Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging etter sjøørret - Skjerstadfjorden


andreassenm
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Har variert litt på dybden, ligger mellom 2 m og 15 m. Fikk en til, utrolig nok på en wobbler (!) :thumbsup: 1,6 kg.

Farten jeg har lagt på har variert mellom 2,5 og 3,5 knop, men jeg tror ikke det er noe fasit på hvor stor fart man skal ha for å få. Eller?

Hadde vært ute å dorget i 9-10 timer, uten noe som helst respons. Var påtur på land, og 100 m før jeg var fremme hogg det til, og etter litt om og men fikk vi inn denne.

Ser ut til at SØ sesongen er ferdig nå,lite napp i det siste.

post-29695-0-77687700-1407483985_thumb.j

Endret av andreassenm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje i overkant pirkete med tanke på utstyr og rigging, men i mine øyne er det aller viktigste ved "valg" av fart at man har den farten som redskapen jobber best i.

Jeg tror det er her den virkelige forskjellen er mellom de trollinggutta som "alltid" gjør det bra og oss andre som treffer litt mer sporadisk. Sjekk redskapen ved siden av båten før du slipper ut/ ned og tilpass farten for maksimal gange. Ved bruk av dyprigg i saltvann eller andre steder hvor det er strøm i vannet er det viktig å følge med på rigwiren. Endrer vinkelen seg, har du truffet et område med undervannsstrømmer og må tilpasse farten etter strømmen der nede, ikke farten som GPSen i båten viser.

Kan man ikke øke eller senke farten, bør man sterkt vurdere å bytte redskap til noe som passert til farten. Et lite utvalg med skojern, plugger, skjeer og woblere som tåler forskjellig fart er derfor ikke bare for å skryte av fulle bokser, men har en misjon. ;) Jeg sorterer min redskap i bokser etter egnet fart, så jeg har en boks med ting som er best under 2 knop, en for 2-2,5 og en for høyere fart etc. Biltema har billige og bra bokser (som også tåler jigger forresten) så det er ingen stor investering å ha endel bokser. Det kan også nevnes at det finnes mange måter å endre gangen på redskapen, lettere eller tyngre splittringer og kroker er et eksempel, skifte splittringer med kjeder et annet, strikk for å holde kroken inntill woblerkroppen ett tredje. Her er variasjonsmulighetene uendelige, og man må nesten bare prøve seg frem. Et tips i så måte er å ta med noe å notere på og med, for ellers glemmer man fort og går tilbake til gamle synder.

Fisker man mye med rigg er det kanskje verdt å se på løsninger som gir fart og temperatur fra loddet, men de som er gode koster fort endel penger.

Mange tror at trolling er ekstremt enkelt. Det er bare å hive ut noe greier og sette båten i gir, så er resten bare et spørsmål om antall kopper kaffe. Min erfaring er at dette er svært langt fra sannheten. Trolling er akkurat som alle andre former for sportsfiske, det kan gjøres enkelt eller man kan gå mer detaljert til verks. Begge deler fungerer, men jeg tror den siste varianten lønner seg på sikt, ikke minst hvis man farter rundt flere steder, fisker etter flere arter og til ulike tider på året. Da er man avhengig av å bruke erfaringene fra et sted for å finne ut av hva som fungerer andre steder, hvis ikke blir fangststatistikken rimelig trist.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten som om jeg skulle sagt det selv erik!

Spesielt det med å følge med på riggwiren, har vel jeg også nevnt ved et par anledninger, en av fordelene ved bruk av wire kontra braid på riggen er at du da også da får et lite varsel i form av endring av resonanslyden på riggen om du kommer inn eller ut av et område med andre straumforhold.

Dette gjelder kanskje spesielt i Skjerstadfjorden, det er veldig store variasjoner på straumforholdene der, både i løpet av forholdsvis kort tid og distanse.

Det samme gjelder selvsagt andre steder også, men det er vel ikke mange steder der straum-variasjonene er såpass store, av egen erfaring så må jeg i så tilfelle nevne Ranfjorden, der er det faktisk til dels enda sterkere straumer enn innpå Skjerstadfjorden, Beiarfjorden og området ved Kjellingstraumen må i så måte også nevnes.

Store wobblere har forresten inntil et par års tid siden vært førstevalget blant ørret-dorgerne innpå Skjerstadfjorden, det ser ut som at stadig flere nå etter hvert har anskaffet seg rigger, det betyr imidlertid ikke at wobblere er nytteløst å bruke, for egen del liker jeg ikke tanken på håving alene, wobblere med flere trebler som i følge han 'Murphy' er som skapt til å lage faenskap i feil øyeblikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skjerstadfjorden er en relativ enkel fjord å fiske ørret i på sommerstid vis vi skal koke det ned.

