Gå til innhold
Fiskersiden

Karpestang nærmer seg fullføring


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Har siden jeg fikk disse stengene i posten, irritert meg over at de har vært "halvferdig". Ringer, snellefester osv er på plass så de kan fiskes med. Gode å fiske med er de også. Men, noe så kjedelig å se på! Bestemte meg fort for å gjøre noe med akkurat det, men tida har gått med til andre prosjekter helt til jeg for en tid tilbake fikk spørsmål fra Australia om hvordan jeg hadde gjort en pyntesurring. Fant da frem den ene stanga og laget en "How to do" på bakgrepet. Resultatet ble såpass bra at den kan vises for offentligheten.

Prodigy_zps3f897f6a.jpg

For den som lurer på hvilken stang det er: Greys Prodigy+, 12', 2,75lb.

Neste post på programmet for denne, er å gi den en surring forran snellefestet og forandre på ringoppsettet for å, forhåpentligvis, øke kastelengden og fordele kreftene under kjøring av fisk utover en større del av stanga.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott og imponerende kunsthåndverk dette! Men det blir likevel feil på karpestenger. De SKAL være matt grå eller svarte, og så diskret og kjedelig rigget som mulig. Sånn er det bare! ;)

Ikke vær så konservativ da.... (men ja, er jo egentlig enig med deg). Flott håndarbeid er det okkesom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først takk!

Flott arbeid. Litt varsom med å endre på ringoppsettet....man må vel tro at Greys kjenner sine blanks såpass godt at de vet hvordan de skal plassere guidenene?

Kommer ikke til å være forsiktig med ringoppsettet nei! Her går Greys hen og lager en flott blanks. Så stikker de hodet i sanda og tenker; "sånn satte de på ringene for femti år siden, da må det være riktig om vi gjør det nå også." Feil! Ting har skjedd og verden har gått fremover!

flott og imponerende kunsthåndverk dette! Men det blir likevel feil på karpestenger. De SKAL være matt grå eller svarte, og så diskret og kjedelig rigget som mulig. Sånn er det bare! ;)

Ikke vær så konservativ da.... (men ja, er jo egentlig enig med deg). Flott håndarbeid er det okkesom!

Forstår ikke hvordan jeg kunne vite at dette kom :rolleyes: Men, for meg er de fleste stenger på markedet bare halvfabrikat. Og karpestenger knapt nok det. Dessuten holdt jeg igjen og synes jeg var forsiktig med fargene :) Hadde jo litt å velge i og flere er det blitt etter at bildet ble tatt

20131022_0715_zpsd9c2f1ce.jpg

Her er forresten framdel og bakre ring

Prodigy2_zps50c4a17d.jpg

Prodigy3_zpsd57561c4.jpg

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at du kan tune karpestenger i en høyere prisklasse og legge inn en liten "signatursurring":-). Men jeg er usikker på hvor mye man kan tyne ut av ei stang til 3-4000. Ingenting galt med håndarbeidet på bilde :-), men jeg er enig med piscator at karpestenger skal være litt diskrete. :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott arbeid. Litt varsom med å endre på ringoppsettet....man må vel tro at Greys kjenner sine blanks såpass godt at de vet hvordan de skal plassere guidenene?

Jeg er ikke noen ekspert men har hørt at man stort sett alltid vil kunne vinne ved å justere ringene. Optimal plassering vil variere med hvilken snelle man bruker, kastevekt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

apropos rigging av stenger. Jeg husker for mange års siden at jeg snakket med noen som drev med import av stenger. De fortalte at det var en uforholdsmessig stor forskjell i pris på de dyreste og nest dyreste modellene, hvis man så på de rent fiskemessige egenskapene. De mente man måtte betale uforholdsmessig mye for å kjøpe en nyhet, der den faktiske forskjellen for det meste besto i hvordan stangen var rigget, hvordan den var surret, farger og lakk.

Den bratteste økningen i kvalitet i forhold til pris finner man blant de billiste stengene, og så flater dette forholdet ut jo dyrere stangen blir. Og over et visst nivå er det altså nesten bare design man betaler ekstra for. Ikke noe galt i dette for så vidt, hvis man er bevisst på hva man gjør. Man skal jo trives med utstyret. Og for noen gir det åpenbart ekstra glede å fiske med et estetisk tiltalende utstyr, selv om man betaler uforholdsmessig mye for dette. Andre er mer pragmatiske, og er fornøyd bare utstyret fungerer som det skal, aldri svikter, og tåler nesten hvor mye juling det skal være.

Som en digresjon kan man legge til at fenomenet der sammenhengen mellom kvalitet og pris flater ut, også observeres innenfor andre typer varegrupper. Vin er et godt eksempel. Man har mye mer å hente på å gå opp noen tiere i pris når man kjøper billig vin enn dyr. Og generelt kan man si at når man kommer over et par-tre hundre kroner er kvalitetsforskjellene marginale, selv om mange selverklærte vinkjennere sikkert vil protestere på dette, på samme måte som mange prylbøger sikkert vil påstå at de dyreste stengene er verdt de ekstra kronene...!? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo hatt en utvikling på matrialfronten når det gjelder fiskestenger.

Det som var topp for 10 år siden er blitt forbigått at nye produkter.

Men hvis man ser på karpestenger, så er de mer enn bare ei stang. :wub:

Jeg ville jo aldri ha kvittet meg med mine stenger bare fordi at det var noe nytt og bedre på markedet. :wacko:

Sneller derimot har litt lavere status. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først takk!

Kommer ikke til å være forsiktig med ringoppsettet nei! Her går Greys hen og lager en flott blanks. Så stikker de hodet i sanda og tenker; "sånn satte de på ringene for femti år siden, da må det være riktig om vi gjør det nå også." Feil! Ting har skjedd og verden har gått fremover!

Flott. Hvis du mener du har tilstrekkelig kunnskap om det emnets konstruksjon og oppspenningskurve i forhold til tiltenkt fiske er det bare å kjøre på. :P

Forbauser meg forøvrig litt at en global fiskeutstyrsprodusent med såpass rennome er så totalt i utakt med tiden som du hevder.

Ser du flere konstruksjonsmessige "brølere" på andre stenger (fra både Greys og Hardy for den del....) så kunne det jo kanskje være en ide å droppe dem en mail? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Hvis du mener du har tilstrekkelig kunnskap om det emnets konstruksjon og oppspenningskurve i forhold til tiltenkt fiske er det bare å kjøre på. :P

Forbauser meg forøvrig litt at en global fiskeutstyrsprodusent med såpass rennome er så totalt i utakt med tiden som du hevder.

Ser du flere konstruksjonsmessige "brølere" på andre stenger (fra både Greys og Hardy for den del....) så kunne det jo kanskje være en ide å droppe dem en mail? :whistle:

Kjører nok på og gjør som planlagt. Er ikke spesielt redd for å gjøre feil. Har en til som referanse og om ringoppsettet blir galt, er det bare å prøve et annet. Og om stanga ryker har jeg lært noe igjen.

Forstår ikke hva som er så forbausende med at ting er som de er. Les komentarene over din så ser du hvorfor produsentene ikke tør å gjøre noe nytt. Tror nok at ingeniørene til mange produsenter vet utmerket godt hva som skal til. Men, de som skal selge har helt sikkert et ord med i laget. Og så langt ser det ut som de har fått siste ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.