Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor hopper ørreten?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Etter nok en natt/morgen på aurejakt lurer jeg fælt på hvorfor det spretter sjøørret opp av vannet, gjerne en 70-80 cm opp i lufta, der den spreller og flotter seg med sin sølvblanke kropp og lander med en stort plask....det kan vel neppe kalles et vak med mindre den eter insekter en halvmeter over vannet.....?

Noen som kan opplyse et undrende sinn??

Jeg får ikke bildet av sprellende sjøørret i lufta sporadisk rundt båten i ny og ne....det var en ganske syk opplevelse :)

Skitt sjøaurejakt alle sammen :)

post-28883-0-64020100-1400179901.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tenker mest sannsynlig det samme om oss når vi sporadisk kommer stupende ned i vannet her og der på sommeren, spreller litt, og forsvinner igjen

med de bleke koppene våre.

Muligens ofte et samtaletema blant undrende sjøørreter :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er som hos folk, at det fins brutande kløner blant auren også.
Nokre er flinke til å beregne perfekt fart og vinkel for å snappe eit insekt, andre er brautande bajasar som har mindre kontroll og meir fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ørret og også de fleste andre fiskeslag som ikke hopper til vanlig, gjør det for å kvitte seg med parasitter. Er like mange parasitter på fisk som lever i ferskvann som det er på fisk som lever i saltvann. Gyrodactelus, sorry hvis jeg skriver det feil, er en parasitt som lever kun i ferskvann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.