Gå til innhold
Fiskersiden

Trøbbel med Tohatsu motor


fredsjo
 Share

Recommended Posts

Hei

Er på hytta, og har fått litt trøbbel med en Tohatsu 9,9 påhengs.

Problemet er at om jeg gir for mye gass så dør den bare ut. Jeg kan derimot kjøre så lenge jeg vil på aller laveste hastighet (2-3kt). Jeg mistenker at det er noe med en tennplugg? Har hatt noe krøll med at den gummislangen som går inn på ene tennpluggen har falt av tidligere, og lurer på om det er dårlig kontakt her. Da det skjedde sist meldte samme symptomene seg.

Jeg har ekstremt liten innsikt når det kommer til båtmotorer - så kan dette være en plausibel forklaring? Kontaktfeil inn til tennplugg?

Har forsøkt å ta av denne slangen og presse den godt på plass igjen, uten hell.

Skal nevnes at denne motoren var under saltvann for et par år siden, men ble da demontert og skikkelig rengjort og smurt opp i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en totakter..

Men fant denne tråden; http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=55436

En ganske mye gamlere motor. Min er bare 2-3 år gammel. Men symptomene er HELT lik..! Men jeg har fremdeles en knapp på tennplugg. Skal begynne å skru og forske litt i morgen i følgende rekkefølge:

Bytte bensin

Sjekke tank og evt filter og slange i tank (ekstern tank)

Sjekke tennplugger og ledninger til disse

Sjekke forgasser - forsøke å rengjøre denne

Så får vi se..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk spesielt forgasseren. Symptomet er typisk for rusk i hoveddysa. Så lenge den går på lavt turtall og lite pådrag så får den nok bensin fra tomgangsdysa, men når du gir på så minsker vakumet i forgasseren, og da er det hoveddysa som skal ta over og gi bensin. Hvis denne er tett, så vil bensintilførselen stanse, og motoren stopper som du beskriver. Sjekke tank og filter kan også være lurt. Og bensinpumpa. For å rengjøre dysene i forgasseren så må du bruke luft og blåse de rene. Ikke stikk med skarpe gjenstander som stoppenåler e.l, de er ganske ømfindtlige. Hvis du ikke har tilgang til trykkluft, så kan ei sykkelpumpe eller ei slik ballpumpe brukes, men da trrenger du noen til å hjelpe deg.

Ved tenningsfeil vil den vanligvis begynne å gå ureint før den stopper hvis det er en dårlig kontakt, detb er ikke sannsynlig at det er årsaken her.

Det kan være selve bensintilførselen til forgasseren, men da må du pumpe på den bensin for å få start igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker rusk i forgasseren når du sier de symptomene.

Ofte er gjengangere på hyttemotorer:

Rusk i forgasser , gammal bensin, og sotet tennplugg på 2 taktere.

Bensin er ferskvare, og oppbevare ferdig blandet bensin i tank eller forgasser kan føre til tette dyser og lage avleiringer. Tapp forgasser når du drar fra hytten, og bland ikke mer bensin enn det som blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!!

Dette med at bensin er ferskvare er ikke noe jeg har brydd meg med før i allefall! I tillegg fyller vi alltid etter, slik at tanken har ikke vært helt tom på flere år. Dvs at noe av bensinen/olja er fryktelig gammel.....

Fikk et tips et annet sted om å forsøke å kjøre motoren hardt i revers for å få kjørt gjennom mye bensin gjennom forgasseren på den måten, men skal først bytte bensin!


Og har ikke tilgang på trykkluft. Vet ikke om vi har noe sykkelpumpe her heller, så kan bli en utfordring akkurat det... Må vel finne på noe lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: Fikk et tips et annet sted om å forsøke å kjøre motoren hardt i revers for å få kjørt gjennom mye bensin gjennom forgasseren på den måten :sitat slutt

??????????

Han har ikke mye peil, det der kan du bare glemme. Motoren bruker bensin i forhold til gasspådrag og turtall. Hvilket gear den står i er likegyldig. Men før du prøver, ta av forhasseren og ta løs flottørkammeret på den. Det er ikke usannsynlig at det er der dritten kommer fra. Litt vann i det, olje som avleires o.l så er det gjortDu kan forsøke å gi den så mye turtall som du kan, og så dra på choken samtidig som du gir full gass. Det pleier å hjelpe hvis det er kommet vann inni der, men i dette tilfellet tror jeg du må åpne og gjøre rent først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt en kikk i flottørkammeret jeg også. Det er en dreneringsplukk som kan løsnes for og kvitte seg med noe rusk og vann. Ellers så måtte jeg nettopp løsne/rense ei nål som flottøren hever og senker. Nå går den som ei klokke. Tar man seg tid og ikke har det for travelt, så er det ganske enkelt og rense en forgasser for smuss. Ikke juster noe som helst. Lufteskruer, tomgangsskruet osv lar du proffene fikse. Min erfaring for løsninger på nettet er at mange av dem er helt borte i natta. Så ta mitt forslag med en klype salt. Men har du en ordentlig gnist og motoren får nok bensin og starter, så tror jeg at det ligger noe rusk og skaper problemer ved gasspådrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, setter pris på innspill.

Begynner og å tro at forgasseren er første sted jeg bør sjekke, men det er et stort men: jeg hadde AKKURAT samme feil for noen uker siden, og da var det en slange som går inn til tennpluggen som hadde hoppet av..? Høres det merkelig ut? Jeg tenkte i mitt stille sinn at det nå sikkert var brudd inni denne slangen ellerno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Når denne "slangen" hoppa av, så tipper jeg den ikke starta i det heletatt. Denne heter egentlig tenningskabel, og er ei elektrisk ledning med tykk isolasjon utenpå for å lede høyspentstrøm til tennpluggene. denne strømmen er på over 10 000V, og krever kraftig isolasjon. Dette er forøvrig enlelt å sjekke. Skru ut pluggene, sett en av de fast på motoren sa den har kontakt med motorgodset, og dra i snora. da ser du om den slår gnist. Test begge kablene på denne måten. Du trenger en 21mm lang pipe eller en pluggnøkkel for å ta de ut. IKKE hold i den, strømmen kan slå gjennon deg hvis den har dårlig kontakt, og den er ganske så ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Regner med at slangen du nevner er pluggledningen som faller av...

Jeg hadde nesten samme problem med en gammel Evinrude totakter for ett par år siden og etter litt banning så oppdaget jeg at den ene pluggledningen satt ikke helt riktig. Selve plugghetta var litt for lang så når den ble presset ned på pluggen så gikk den borti noe på siden av plugghullet og det gjorde at den sakte løsnet igjen. Etter å ha gjort hetta litt kortere så trodde jeg problemet var løst,men fremdeles hadde jeg trøbbel med gasspådrag... Dette viste seg å være pga rust/irr inne i plugghetta og var enkelt å fikse! Har gått helt problemfritt etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.