Gå til innhold
Fiskersiden

Tilslag?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere,

Dette med tilslag forvirrer meg noe, spesielt knyttet til kystmeite.

Har nylig anskaffet meg surf-utstyr og jeg er i tvil om:

1) Skal man sette tilslag etter på alle arter? Hardt tilslag eller omtrent løfte de opp av bunn med en jevn bevegelse?

2) NÅR? Jeg har bommet endel, og har trodd at jeg må vente til jeg får et "run" før jeg setter tilslag. Stiller bremsen vært slakt, slik at når jeg hører at snellen gir ut sen, så går jeg bort til stangen, strammer til, og gir et tilslag. Det jeg lurer på: Kan det være jeg bommer litt da etter mindre arter (feks flyndrer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilslaget er betinget av kroken du bruker.

Sirkelkrok, kun oppstramming

J-krok, solid tilslag etter at arten har fått den tiden den trenger

Aberdeen etter flyndrer, ganske kontant når det første runnet stopper, venter du for lenge er det ikke mulighet for C&R, men hvis du fisker mat, kan du vente litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilslaget er betinget av kroken du bruker.

Sirkelkrok, kun oppstramming

J-krok, solid tilslag etter at arten har fått den tiden den trenger

Aberdeen etter flyndrer, ganske kontant når det første runnet stopper, venter du for lenge er det ikke mulighet for C&R, men hvis du fisker mat, kan du vente litt til.

Takker!

Men jeg får følelsen av at man skal ha et "run" åkkesom før eventuelle tilslag kommer? Heftig napping uten at fisken drar ut sen, det er det ikke vits å sette tilslag på?

Jeg har tenkt at når de kraftige nappene kommer(før runnet) så skal man stille seg klar med stangen og vente på at fisken tar ut snøre, og så sette tilslag. Er jeg langt unna nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til Ølgylt.

Stram snøret sakte opp, med stanga i hånda og kjenn om det napper. Alt etter hva du føler for kan du gi slakline og la fisken ta med seg agnet litt, eller bare "nøkke" til når du kjenner dragene i andre enden. Er det mye strøm må du huske å sveive inn slakline før du gjør tilslag. Med sirkelkrok pleier jeg bare å sveive til jeg ikke får til å sveive mer, for så å løfte stanga.

Etter litt trening skjønner du selv når du må gjøre tilslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring med meite etter ørret er mest med agnfisk. så tar ørreten enten veldig forsiktig sånn at det nesten er umulig å kroke, f.eks bare napper forsiktig i halen på agnfisken. den andre måten den tar på er fullfart ned med byttefisken og videre til neste. så mitt råd om det skal være mulig med c&r på ørreten er å ta tilslag så fort som mulig hvis det runner ordentlig. hvis det bare piper en gang/napper en gang i stangtuppen/duppen kommer opp igjen med en gang kan det kanskej lønne seg å la ting være i vannet, så den for en ny sjanse. eventuelt flytte agnet 5-10cm for lokke til nytt hugg.

ved flyndrefiske har jeg merka at det noen ganger er direkte dumt å vente for lenge. i høst fikk ei sandflyndre som hadde tatt både opphengeren og slepet på takkelet fordi jeg venta med tilslaget siden jeg synes nappene var så forsiktige. synes veg er inne på det. stramme sena forsiktig til en kjenner om fisken er der/har agnet i kjeften har fisken agnet i kjeften, krokspissen er eksponert og agnet ikke for stort(store hele agnfisker o.l.) er det bare å lappe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.