Gå til innhold
Fiskersiden

Ny i Jerkgamet. Tips om utstyr?


Recommended Posts

Jeg vurderer sterkt å kjøpe jerk snelle og stang. Snelle av enten typen Ambassadeur Revo S eller Ambassadeur Tgc5001c (Jerkbaiter), stang er jeg noe usikker på enda men noe lignende Pawson predator jerk stiff 6.6/150

.Spørsmålet mitt er? Til annen gjeddefiske, vil utstyret kunne brukes til vanlig dregging og kasting av softbaits, wobblere og sluker av grøvere kaliber? Det er jo dette fisket jeg har gjort mest oppgjennom og som jeg kommer til å fortsette med. Eller må jeg ha med meg to typer sett på tur om jeg skulle ville prøve annet fiske enn jerking? Er i såfall en av de nevnte snellene bedre egnet til "begge" type fiske.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder snelle så er mitt råd å få prøvd å holde i snellene på ei stang før du kjøper. husk at man ofte skal holderundt snella under jerkfiske og da kan det bli litt forskjell på om du har ei rund(klassisk amb-form) eller lavprofilsnelle i hånda etter noen timer.

ska du kaste mye med tunge ting så kan det hende at revo s blir litt for pinglete/fort slitt ut. det er kanskje bedre å gå for en type revo toro. har revo toro 51hs(nacl er nye modellen) sjøl og er veldig fornøyd med den. men jeg er ikke noe revo ekspert, så anbefaler deg å søke litt rundt på forumet om det emne. veit det står en del om revo-sneller her.

ei jerkstang er kort, gjerne 6-6,6fot og stiv som en kjepp. det gjør at det blir litt klønete å kaste andre typer(og særlig lettere) baits med den. men for all del det går absolutt. jeg har to sett med meg når fisker med kunstagn etter gjedda. i tillegg til jerkpåken så har jeg med ei haspelstang på 8fot som greier baits opptil 100gr. hvis du ikke vil drasse rundt på to stenger og er i begynnelsen av jerkkarrieren så ville jeg kanskje ha gått for ha ei stang på 7-8fot med toppaksjon og brukt den til både jerk og andre baits. men det er jo selvfølgelig enda bedre å ha egen spesialstang til jerkinga, men her er det lommeboka som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revo Toro blir noe dyrt for studentbudsjettet mitt. Så er enten Revo S eller Jerkbaitern jeg har sett meg ut. Men om Revo S tåler mindre er jo jerkbaitern et greiere valg? Vil tro at snella fungerer greit til dregging og?

Så et til spørsmål. Disse drågene av noen jernfortommer man bruker på jerkbaitsa? er det nødvendig, eller holder det med "vanlig", prøvd å søke litt rundt uten at jeg blir noe klokere av det.

I bunn og grunn så er jeg litt rådvill. Tror at jeg vil kunne få mye glede ut jerkbait fiske, men ikke så mye at det vil ta over det andre fisket. Derfor hadde et sett som fungerer til begge deler vært så fint, med tanke på studentbudsjettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilka beten tänkte du fiska med ? Man behöver inte nödvändigtvis de tyngsta grejerna, det går utmärkt att jerka lite lättare också. Men generellt skulle jag rekommendera en stang på 6,5-7 fot . De kastar längre och är trevligare att drilla fisk med. Har själv tre utrustningar, en för lättare och en för tyngre fiske. Den lätta består av en Ambassadeur Revo Inshore på ett 6,5 fots Strike Pro Contest -110g och till tyngre fiske en Ambassadeur 5601C JB med UT-trim på ett 6 fot 9 tums Lundgrens Fiske Shadow 69 The Ripper.0,28 Power Pro På Revo Inshoren och 0.34mm Power Pro på JB:n. Det tredje setet är en Ambassadeur 5601C JB på ett 8 fots 3/4 - 3oz St Croix Mojo Musky med 0,34mm Power Pro som ärperfekt för tailar och större gummibeten. En Revo S funkar nog till lättare jerk men jag skulle nog skaffa en snelle som är stryktåligare i det långa loppet. En UT-trimmad JB tycker jag passar perfekt. Det finns dock passande modeller hos Daiwa och Shimano också så det är bara att välja och vraka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra valg, du kommer til å elske JB'en. Bare vær klar over at den trenger litt innkjøring siden den har foringer i stedet for lagre i spolen, du kommer til å merke at den kaster bedre og bedre etter hvert.

Endret av CrazyForEsox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.