Gå til innhold
Fiskersiden

Alt for få rapporter på Fiskersiden


don don
 Share

Recommended Posts

For ein som nylig har funne FS kor bør eg begynna å leita (utenom lengst bak i arkivet) for å finne "gullkorna"

Om du leiter i sidene for områder (Vestlandet, østlandet osv.) finner du nok en del rapporter :)

Det ligger jo litt tid bak det å skrive rapporter, ikke minst må man ha "ro i kroppen" for å sette seg ned og skrive en god rapport.

Man kommer heller ikke borti fra at populariteten til de forskjellige mediene svinger. Men om man fortsatt vil holde liv i FS er det bedre med en kort rapport enn ingenting.

En annen ting er jo dette med tilbakemelding. Om folk leser en rapport kan man gjerne legge inn et halvt ord i tråden, slik at trådstarter faktisk vet at det er noen som gidder å lese.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&P reports are a bit crap from a FS perspective, just like more adverts... Forum needs some exclusive content. Time to fire up the report competition with some small incentives to post exclusive content to FS in my opinion.

So, like we do it in NKML, when we copy our blog reports and re-post them here, you mean that this is negative for the activity on the FS forum? Does this in some way scare or irritate other users from writing more reports here? What is really the negative effect?

We do this for two reasons, one of which of course is to get more readers to our blog (obviously). But I've always thought that it was a win-win for both our blog and FS. If that's not the case, I could of course stop.

Edit: I also forgot to mention a third reason why atleast I re-post them here: The response.

On the blog, we usually get 0 to 3 comments on the posts, but on here, it's usually much more written response, and even discussion, which you rarely get in the blog comments.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ble glad når forumet ikke ble lagt ned som det var snakk om for en tid tilbake.

Har selv vært lite aktiv her en lang periode men er stadig innom å titter.

Alle bør vel ta seg selv i nakken litt å bli litt flinkere da ??

Ser flere av gutta som har skrevet i denne tråden er jo folk som var her før min tid å de har mye å bidra med om de "finner tid" :)

Det er vel rapporter å bilder mange vill se å lese samme om det er fra proffer eller amatører så mitt budskap er VI ALLE BØR BLI FLINKERE :)

Trist om forumet igjen havner der igjen at noen velger å legge hatten på hylla.

Driftingen av FS å om noen tjener penger på det eller ikke synes jeg INGEN bør legge nesa si i.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So, like we do it in NKML, when we copy our blog reports and re-post them here, you mean that this is negative for the activity on the FS forum? Does this in some way scare or irritate other users from writing more reports here? What is really the negative effect?

We do this for two reasons, one of which of course is to get more readers to our blog (obviously). But I've always thought that it was a win-win for both our blog and FS. If that's not the case, I could of course stop.

Edit: I also forgot to mention a third reason why atleast I re-post them here: The response.

On the blog, we usually get 0 to 3 comments on the posts, but on here, it's usually much more written response, and even discussion, which you rarely get in the blog comments.

No, it's positive but not as good as exclusive content. The difference would be that FS in and of itself delivers the goods, like it used to, rather than it becoming a recepticle for second hand news. The point being to get people on here and using the forum it needs some attractive content that can't be gotten elsewhere. You can surely see the difference? I for one think there is some value in that.

The blogs are however not the biggest problem, like you say there is traffic for the blog and content for the forum in that relationship and the forum will always trump the blog for feedback and discussion as long as it is alive and kicking.... FB on the other hand is instant gratification, from mobile to wall/group in an instant and instant feedback with lots of ppl logged in constantly. Only way FS can combat that is with a mobile app IMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No, it's positive but not as good as exclusive content. The difference would be that FS in and of itself delivers the goods, like it used to, rather than it becoming a recepticle for second hand news. The point being to get people on here and using the forum it needs some attractive content that can't be gotten elsewhere. You can surely see the difference? I for one think there is some value in that.

The blogs are however not the biggest problem, like you say there is traffic for the blog and content for the forum in that relationship and the forum will always trump the blog for feedback and discussion as long as it is alive and kicking.... FB on the other hand is instant gratification, from mobile to wall/group in an instant and instant feedback with lots of ppl logged in constantly. Only way FS can combat that is with a mobile app IMO.

The problem with FB is the "like"-button! It's a very lazy and passive form of feedback. It's also not especially good for reports. If you have a story to tell, including several pictures, FB is beaten by both blogs and FS. FB is however a good platform for easy discussion... and spamming blog links.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste ved at folk bruke FB i stedet for forumet er at all de legger ut forsvinner etter kort tid. Forumtråder er søkbar og man kan dra nytte av andres erfaringer i årevis etter at noe er lagt ut.

Veldig godt poeng! Ikke få ganger jeg har søkt opp gamle rapporter for å sjekke ett eller annet.

Gamle rapporter blir en kunnskapsbank:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av de som klager legger ut poster selv?

Synes egentlig ikke det er så mye klaging i denne tråden, mer en grei diskusjon.

Jeg har ikke skrevet så mange rapporter i det sise, men det er rett og slett fordi jeg har dessverre hat lite tid til fiske de siste månedene. Prøver å bidra med en kommentar eller to når andre tar seg tid til å skrive rapporter.

