Gå til innhold
Fiskersiden

"Billig" Ekkolodd !


matsb
 Share

Recommended Posts

Tenkte å skaffe meg ett ekkolodd som er bedre enn Lowrance X-4

Det jeg ønsker er ett lodd som er relativt billig og som gjengir fisk og bunnforhold med god nøyaktig, ned til 50-70meter (for all del ikke negativt om det går dypere, men absolutt ikke ett behov)

Og noen som har noen alternative metoder for å finne ut "hastighet" mens man dorger/troller, utenom å ha gps/kartplotter ?

Evnt. anbefal ett lodd med innebygd gps/kartplotter :)

Alle svar mottas med takk da jeg har null peil :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer litt an på hva du definerer som billig. Men denne anbefalingen er i hvertfall som natt og dag kontra X4 uten å fordre at du refinansierer huslånet. ;)

Det "billigste" ekkoloddet jeg vil anbefale i det hele tatt er Lowrance Elite 4 HDI. Med 83/200/455/800-HDI giveren har det en veil pris på 3.500 og du får det fra ca 3.000. Da får du 4,3" fargeskjerm, meget bra ekkolodd og helt grei kartplotter. (Det er samme ekkolodd i Elite HDI serien som i de dyrere HDS-seriene). Jeg har et Elite 4 HDI selv, og er imponert over hvor bra det klarer seg sammenliknet med modeller til dobbelt så mye penger. Med den giveren sporer du fint bunnen ned til flere hundre meter selv i saltvann, men for å spore fisk på 50-70 meters dyp bør du gå opp på 50/200/455/800-HDI giveren som har litt smalere konevinkel, bedre kvalitet på det kjeramiske elementet og som koster ca 1.000 mer.

I samme serie finner du modeller med 5" og 7" skjerm, stort sett de samme funksjonene men altså med større skjerm.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg ha ett ekkolodd med GPS og kartplotter for å få hastighetsmåler ?

http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-5x-dsi-usvinger

Der er det jo oppgitt fartsmåling på skjermen, og modellen er jo en Elite-5x HDI.. men vet ikke om det bare er misvisende bilde ?

Og hvor dypt vil en 83/200-giver klare å spore fisk med nøyaktighet ? og hvor stor vil forskjellen være mellom 83/200 og 50/200 ?

Klarer det å registrere bunnfisk som steinbit, breiflabb og kveite ? (CHIRP-modellen skal vistnok være god på bunnfisk om jeg ikke misforsto demo-videoen)

Mye grunnleggende spørsmål.. men det forstår du vel, siden jeg har ett X4 montert pr. dags dato :P (søppel)

Så du hadde sporlogging på HDS8, er det spesielt for HDS-serien, eller noe man får på modeller med kartplotter ?

Endret av matsb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sporlogging med dybdedata på alle elite x hdi ekkoloddene, slik at du kan levere dybdedata også med elite 4 hdi.

De vanlige giverene til elite serien er uten hastighetsmåling, så da må du kjøpe et "løpehjul/padlehjul" i tillegg for å få hastehetsmåling.

Og med hva den du linket (som er uten giver), slenger du på giver 83/200 hybriden, og en fartsmåler så er du oppe i mer enn det du må betale for en elite 4 hdi med 50/200 hybriden.

Edit: ettersom ekkolodd uten gps i elite serien heter elite 4x, 5x og 7x ser jeg at det kan være misvisende når jeg skrevet elite x hdi.

Denne x'en sto da for alle elite hdi ekkolodd, allså elite 4 hdi, elite 5 hdi og elite 7 hdi.

Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

X4 kan ikke sammenliknes med Elite HDI. Elite HDI har samme ekkoloddmodul innebygget som HDS. :)

Bildet hos Mjøsservice er litt misvisende, men ikke skivebom. Som Cral sier bør du over på kombienheten (Elite 5 HDI) for presis fartsmåling. Cral har helt rett i at med feks en Airmar P66 kan du få fart fra løpehjulet på giveren, men det er en svært upresis fartsmåling i de fleste tilfeller.

