg henter i morgen på butikken. Noen som kan anbefale en god monosene og tykkelse til sjøørretfiske? Sluk og bombarda er vel det jeg bruker mest. Er en 2500 snelle og 10 fots stang.

Har sett Sufix Duraflex får mye skryt, kanskje 0,18mm med 3,1kg bruddstyrke kunne vært noe. Om jeg noen gang skulle få så stor fisk så burde også det gå helt fint. Har jo brems og diverse på den nye fancy snellen min.

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten frista til å spinne på monosene på nye snellen og stangen jeg henter i morgen på butikken. Noen som kan anbefale en god monosene og tykkelse til sjøørretfiske? Sluk og bombarda er vel det jeg bruker mest. Er en 2500 snelle og 10 fots stang.

Har sett Sufix Duraflex får mye skryt, kanskje 0,18mm med 3,1kg bruddstyrke kunne vært noe. Om jeg noen gang skulle få så stor fisk så burde også det gå helt fint. Har jo brems og diverse på den nye fancy snellen min.

Om du velger å kjøre mono til SØ på dette utstyret, er 0,18 alt for tynnt etter min mening. Om jeg måtte, ville jeg minimum gått for 0,25mmm. Men jeg må ikke, og derfor går jeg for multi med FC. fortom til dette fisket :)

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet 1000. Vs. 2500. til fjellfiske er jeg ikke i tvil. 2500

Jeg mener det er hensiktsmessig med lange stenger på fjellet, og da er det bare en rekke ulemper å gå med de minste snellene.

Mitt standardoppsett på fjellet er 10' 5-25g stang. 2500 snelle med 0,13 multi og rundt 0,23 fc (varieres etter forhold)

Jeg har gjerne med en spole mono i tilfelle veldig langgrunt og uryddig, har enda ikke opplevd å måtte bytte, men har i allefall backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger å kjøre mono til SØ på dette utstyret, er 0,18 alt for tynnt etter min mening. Om jeg måtte, ville jeg minimum gått for 0,25mmm. Men jeg må ikke, og derfor går jeg for multi med FC. fortom til dette fisket :)

Har du noen spesiell grunn til det eller? Sist jeg hadde mono var noe Triline Sensation på 0,35 på 4000 snella mi, det var noe skikkelig herk. Byttet ut til 0,20 multi etter to turer. 0,20 i Duraflex er klassifisert til 3,7kg. Det burde holde i massevis, selv på større fisk. Med riktig aksjon i stangen og fin brems fisker man jo mye større fisk enn hva bruddstyrken på senen tåler har jeg sett.

Poenget mitt er egentlig bare om det er bruddstyrken på senen som er argumentet eller noe annet. Jeg vil ha maks kastelengde og fiskeglede, har som sagt dårlig erfaring med 0,35 monosene i fra før og det var på en 4000 snelle, nå har jeg 2500. Om jeg får en 5kg sjøørret en dag så får jeg heller være litt forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som BAN er inne på bruddstyrken som er ankepunktet. 3.7 kg er plenty til det meste når det gjelder kjøring av fisk i denne sammenhengen. Problemet er at mono svekkes over tid av oksydering, UV-stråling, rifter og knuter. Den reelle bruddstyrken blir dermed en helt annen.

Multi og FC. blir ikke svekket av oksygen og UV-stråling. Multi har langt høgere bruddstyrke dermed kan man gå ned i dim. og kaster derfor vesentlig lengre. Går du på tyngre sluker er det bare å øke tykkelsen på FC. fortommen. Skal du f.eks. Dundre ut en 20g blysild kan du velge .28 FC. FC er mer gjennomskinnelig en mono og dermed kan du øke dim. uten at den synes.

0,18 mono passer til lett/ultralett spinfiske, ikke til allround fjellfiske/sjøørretfiske.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får en 5kg sjøørret en dag så får jeg heller være litt forsiktig.

Nå vet ikke jeg hva slags forhold du har til fang-og-slipp, men hvis du skulle praktisere dette er det ingen god løsning å drille fisken ihjel - slik dom du er tvunget til med altfor tynn monofortom. Enig med Maritim i at sjøørretfiske krever minimum 0,25.

I diskusjonen multi vs. mono vil jeg bare legge inn en +1 til multi+monofortom. Jeg bruker forøvrig grinnerknuten til alt av skjøting, og med 0,12 multi og 0,25 mono glir knuten gjennom de minste av stangringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for alle svar!

Er det denne stangen dere mener? : http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Beastmaster-reisestenger/Beastmaster-CX-STC-240-270L-3-14gr-Nyhet-2013-140832-p0000072215

Noen anbefalinger til hvilken snelle jeg bør kjøpe? Vil som sagt ha det litt billig pga. studentøkonomi (og stangen var jo ganske dyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeh har brukt mitchell avocet gold 3 str 2000 i 2 sesonger. Den har jeg vært meget forbøyd med egentlig. Denne har kommet i versjon 4 i år.

Ville nok ha kjøpt str 1000 til en stang kortere enn 270(og 3-14g).

Synes også at 270 er litt i lengste laget... I en stc-versjon ville nik JEG ha kjøpt enten 180/210 eller 210/240 sammen med en gold 4 1000.

Snella koster 500:)

Hvis du legger det dobbelte i det, så er Exage ett meget godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Heisann!

Jeg har akkurat blitt bitt av ferskvannsfiske-basillen, men må ærlig innrømme at jeg er på et veldig lavt nivå. Fisket litt i mine yngre dager (slik som de fleste gjør?), men det har vært dårlig med fisking de siste årene.

Har lest meg opp litt de siste dagene, men jeg må innrømme at utstyrjungelen forvirrrer meg litt.

Jeg skal i hovedsak fiske i vann på fjellet, og da mest Hardangervidden (der mine foreldre har hytte).

Det jeg trenger, er en ny stang og en ny snelle som passer til dette fisket. Men hvilken velger jeg?

Hvilken stang, snelle og senetykkelse skal jeg velge?

Jeg er student, så jeg vil selvsagt få det billigst mulig, men uten at det går ut over kvaliteten på utstyret.

Er veldig takknemlig for hjelp :-)

Eg ville valgt ein pakkeordning fra for eksempel skittfiske.no der du kan få utstyr langt under halv pris å alt matcher,sjå at stanga har ei vektklasse med ca 7-21gram og ei lenge (270 +/- 30cm), kaster langt med 12gram men er også lett.Fiskesnøre ville eg valgt Sufix 832 gore eller Lawsome Fusion i rundt 0.10 - 0-13 grønn farge 1000 ganga bedre en fireline og snelle i 2000 klassen er perfect til alt som heiter sjø fiske

Endret av Fireblood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.