Å lykkes med dorging der med eller uten dyprigg , får dem aller fleste til.

Når du først har fått et par fisker får du feelingen på det , deretter økes fangstene betraktelig.

Angående fart, så tror jeg att det har vært veldig vanlig å dorge i "fjærsteinene" med 4-5 knop for mange.

Lærer man seg å tilpasse farten etter bruket , å sjekke bruket ved siden av båten etter forholdene så knekker man koder.
Plutselig så ser du att Apexen fanger mer fisk i 1.8 knop kontra 2.4 knop pga den roligere bevegelsen.

Men , så snur vindrettninga å straumen begynner å felle - fisken sluttet å hugge. Hva er galt? Sveiv inn å sjekk gangen - Den er fin sier du? Ok men erfaringsmessig så bør vi opp til 2.7 knop nå selv om gangen på Apexen blir veldig rask.

Og bilder man får opp på ekkoloddet kan være til god hjelp. (blir ett eget felt å diskutere da dette er genrelt fisking)

Les havet også, ser du åte i overflaten ? Niser som jakter sildestimer?

Erfaringer som man gjør seg - og det er timene som fisker.

Forøvrig så er det morsomt å sette ut fisk i Skjerstadfjorden også, jeg har satt ut minst 40 fisk i sommer.
Kansje det hugger like bra til neste år ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enkelte blir nok ørretfiske litt for kjedelig ettersom man har oppdaget at det er så lett.. :lol:

Fra spøk til alvor, ørretfiske blir nok aldri kjedelig, selv ikke i Skjerstadfjorden.

En av de tingene jeg liker best med Skjerstadfjorden er at man i stor grad ofte er forskånet mot sei og andre fiskeslag under fisket, det finnes selvsagt tider med mye sei som kan være plagsomt, men jevnt over har man god anledning til å variere fisket uten å til stadighet bli avbrutt med sei som tar.

Siste turen jeg hadde i området var det veldig mye sei, det ble så plagsomt at jeg måtte søke ut av områdene med mest åte, da ble det også ørret å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig.
Utrolig morsomt å få fisk utfor den "vanlige dorgeruta", ikke minst utrolig mange muligheter.

Selv var jeg uheldig å få kveite på kroken som bi fangst på ørretstanga...å da gav det mersmak.

Bytta ut hele høstfisket etter blank fisk til kveite fiske , angrer ikke ett sekund.

Vi er ekstremt heldige som kan variere på både plass og art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kveite på ørretstanga kan nok bli veeeldig spennende, fikk ei i fjor, og i år fikk KH ei, små fisker både den i fjor og i år, men med apex i enden anser jeg det som ren graflaks at vi i det hele tatt fikk se kveita.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe gromt! Må si jeg digger den følelsen når fisken ligger i båten og flaksen var medhjelper :)

Har største på 25 kg i år, da med rett stang, ellers kun småfisker.

For å gi ett bra tips til Skjerstadfjord dorgere , enten nybegynnere eller drevne.

Området Ljønes og sørover til Gøystraumen. Mange spennende plasser med fine strømmer, masse åte.

Ørret i alle størrelser. Har fisket litt her, men har ikke møtt noen andre som har dorget her, kun kveite fiskere rundt Ljønes.

Bruk sjøkartet og følg områdene fra 200-400m dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Ja, da var fisket kommet i gang igjen ;-)

På tide å få båten fra valnesfjord, børste støvet av stenger, sneller å se over utstyret!

Masse nytt å spennende fra USA er ankommet og skal testes nå.

Så får de av dere valse rundt med agigator, skoskje og paravan resten av våren og sommeren ;-)

Ljønes/"koddvågen"/gøya - rart du ikke har sett meg der. Kanskje den beste "tidligplassen" for storørreten :-)

Mathias, bare å sjøsette nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hehe Kyrre :mobile:
Har ikke sett innlegget før nå :)

Hvordan har sesongen deres vært i år? Har kun 2 stk på samvittigheten :thumbsdown:

Er det enda forhold for SØ i skjerstadfjorden? Båten sleit seg fra fortøyninga i begynnelsen av juni, og mtp "finværet" vi har hatt har jeg ikke stresset med å få den ut. Nå er den i orden igjen, og jeg er klar for ACTION :gun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldigfin tråd som jeg ikke har tenkt å avspore, men skjønner at der er mye kunskap hos de fleste her og tar derfor sjangsen på å stille et par spørsmål.