Når jeg får fisket litt mer igjen og får etter eller annet med jeg tror kan ha snev av interresse for andre, ja da kommer det en rapport;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av de som klager legger ut poster selv?

If I ever have a moderately successful fishing trip ever again I will do a report on FS. Half a dozen Sneip and microspette isn't attractive content compared to Tunge, Mulle and tangsnelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel flere grunner til at folk ikke skriver rapporter.

Når jeg startet her på FS i omlag 2006 lagde jeg rapporter om alt og ingenting, hvor kommentarer og tilbakemeldinger var litt opp og ned. Mistet helt piffen når jeg et par tre år senere skrev lange fangstrapporter med mye bilder og knapt fikk en kommentar - og det er her det ligger tror jeg, folk vil gjerne ha tilbakemeldinger når man gjør en slik jobb og deler opplevelsene med andre.

I tillegg har vi jo gruppa "Norske artsfiskere" på Facebook som har tatt over en del av det som skjer på den fronten, og bloggene har nok resten av "skylda" for lite rapporter.

Av de som er mest aktive og skriver blogger og på Facebook, kan poste ting kjapt og få tilbakemeldinger og Likes på direkten. Men om man har en blogg, tar det bare noen minutter å kopiere tekst og bilder inn på et forum uten noe særlig trøbbel selvom formatene ofte kan bli litt merkelige.

Og som en oppfordring må det ikke være monsterfisk, specimenfisk eller sære arter man trenger å få for å lage en rapport her. Spesielt for de som er nye og kanskje ikke har mye erfaring med forskjellige typer fiske er det super inspirasjon å lese en fangstrapport her, og tenke "DET! Det har jeg lyst til å prøve!"

Er ikke også det litt av drivkraften bak fiskingen, det å inspirere andre med sitt eget fiske?

Tommel opp til de som lager rapporter og de som bruker de minuttene det tar å kopiere det fra bloggen, så får vi andre heller prøve å huske på det. Jeg vet at jeg er veldig dårlig på akkurat det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv at jeg har fått god respons på de få rapportene jeg har lagt ut, det kunne dog sikkert vært bedre og mere respons, noe av det kommer vel av at en del type fiske er sesongbetont, og dermed blir det kanskje til at enkelte sånne tråder er mindre populære utenfor sesongen.

Jeg for min del prøver til en viss grad å inkludere noe forberedelser og rigging til neste sesong når jeg ikke har hatt noen aktuelle turer jeg synes det er verd å skrive om.

Det er mulig dette er feil måte å gjøre det på, men personlig tror jeg at dette kanskje er den beste oppskriften på å få tilbakemeldinger og kanskje flere faste lesere som følger med, det i forhold til å starte en ny tråd for hver rapport man skriver.

Etter hvert som flere oppdager trådene, vil det også komme flere tilbakemeldinger, som igjen vil generere flere diskusjoner.

Det viktigste av alt er at man beholder litt takhøyde for hva og hvordan man evt. kommenterer, hvis alle var enige om alt ville det blitt veldig kjedelig, personlig liker jeg litt 'motstand', da i form av konstruktive og vel begrunnede argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tror mange tenker at deres stoff "ikke duger" når man ser andres her inne med superkvalitet foto og manus verdig sportsfiskemagasin i glanset papir.... ?

For egen del leser jeg det som innterreserer meg og setter pris på at folk i det hele tatt tar seg tia. Bilder med mobilen er helt greit, spesielt om man legger litt omtanke i forhold til fokus og lyssetting av motivet.

En klar ulempe jeg ser er at man må laste opp bilder først til en ekstern bildeserver, for så å linke de inn i rapporten. Hadde jeg kunnet laste opp rett fra minnekort eller egen harddisk så ville veien definitivt vært enklere å gå... Tilgjengelighet er første bud - her har kanskje FS noe å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er tilbake på gamle tomter... :-)

Har vært mer eller mindre heeeelt borte fra fs siden, pga fb og småbarn som tar all tid. Men lysten til å lage litt pporter med god feedback ligger jo alltid i bakhodet. Jeg har skrevet side opp og side ned her for 5-10 år siden, det som gjorde at det hele fikk en knekk for min del var at plutselig så var sportsfiske.nu nede, der lå alle bilder som hang på rapportene,. Så nå er alle rapportene forvandla til ren tekst med et lite rødt kryss der bildene skulle vært.

Og all jobben som ble lagt i de rapportene ble plutselig bortkasta...

Fb er så mye enklere med bilder osv, hadde fs fått til en superenkel bilde/video opplastingstjeneste så tror jeg at mange hadde kunnet bidra med mye knask :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!!! :-)

Som sagt så har jeg vært fraværende i lang tid og ikke særlig oppdatert på tilstanden, men dette varjo godt nytt.

Bloggene er jo et fint supplement til forumet, og for de som har skrivelyst, så er jo en god fangstrapport på fs en ypperlig plass å få delt fiskeopplevelsen med andre uten å drifte en blogg(som faktisk krever en god del arbeid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.