Gå til innhold
Fiskersiden

Markdrag etter S.Ø, sei og lyr-tips og vink her!


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Har noen her på forumet noen erfaring med å bruke markdrag i sjøen?

Jeg har prøvd en del med markdrag med brisling, type cut plug, og hel brisling med trynet i en lip skull.

Utover det som står bak på pakka vet jeg ingenting om hva jeg driver med....så før jeg legger skylden på markdraget håpte jeg å få litt tips og vink om noen av dere har brukt markdrag i sjøen med hell.

Jeg fisker mest etter sjøørret, sei og lyr som matfisk og har lest en vei at markdrag visstnok skal være en killer til nettopp dette.....min erfaring ender kun med mindre bensin på båten.

I starten hadde det vært greit å vite noe om;hvor og når det funker best, i hvilken fart og med hva hengende etter.....alt av tips mottas med takk :)

Så om noen har noe erfaring å dele blir jeg glad :)

Og ønsker skitt fiske med markdrag til alle sammen :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lipscull fra savagegear du har hatt brislingen i etter markdraget? isåfall så hade jeg vurdert en annen agnskalle som er mer tilpassa å rotere, typ krippeld herring eller noe. lipscull har jo en wobblerskje og er etter hva jeg har skjønt beregna til å gå som en wobbler og ikke rotere, som ting vil vel gjøre etter et markdrag.

har aldri prøvd markdrag i sjøen(ikke ellers eller egentlig), men jeg tipper at det kanskje skremmer mer enn det lokker i det ofte klare vannet i sjøen. særlig på litt grunnere vann som du nok jakter de artene du nevner. under dypdorging med rigg etter laks brukes jo "bråkete" skinnende ting som flashere og dodgere, men det er ofte ganske dypt ned i vannet og dermed mørkere.

skulle jeg brukt noe mer enn bare wobbler/sluk under dorging etter de nevnte artene, ville jeg ha kanskje prøvd en umbrella-rigg med små shadjigger i matte byttefiskfarger uten krok og så wobbleren(eller noe annet) bak detta. har ikke prøvd det og veit ikke om vil gå ordentlig i dorgefart, men det vil isåfall gi en stimeffekt med en som sliter bak stimen(med kroker på).

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet markdrag selv da jeg ikke har mulighet til å få båten til å gå sakte nok. Du ser på stangtuppen når farten er rett.

Har snakket med folk som har testet, og det fungerer helt fint til ørreten, men seien kan bli litt plagsom. Selv tror jeg at en laksespinner vil gjøre samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markdrag fungerer godt i sjøen også, men må som det nevnes ha svært liten fart. Ofte lavere enn hva tomgang på motor gir. Er båten utstyrt med en liten påhenger for dorging lar det seg nok gjøre.

Rimelig enkelt å bare teste draget på kort line for å se om skjeene spinner som de skal og hvordan agnet bak oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke agnskaller som lar agnfisken rotere sakte rundt, ikke som en propell,Men i litt større sirkler

Hvis den ikke roterer så er det veldig vanskelig å få sjøørreten til å bite.

Agnfisken skal imitere en skadet fisk,derfor må den rotere for å trigge fisken.

Jeg anbefaler Vuoksi Raksi, les hva Robert Løvik skriver om den.

https://www.fiskersiden.no/artikler-mainmenu-114/sjoorret/350-dorging-med-vuoksi-raksi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.