Gå til innhold
Fiskersiden

Sluk- og spinnerstørrelser!


Randolken
 Share

Recommended Posts

Jeg har fra tidligere fisket med for lette spinnere og sluker. Min erfaring er at sluker fra 10g og opp fanger større fisk..

Personlig mener jeg at spinnermarkedet i Norge lider av å være for "lett". Det er vanskelig å få fatt i tyngre spinnere og jeg skjønner ikke helt grunnen.

Men alt til sitt bruk. Jeg har sluker fra 3g og opp til 15g når jeg drar på fisketur. Alt over 10g brukes til å komme langt ut og dypt der gjerne storørreten står :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittvekta på spinnerene mine ligger på ca 7 gr.

Noen er lettere ( ca 2-4 gr) for grunt fiske etter små munner og noen er tyngre ( ca 7-10 gr.) for lengre kast, mer vind og ofte mer strøm.

Som fredsjo sier: Alt til sitt bruk. Men har du et lite utvalg fra 2 til 10 gr pluss/minus burde du være rustet for litt forskjellig av hva naturen har å by på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at 2-4 gram blir for lett. Selv de minste fiskene jeg har fanget, biter på en 6-8 grams spinner. Og er problemet at vannet er grunt, er det bare å holde stanga litt høyt og/eller sveive litt raskere.

Er enig med Fredsjo i at det norske spinnermarkedet generelt er for "lett", men både Panther Martin og ABU har flere spinnere fra 9 gram og opp til 15 gram. Erfaringsmessig betyr ikke stor og tung spinner, stor og tung ørret.

Fisker jeg med sluk varierer jeg mer med vekt opp mot størrelsen på fisken. Pleier å fiske med 10-12 grams sluker, men går gjerne ned hvis det er mye mindre fisk i vannet, og opp om jeg har tro på kilosfiskene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker i all hovedsak 18g sildesluker til ørretfiske. Og fått masse fisk rundt 200g på disse og opp til over 3kg. Så å henge seg opp i slukstørrelse etter fiskestørrelsen blir litt tull. Viktigere at ikke krokene er for store.

Ellers bruker jeg en del 10g når det fiskes på grunna (1-2meter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard for meg er 12 g skjesluk. I småelver og grunne vann tar jeg frem småsakene på 4 gram.

En fiskespisende ørret har ikke noe problem med å spise en artsfrende på 1/3 del av sin egen lengde så vi trenger ikke å være beskjeden når vi fisker. 18 grams sildesluker som Audiosan nevner fungerer godt når det blir litt dybde på vannet og fisken har litt størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.