HST-WSBL (den billigste giveren til Lowrance, dvs 83/200) sporer fisk godt ned til drøye 20 meter, men du vil få mer sporadiske utslag ned til 2-3 ganger den dybden. Med 50/200 øker dybden med presis sporing til 50-60 meters dyp. CHIRP-utgavene av Elite ser ut til å spore fisk dypere enn dette, men jeg har ikke prøvd disse selv enda. (Monterte CHIRP i båten på onsdag, så det er litt tidlig å si noe om det for min del.) Volcom her på forumet har Elite CHIRP og rapporterer om imponerende resultater så langt.

Fisk som ligger på bunnen er tøft å spore for de fleste ekkolodd, og kommer veldig an på bunnforholdene. (Og ikke minst hvor god du er til å tyde ekkoloddet). En giver med smal kone (slik som 200 kHz på 50/200) er en stor fordel, bred kone er bedre for å lete etter fisk pelagisk på grunnere vann, men gjør at ekkoloddet jevner ut bunnvisningen som gir mindre detaljer og ergo vanskeligere å skille fisk fra bunnen.

Sporloggen er en serie av GPS-punkter, så den fordrer en modell med GPS, dvs Elite 5 HDI i dette tilfellet ikke Elite 5x HDI. Det samme gjelder sonarloggen, altså den vi bruker til å lage dybdekart med. Jeg vet det svir litt, men jeg anbefaler absolutt en kombimodell med både ekkolodd og GPS (kartplotter), det er en av disse tingene du ikke visste at du trengte før du begynner å bruke den. (Omtrent som heroin altså.....)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kombimodellene til Lowrance (altså de modellene som ikke har en "x" modellnavnet) har hastighetsmåling via GPS. Da trenger du ikke løpehjulet med andre ord. En annen ulempe med å basere seg på løpehjul sammen med Elite HDI, er at man da vil miste downscandelen som du kun kan få i HDI-giverne. Downscan er riktignok ikke særlig mye vits på dypt vann, men når ekkoloddet først støtter det er det en kjekk funksjon å ta med seg i mine øyne. Siden løpehjulet er såpass usikkert, vil jeg mye heller ha downscan enn en hastighet jeg uansett ikke kan stole på.

Elite 4 HDI (altså både ekkolodd og GPS/ kartplotter i en) vil gi deg det meste på ønskelisten din, og er en enhet som i hvertfall jeg vil kalle "billig". Elite 5 HDI er ellers helt lik, men med 5" skjerm kontra 4,3" skjerm, noe som først og fremst er et poeng ved skjermdeling. Skjermdeling kan feks være å kjøre med ekkolodd på halve skjermen og kart på den andre, eller vanlig ekkolodd på den ene halvparten og downscan på den andre halvparten. 4,3" skjermen har omtrent samme HØYDE som 5" skjermen, men den er merkbart smalere. I mine øyne er 4,3" noe du ikke bruker til skjermdeling, men nå er jeg bortskjemt med større skjermer selv, og i nøden spiser fanden fluer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, i hvertfall hvis vi snakker om en vanlig småbåt. :)

Er vi på litt større båter, kan det være lurt å måle opp avstanden mellom der ekkoloddgiveren skal plasseres, og der selve ekkoloddet kommer til å stå, så man er sikker på at kabelen som følger med er lang nok. Er den ikke det, finnes det forlengningskabler. Husk at kabelen mellom ekkolodd og giver bør plasseres med omhu, den bør helst ikke være i kontakt med andre strømførende kabler, og i hvertfall ikke tenningskablene til motoren. Desto mer "andre ledninger" som kommer i kontakt med giverkabelen, desto mer støy får du på skjermen på ekkoloddet. Støy er noe skikkelig herk, siden du må skru opp støyfilteret, som igjen går utover følsomheten til ekkoloddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.