Jeg er vokst opp med dorging etter smålaks og børtingen sammen med min bestfar langs marbakken i robåt, dette går nok under benevnelsen jeg så nevnt her - dorging i fjæresteinene. Denne teknikken har jeg tildels fortsatt med selv om de store altid har uteblitt.

Jeg skjønner at ting må endres på. Vi har hytte i Malangen i troms, her renner bla. Målselva ut og jeg vet at fjorden går full av stor laks og ørret. Har sett flere store himmelhøyt over vannflata.

Jeg tenker ikke å invistere i så veldig mye utstyr, men fortsatt å holde meg til flatlinedorging. Kanskje med et blylodd forran sluken for å komme ned. For ned må jeg, det ser jeg her.

Hvis jeg legger ved en link med kart over området, kunne noen av dere tatt et raskt overblikk og peket ut noen områder dere selv ville begynt på? http://kart.gulesider.no/m/zxqTk,jeg har fått en del fisk under kiloet i området rundt hesjevika, da ved dorging oppe i fjæresteinene. http://kart.gulesider.no/m/VNSmf

På forrhånd takk :-)

Ellers av utstyr bruker jeg vanlig lakseutstyr med Ambassadeur 6500 og 7000, regner med det skal duge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • 4 weeks later...

For min del vil jeg drøye starten litt lengre i år, det var for stor  innblanding av ''skiftenøkler'' mai/ tidlig juni i fjor.. lar dem fete seg opp litt mer så tåler også ørreten bedre å bli satt ut igjen om man ikke velger å ta den hjem.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 hours ago, andreassenm said:

Godt poeng der maskinisten... Har ikke fått noe selv i år, men har inntrykk av at den fremdeles er mager..
Hvor dypt bør man fiske nå? Har prøvd alt fra 2-4 m til 12-15 uten hell.. :o

Om det ikke er spesielle forhold i år så er du nok på rett spor mtp. dybde, det er vel mer et spørsmål om å være på rett sted til rett tid.. jeg pleier som regel å begynne på rundt 10 meter og så justere etter hvert.

Prøv også med noen andre farger, gjerne skarpe farger hvis det virker dødt og ikke gir resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hytta  kan jeg se at det er betydelig mindre dorge trafikk i år enn det har vært tidligere år men det er en økning i båter som ligger å fisker etter Kveite. Andre hyttefolk sier det samme.

Jeg har vært ute noen turer og fått noen ørreter og det jeg kan si er at mattilgangen må være ekstremt god for ørreten. Jeg har aldri fått så feit ørret så tidlig som i år. De store har jeg ikke sett noe til ennå, de jeg har fått har vært på mellom 1-3 kg og feite som julegriser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen tro på å bruke flasher etter Sjøørret for husk ørreten er en meget var fisk ,så jeg tror du skremmer den istedet. Så flasher er nok bedre egnet etter laksen.Paravaner bør sitte 4-5 meter foran agnet.Det er kanskje bedre å bruke gummistrikk og pæresøkke for da kan du lettere regulere lengden.Brisling er nok det mest effektive agnet etter sjøørreten, for det er overlegent alt det andre.Jeg bruker det i kombinasjon med agnskaller. Rapala xrap i 12 cm har  også gitt meg fine fangster. https://alderneyangling.com/index.php?route=product/product&product_id=4373

Husk å svinge ofte når du dorger for det er ofte i svingen sjøørreten tar, når agnet øker farten igjen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎08‎.‎06‎.‎2016 at 9.21, cesar skrev:

Jeg har ikke noen tro på å bruke flasher etter Sjøørret for husk ørreten er en meget var fisk ,så jeg tror du skremmer den istedet. Så flasher er nok bedre egnet etter laksen.

Husk å svinge ofte når du dorger for det er ofte i svingen sjøørreten tar, når agnet øker farten igjen..

 

Har etter hvert ganske mange sjøørreter på samvittigheten, rundt 95% av de er tatt med flasher, men vi snakker da for det meste om 4 kg + i størrelse, så at flasher skremmer ørreten er jeg ikke helt med på.

Noen ganger kan det nok være tilfelle, men for det meste er nok flasher veldig bra å bruke.

Å svinge ofte er et godt råd som jeg støtter :)

Har nettopp startet årets sesong som endte med 3 stk. ørret, et par som stakk... prøvde også etter laksen, det ble 1-0 til laksen denne gang.

Ingen av ørretene var spesielt feite, så etter min mening kan det nok lønne seg å vente litt til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.