Gå til innhold
Fiskersiden

Christar
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har ikke fisket på rundt to år, og skammer meg over det... Skal opp til Finnmark for å fiske i år, igjen, men trenger litt nytt utstyr.
Lurer på hva dere har å anbefale av diverse sener til ørretfiske på opptil 1,5 kg. Kan jo få noen over det, men sjeldent der vi fisker.
Hva bør jeg velge, og hvorfor?

Gjerne bruk http://www.skittfiske.no/ til å linke meg til spesifikke produkter.

Kan liste opp stang og snelle om nødvendig, og kom gjerne med tips om annet utstyr også (sluk osv.)

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stroft ABR - lysebrun transparent farge Stroft GTM - Blågrå transparent farge

Solid snøre som har prestert svært godt i tester over mange år.

Dersom snella di har to spoler ville jeg kanskje valgt en spole med ett tynnere snøre for de minste spinnerne,wobblere, mark og splitthaggel og en spole med litt grøvre dimensjon for de tyngste slukene, dupp og søkkefiske med mark eller flue.

Hvilken slukvekt er stanga di klassifisert for. Hvilken størrelse på snella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg sverger til mono. Helst da tynt som mulig. 0,16-0,18. ingen krøll på sena. ingen tull med kombinasjoner av ulike sener og ikke synlig i vann. Sena lager da ikke ett plask i vannet som stresser fisken. Og har man slak brems når fisken biter kan man fint dra opp ørret opp over kiloen på et bruddstykke på bare 2 kilo er jo uansett litt gøy å bruke god tid på å kjøre en større fisk.

Endret av Innlandskonglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, etter å ha vært gjennom mye av sener, mono og multi, har jeg kommet frem til denne kombinasjonen som takler lett fiske, som to tre mark kun på en krok, til 16 gr dupp med flue: Nanofil 0,16 mm med 0,21 FC Berkley. Jeg bruker den gule varianten av Nanofil. Med denne kombinasjonen har jeg rettet- ut Mustad markkrok str 8 ved bunnapp. Og den er "lett" nok til å kaste kun mark (dog er nok 0.13 nano med 0,17 Fc ennå "bedre")

Noe har klagd over dårlig knutestyrke: Jeg benytter Albright til skjøting. Jeg har kommet frem til at enkel nano, med 8 tørn nedover og 4 tørn tilbake, og nanoen ført paralelt med sena ut av mono løkka gir en broblemfri og meget nett liten knute. Husk å fukt meget godt og stram gjevt og forsiktig til. Ha ca 5 mm tamper. Jeg tror mye av problemene folk har med denne knuta er stor friksjonsvarme når en bruker for mange tørn evt legger nanoen dobelt (noe som blir anbefalt).

Nanofil synes jeg er helt overlegent alt annet der ute. Den føles som mono, mao ingen vinnknuter, støy fra ringene. Ingen minne og trøbbel det medfører og du kaster langt med den. Har brukt sena to sesonger i elv uten at den har blitt slitt. Seks av seks stjerner fra meg:-)

En siste ting: Jeg bruker ikke lenger fortom en at skjøte knuten kommer 20-30 cm fremfor snella. Da får du ikke broblemer med at knuten tar med seg sene på vei ut (spesielt viktig når du kaster med lette ting)

Lykke til å skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.