Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Drammenselva


Exolic
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har google og googla, men finner ikke noe enkelt svar på hva som må til for å kunne fiske i Drammenselva. Bor selv i Drammen, men har aldri fisket i elva. Fikk i år lyst til å prøve meg, men er veldig usikker på dette med fiskekort, soner, trekning av kort, osv. osv.

Jeg fisker gjerne både med fluestang, og mark/sluk. Er ikke ute etter noen spesiell fisk (f.eks laks), men ønsker rett og slett bare å fiske i elva i starten.

Så hva må jeg gjøre for å kunne fiske lovlig i Drammenselva? Hvor kjøper man kort? Er det spesielle kort som kun gjelder for laksefiske? Hva slags kort må jeg ha? Når er det lov å fiske i elva? Svarene på spørsmålene er sikkert litt avhengig av hvor man ønsker å fiske? Jeg bor i hvertfall i Drammen sentrum, så hva må til for å fiske rundt der? Og bør jeg eventuell reise lenger oppover mot Hokksund osv?

Egentlig mange spørsmål. Finnes det noen sider på nettet med god informasjon om fiske her? Eller kan noen gi meg en liten introduksjon? ;)

Setter stor pris på tips og veiledning. Tusen tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fritt fiske i Drammenselva i hele Drammen kommune, så det er bare å komme seg ut å prøve. Skal du fiske i Nedre Eiker(gul og grønn sone) finner du god info på Nedre Eiker laksegruppe sin facebook side.

https://www.facebook.com/pages/Nedre-eiker-laksegruppe/136969753166814?fref=nf

Fiskekort kan kjøpes på Hokksund Camping.

Det finnes mange fiskeslag som kan fiskes i elva i tillegg til laks og ørret. Vi har opplevd meget godt fiske etter stor abbor og gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke akkurat hvordan det er for nedre eiker, men her kan du i allefall se sonene. Skal du ha lakse kort for disse sonene selges de på fiskehytta ved hokksund camping. Grønn sone er vel fra dette sone kartet og ned til kommune grensa til Drammen om jeg husker riktig...

http://hellefossen.spektermedia.no/sonekart/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei

Kankje det ikke den riight plas for spørsmål den jeg ha vagt.

Har vært flere ganger på dovikfoss og har prøvd å fiske i elva etter laks. Men uten suksess. Har sett at det bli mye fisk på hellefossen men ikke oppstroms på dovikfoss. Er det noen her som har en forklaring for dette? Har kjøpt årskort og jeg er medlem. Er det fisketrapp som er ikke fri tilgjengelig for fisk? Eller er det for tidlig for laksen og fiske??siste år var det også mer folk på plas når jeg huske riktig denne år har jeg sett bare sett noe?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven

Takk for svaret ditt.

Her under

http://aamotfiske.no/fangsdagbok.aspx

Viser

Resultatene en helt annet bild fra elva. Bare en fisk( bra fisk )

Vilken sidae skal man tror?

Jeg vil ikke klage men jeg kommer hver gang med full motivasjon fra Hønefoss med bil. Man trenger litt tid, bensin, informasjon om elva, mat til fisk og på deg osv. Det vet du sikkert alt og derfør skrive jeg ikke alle ting opp som man trengs.

Jeg Jar vært nå 5 ganger der og jeg har ikke hørt en eneste lyd fra fisken of har jeg ingen fisk sett.

På denne side med oppgang laks/ sø stå også ikke hvor de ble tatt og hvilken utstyr de har brukt.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.