Gå til innhold
Fiskersiden

Hva litt rydding kan føre til


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Påska starter opp og jeg bestemmer meg for, i ren kjedsomhet, å rydde litt i kroken med stangdeler fra forskjellige slaktejobber. Helt bakerst står en toppdel fra ei haspelstang av ukjent fabrikat og og kastevekt, fermdeles med toppringen på. Jeg har lenge tenkt å bygge meg ei ny stang til brygge-/mikrofiske uten at det har blitt noe av. Men, her er et greit utgangspunkt.

Finner noen ringer som kan passe og noen rester av EVA får en omgang med sandpapir. Dermed har jeg for- og bakgrep. Snellefeste har jeg liggende. Tråd, lim og lakk skorter det heller ikke på.

Langfredag og denne er klar til første lag med lakk.

20140418_1447_zpsbabc2718.jpg

Hadde valgt å bruke bare metallic tråd, noe jeg ikke kommer til å gjøre igjen på en hel surring. Denne tråden er vanskelig å pakke sammen, og det er lett å ødelegge metallbelegget om man er litt uforsiktig. Samtidig er dette den tynneste stanga jeg har bygd så langt, bare 5 mm i diameter forran forgrepet. Her sammen med den tykkeste jeg har gjort.

20140418_1463_zpscacf31e3.jpg

2. påskedag fikk stanga "ilddåpen" med en liten torsk i nærmeste småbåthavn. Faktisk klarte torsken å gi skikkelig bøy i stanga og dra ut line. Det siste kom vel heller fordi jeg hadde glemt å skru til bremsen, enn at fisken var så stor :D

20140420_1472_zpsf037b118.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppsettet jeg har for øyeblikket

20140425_1474_zpsdfdc766f.jpg

Stangholderen til venstre er opplagret i kulelager i 2"x4". Trådholderen har plass til seks trådspoler. Støttene til høyre kan plasseres ut til 2,5 meter. Maskeringstape eller små gummistrikk holder ringene på plass til surretråden kommer opp på foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkent oppsett det der ja, en strøken arbeidsbenk egentlig.Trådsnellehenger, magnetstripe og ordem, meget proft. Har du tenkt på å koble en motor til oppsettet som du kan justere rpm'n med en fotpedal eller? Litt som en symaskin. Eventuelt bare noe manuelt der du har en reim og noen sykkelpedaler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å kjøpe en powerwrapper tidligere i vinter da jeg fikk spørsmål om å bygge ett større parti stenger til Frankrike. Sa fra meg jobben da jeg ikke fikk tak i wrapperen fort nok. Skulle så få en fra TX, men det gikk også i vasken. Men, savner det ikke med det antallet stenger jeg normalt bygger. Har mye mere bruk for en tredreiebenk til dreiing av grep, både i tre og EVA.

https://www.youtube.com/watch?v=yR6OkGpcdgo

Vil mye heller lage disse selv enn å betale Billy $200 for ett. Lager fort 12-15 selv for samme prisen.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.