Sign in to follow this  
fredsjo

Tre fluer man bare må ha i skrinet?

Recommended Posts

Hei

Hvilke tre fluer er din favoritt? Jeg tenker da primært til ørret og røya.

Jeg har hatt en favoritt siden jeg var guttunge, heckan peckan green (eller noe i den duren). Den har gitt meg utrolig mye ørret!

Spurte en kompis om det samme for noen år siden...

Først måtte han ha en March brown, så måtte han ha en March brown hårvinge. Etter å ha tenkt litt på nummer tre fant han ut at han nok måtte ha en March brown til.

Tusen takk! :) hadde faktisk aldri hørt noe om denne, så det sier kanskje sitt. Er grønn på dette med fluer: skal man bruke dobbel eller enkel når man fisker med fluedupp?

Skal kjøpe med et par Olsen og om de har :)

Jeg bruker ofte dobbelkrokede oterfluer på bombardafiske - uten at det er noe must. Størrelse 12,10 og 8.

Søker du fluesett for oterfiske finner du både March Brown, Olsen, Heggeli og flere kjente killere for ørret.

Spør du meg som laksefisker ; Sunray, Allys og Greenlander.

Etter ørret så blir det hele fåfengt.. Nymfer, streamere, klekkere, halvtørre, heltørre, svømmende, døgnfluer, vårfluer, steinfluer etc.

Vil du ha ørretpinner uten garn så velger du sluk, makk eller en hekkan pekkan green

Tusen takk! :) hadde faktisk aldri hørt noe om denne, så det sier kanskje sitt. Er grønn på dette med fluer: skal man bruke dobbel eller enkel når man fisker med fluedupp?

Skal kjøpe med et par Olsen og om de har :)

bruker bare enkeltkrok med dupp men det er vel ein smakssak, har ikkej noko problem med at fisken ikkje heng på.

Til duppfiske så er klassiske våtfluer i svart, gull, brunt, sølv veldig bra, ikkje så veldig nøye om det er det eller det mønsteret f eks march brown, march brown silver, telemarkskongen, zulu, zulu silver osv osv. har du desse i boksen i str 12 og 14 så klarar du deg i mange år :-)

For ørret:

Krafla svart treblekrok str 14 og nymfene Krokurinn oliven og Mysla.

For røya:

Krafla tungsten rosa, Krafla tungsten Orange og Lodmundur.

Det som virker på Island virker her å :)

litt mer tradisjonelt fra meg.

Basert på drøyt 40 år med fluefiske så ville jeg valgt march brown silver, pheasant tail nymfe og en black gnat tørrflue

51 minutter siden, Aurejeger skrev:

Det tror jeg ingenting på

Tenkarafeske er presentasjon, ikke imitasjon :) Mange av di "eldre" anvender bare en flue, og har gjort så i decennier :)

Og di fanger driiitmye fisk :D

Tro er som Kristendom og Islam, tro hva du vil, så blir det vel din sannhet :D

Jeg tror pa det som fungerer för meg, og med den fluen i litt olike störrelser og ferger så fenger j fisk hver gang der j fesker :)

Så för mitt feske så tror j ett fluemönster rekker godt!

PS

Jeg har ett par 2-3 olika mönster i min box, men d er mest för jeg like og binde fluer.. :P

Edited by Tenkaranorway.com