Gå til innhold
Fiskersiden

Fra råtene stangdeler i fjæra til en fiskestang


kjernsmoing
 Share

Recommended Posts

Det hele startet med at jeg fant en bunndel i sjøen en dag og tenkte at den kunne jeg da få bruk for. Så puttet jeg den i sekken og neste dag hadde det kommet en ny stangdel på stedet. Til og med en toppdel! (riktignok ikke av samme stang, men de gikk da sammen.)

Begge to var rotne og fæle så de stod stille hele vinteren helt til jeg fikk trang til å lage noe igjen. Rustne ringer og råten kork ble tatt av og vips hadde man en bunndel av en ørretstang og en toppdel av det jeg tror var en noe kraftigere sjøfiske-påk.

Etter litt nedpussing av blanksa begynte jobben med dreiing av nye håndtak. Valget falt på Splittgrip (ikke håndtak hele veien under snella). Av tre grunner: det ser kult ut, det er ålreit å fiske med og det gjorde litt at jeg bytta ut den mye brukte korken med treverk.

Treverket, som forøvrig var en litt rotten Rogn ble isåfall høg, grovdreid og putta i mikrobølgeovnen til folk i huset klaget på at det luktet svidd.

så begynte jobben med å få det til å passe uten at treverket knakk. Etter noen knekte emner litt smeltet plastikk og nesten ødelagt snellefeste var jeg fornøyd. Toppdelen fikk på noen lag lakk( tynner og cd-plate cover) og delene ble satt sammen. Stanga var veldig framtung. Løsningen ble å putte litt bly i den nederste trebiten på bunndelen. Dette gikk knirkefritt jeg fikk tettet hullet med en modifisert bolt, som også vil beskytte en del.

Treverket ble malt med c&w epoxy og stangringene surret på med hjelp drill. Toppdelen, nå med stangringene på, fikk litt til lakk og så var det bare å vente på at epoxyen og lakken skulle herde/tørke.

Nedenfor følger noen litt dårlige mobilbilder av stanga, stein, gress og en hjemme-sydd stangpose beregnet på stanga

20140419_154930_zpsd1dc4a6a.jpg

20140419_154912_zps3ffdc3ef.jpg20140419_154804_zpsa35bd5c6.jpg

Stanga fikk en kjapp test med et hjemmemekk jerkbait på omlag 80 gram, jeg syns det kasta bra og såkalt "tørrjerking" :P funket fint.

Stanga er forøvrig 180cm

Takk til Nordmøring for stangbyggings inspirasjon gjennom vinteren, og Blogz for tips jeg som oftest ikke fulgte.

(Edit:skriveleif)

Endret av kjernsmoing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.