Gå til innhold
Fiskersiden

Takkel (flyndre) fra land som kan hoppe langs bunnen?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei,

Foreløpig har jeg bare brukt slep (med to kroker), men det har en tendens til å hekte seg på hovedlinen. Fikk rødspette på det i går men jeg tror jeg kunne hatt mer effektivt oppsett.

Hvis jeg skal ha et 2-kroks oppsett etter flyndre, hva bør jeg bruke for minst mulig kluss? Hva bruker dere?

Paternoster kunne jeg kanskje brukt men inbiller meg at alt må ligge dønn flatt på bunn for fangst, det er kanskje feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift til stivere fortom og litt lenger slep (~1m).

Alternativt ville jeg testet å brukt en lenger glidebom (~20cm)

Du kan fint bruke et paternoster, da med lang krokfortom slik at agnet er i nærheten av bunnen. Begge deler fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyndrene tar gjerne agn litt over botnen, men med eit typisk 2-kroks paternoster vil nok krokane uansett ligge omtrent på botnen, sjølv om du strammar opp. Desto lenger du kastar, desto flatare vil paternoster-takkelet ligge ned mot botnen når du strammar opp. Ofte vil store delar av snøret ende opp med å liggje flatt på botnen uansett, spesielt i straumutsatte områder. Om du fiskar rett ned frå ei brygge blir jo sjølvsagt krokane hengande i "lause lufta", men til det fins det også beire metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.