Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske i Mørket


herman
 Share

Recommended Posts

Den opplysningen den "gamle" fiskeren ga er nok ikke helt gal. Jeg har selv fisket og fisker på en privat rett i Numedalslågen gjennom 14 år. Det er ikke få nattlige forsøk jeg har gjort i løpet av disse årene. Mange av mine venner har fisket på denne retten i over 35 år og også gjort mange forsøk på nattefiske uten og lykkes med en eneste fisk, hverken laks eller sjøørret. Jeg leste for noen år siden om et forsøk som var gjort i forbindelse med nattfiske etter laks og sjøørret. I samtlige elver ga nattefiske fangst. Men det var to elver som kom fiskeløse ut av undersøkelsen. Numedalslågen var den ene. Den andre elva husker jeg ikke navnet på. Konklusjonen var at det og utføre nattefiske i disse to elvene var rett og slett å kaste bort en god natts søvn! Selv i de lyseste timen på natten kom fangsten dårlig ut. Derimot har jeg erfart at det beste fisket i Numedalslågen er fra ca. kl. 06.00 - 10.00 og fra ca. 14.00 og frem til det blir mørkt. Ofte har jeg lykkes siste timen før det er helt mørkt. Ellers har overskyet vær og regn som regel gitt gode fangster gjennom hele dagen. Når det gjelder fluevalg er i allefall min erfaring at mange av de gamle mønsterene som f.eks. Thunder & Lightning ved overskyet og regn gitt bra fangster. Jeg bruker sjelden større fluer enn toerkrok. Ellers har jeg lykkes godt med knall orange fluer med en tynn sort stripe som overving. Dessuten er mange av de andre gamle mønsterene fortsatt gangbare i Lågen. Prøv gjerne Blue charm, Black doctor, Heggeli og March Brown. Fluer i såkalte jordfarger har alltid vært gode her. Ellers fisker de langvingede som f.eks. Norseman fluene både som krok og tube samt Sunray shadow bra. Når elva blir lav og varm (lågen er en varm elv) fisker jeg gjerne i de strømsterke områdene og da med en liten stripende flue, gjerne dobbel 8 uten kropp og med en lang tynn ving. Jeg kaster flua litt oppstrøms, gir ut et par lengder på snøret slik at det dannes en god nedstrøms snørebukt. Når strømmen tar tak i snørebukta spruter flua over elva og ikke sjelden opplever jeg at laksen kommer etter med ryggen klar av vannet. Heftig!

Rogna

sitat:Opprinnelig postet av herman

Har dårlig erfaring med laksefiske i mørke i Numedalslågen. Har en nu ikke fått en før kl 4 om morgen. Er det rett og slett slik at den ikke biter i mørket i Numedalslågen? En gammel fisker sa til meg!! Ikke noe vits og fiske mellom kl 11 på kvelden og 4 på morgenen.

Herman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Rogna her. Har fått laks på svarte natta i Surna, men i Lågen er det omtrent umulig. I min heftigste Surnaperiode prøvde jeg å overføre dette fisket til Lågen, totalt mislykket....

Har flere netter med målrettet fluefiske etter sjøørret og laks uten å ha kjent en eneste fisk. Fiska på de samme plassene om dagen og fikk fisk. Seriøse fiskeforskere har en utfordring her....

Tidligste laksen jeg har fått i Lågen er kl. 02.15. Den ble tatt på mark. Dette var i slutten av juni, så det var allerede begynt å lysne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne elva veldig dyp?

viktig å se på elva generellt og dybde der man skal fiske etter sø om natten iallefall. her sør er nettene så mørke at det er bare tilfeldig at det blir tatt laks om natten.

selv har jeg mellom 50 og 150 sø i elv pr. år. fisken står overaskende grunt. og jeg har ikke fått fisk på dypt vann. er det for mye strøm er det også vanskelig. virker som om rolige høler er tingen.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik R.

Om det er Numedalslågen du sikter til med ditt spørsmål, så kan vi nok si at den er relativt grunn, om du ser bort fra "markhølene". I alle fall er den grunn på de plassene jeg har forsøkt nattefiske. Jeg er fullstendig klar over dette med dybde når det gjelder nattefiske (og tørrfluefiske).[^]

Rogna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har også endel netter på samvitigheten til nu. Men jeg har rett og slett gitt opp natte fiske i nummedalslågen. Har faktisk kun en eneste gang fått laks før kl 5 om morgenen. Ellers støøter jeg meg til at det beste fiske er fra kl 6 til 10 om morgenen og fra fire til 10 om ettermidagen.

Herman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd nattfiske i Nummedalslågen ett par ganger, men fikk ikke fisk. Hengte meg på overskriften på srengen. Der glapp innholdet i første innlegget ditt rogna. Jeg kan på ingen måte bestride de erfaringer som er gjort der, bare lære av dem. Skal prøve å lese hovedinnlegget bedre neste gang. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske i svarte natta er bra. Det kommer litt an på elv og fiskeplass, men orkla som jeg fisker mye i, har jeg tatt en del fisk på svarte natta (med flue) Men nå er det jo flere elver som har natte-stengt noe jeg ikke begriper meg på. Det er nok stort sett fluefiske som gjelder i mørke og jeg kan ikke begripe hvorfor da enkelte elver har steng mellom 24.00 og 06.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.