Gå til innhold
Fiskersiden

Impregnering av goretex-jakke


fiskebaronen
 Share

Recommended Posts

Når jeg impregnerer GoreTex jakkene mine så vasker jeg de på 30 grader, kun tilsatt impregneringsmiddel. Når jakkene har tørket så går jeg over med Impregneringsspray og henger de til lufting. Har en Oakley Primed Jakke og en Norrøna Recon Jaktdress. Det holder som regel ut jaktsesongen om jeg impregnerer like før jakta. Dersom det begynner å trekke vann på enkelte steder så sprayer jeg bare området som trekker med vanlig impregneringsspray. Vasker GoreTex utstyret mitt minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg impregnerer GoreTex jakkene mine så vasker jeg de på 30 grader, kun tilsatt impregneringsmiddel. Når jakkene har tørket så går jeg over med Impregneringsspray og henger de til lufting. Har en Oakley Primed Jakke og en Norrøna Recon Jaktdress. Det holder som regel ut jaktsesongen om jeg impregnerer like før jakta. Dersom det begynner å trekke vann på enkelte steder så sprayer jeg bare området som trekker med vanlig impregneringsspray. Vasker GoreTex utstyret mitt minst mulig.

Vaskingen din på 30 grader har liten effekt. Som vask funker det dårlig i og med at du ikke bruker såpe, og som impregnering har det null effekt all den tid du ikke varmebehandler plagget i etterkant på rundt 60 grader.

Det er nok sprayen som har gitt deg den effekten du har fått. Funker sikkert greit, men for å optimalisere pusteegenskapene i plagget bør du bruke såpe. Skitt, og ikke minst salter fra egen svette, tetter porene og det får du ikke bort uten vaskemiddel. "Wash in" impregnering er akkurat det; impregnering, og gir ingen vaskeeffekt.

Bruk vaskemiddel. Det finnes knalldyre goretex vaskemiddler å få kjøpt, men det kan man godt droppe. Bruk heller ett billigere flytende vaskemiddel som Milo eller lignende. Doser forsiktig. Etter å ha vasket med såpe kjører du samme vaskeprogram en gang til, nå med det flytende imprigneringsmiddelet. Deretter kommer den viktige varmebehandlingen. Dette kan foregå med tørketrommel. Man må passe på at det ikke er for varmt, da risikerer man de-laminering, men det må være opp mot 60 grader først da aktiverer man imprigneringen. Allternativ til trommel er strykehjern men der har man samme problemstillingen og bør derfor bruke et tøystykke som "buffer" (og lav varme)

All Goretex er behandlet med "durable water repellent", DWR. Denne imprigneringen tåler mange vask men må re-aktiveres på samme måte med varme opp mot 60 grader.

Er man skeptisk til å varme opp Goretex-plagget er spray løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.