Gå til innhold
Fiskersiden

Helge C Norvang
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg sliter fælt med det berømte gjellegrepet på gjedda. Jeg er pysete i så måte rett og slett. Syns det er griseskummelt. Tok ei gjedde som blir matfisk her om dagen og brukte litt tid på å studere dette med gjellegrepet og hvor fingrene havner i forhold til tenner etc. Om jeg gjorde det riktig, så ligger da fingrene som er på innsiden av fisken mot et tynt lag med "hud" på fisken. Dette var så langt opp innenfor gjellelokket jeg kom. Da så jeg at fingrene er skremmende nærme tenner både nede og oppe i ganen.

Kan noen gi meg noen tips? Må man f.eks. regne med å bli kuttet opp av og til, selv om man tar gjellegrepet riktig?

Finnes det noen gode videoer eller artikler som viser skikkelig godt hvordan man gjør det riktig?

Uff, nå framstiller jeg meg som en skikkelig pingle, men ærlighet varer lengst... :-)

Det finnes vel sikkert hansker som kan brukes for å beskytte seg mot tenner også...? Hvilke er i såfall å anbefale?

Endret av Helge C Norvang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk hansker så slipper du rift på fingrene. Selv bruker jeg noe billig fra Biltema, smak og behag. Dette handler om erfaring, jo fler gjellegrep du tar jo flinkere blir du. Se opp for hvor kroksettene sitter det er disse som er skumle ikke tennene.

Jo større gjeddene er jo lettere er det å ta gjellegrepet, men husk å støtte opp resten av kroppen slik at du ikke gir dem strekkskader.

Jeg synes det er kult at du er ærlig på at du synes gjedda kan virke skummel, det er bedre det enn alle disse som kakker alt av gjedde( og skryter av det). De fleste av disse er rett og slett redd for gjeddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med don don. :)

Gjellegrepet er helt klart enklere desto større gjedda er, du kjenner bruskplaten under som du skal følge langt bedre på en større fisk. På gjedder under ca 2-3 kilo synes jeg det er bedre å bare ta et nakkegrep, ikke minst fordi disse småtassene har en tendens til å sprelle noe inni helve.. som igjen gjør at diverse kroker fort ender opp i fingrene. Større gjedder kan sprelle de også, men det er gjerne mer "kontrollert" og begynner med at de gjør et slags gjesp så du skjønner hva som skal skje.

Jeg har aldri brukt hansker selv, men har diverse arr å vise til som nok tyder på at en hanske eller to kan være lurt. Etter overgang til båt med høy ripe har jeg dessuten gått over til å bruke hov på det meste av fisk, og med etterpåklokskapen jeg har nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke skaffet meg en skikkelig hov for lenge siden.

Viktigst av alt er å ha noen tenger i forskjellige lengder lett tilgjengelig, inkludert en god avbiter. Jeg har laget noen passelige hull i trollingbaren bak i båten som jeg setter tengene i, så de kan nås med en hånd og fort som fy. Skulle du være uheldig å kroke deg selv, mens gjedda fortsatt sitter på en annen krok, er det helt essensielt å ha en avbiter klar så du kan kappe kroken før gjedda gjør et kast på seg og driver kroken skikkelig inn i ditt corpus. Da bør i hvertfall ikke avbiteren ligge nederst i en bag i andre enden av båten....

Angående det med skummelt; Hvis man ikke synes at masse tenner og kroksett i fri dressur er skummelt, så mangler man noe. Jeg har hatt med meg mange uerfarne gjeddefiskere opp igjennom årene, og har enda til gode å se noen som ikke rynker litt på nesen når jeg sier "hold her og her, værsågod å prøv selv".

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Jeg har håv og kommer til å bruke den på større fisk fra båt. Men så er det jo sånn at man gjerne vil ta et kult bilde når man holder fisken også, og da er jo gjellegrepet en fin ting (samtidig som man understøtter magen selvfølgelig).

Tror jeg kommer til å investere i et par hansker (disse muligens: http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=67338&WebSiteMapNodeID=1004005). Så får jeg heller droppe de etterhvert som jeg får mer erfaring med grepet og føler meg trygg(ere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir litt feil å skulle lære seg gjellegrep fordi det er kult å posere med gjellegrep, har selv syndet der tidligere men det er ingen grunn til å gjøre det. Dess mindre du har hånda inne under gjellelokket til gjedda dess bedre er det for gjedda. Med alle de gode håvtypene med gummiert nett som er ute nå synes jeg gjellegrepet skal være utelukkende en teknikk benyttet til landing av gjedde under ismeite og til avkroking, og ved avkroking hvor gjedda er landet og under kontroll er det ingen sak å finne korrekt grep..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir litt feil å skulle lære seg gjellegrep fordi det er kult å posere med gjellegrep, har selv syndet der tidligere men det er ingen grunn til å gjøre det. Dess mindre du har hånda inne under gjellelokket til gjedda dess bedre er det for gjedda. Med alle de gode håvtypene med gummiert nett som er ute nå synes jeg gjellegrepet skal være utelukkende en teknikk benyttet til landing av gjedde under ismeite og til avkroking, og ved avkroking hvor gjedda er landet og under kontroll er det ingen sak å finne korrekt grep..

Etter hva jeg kan se så har ingen i denne tråden sagt at vi skal bruke gjellegrepet fordi det er kult. Jeg skal bruke det for å håndtere gjedda når jeg skal avkroke, måle, veie og få tatt bilde. Om jeg ser kul ut når jeg gjør dette eller ikke, bryr jeg meg svært lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kan se så har ingen i denne tråden sagt at vi skal bruke gjellegrepet fordi det er kult. Jeg skal bruke det for å håndtere gjedda når jeg skal avkroke, måle, veie og få tatt bilde. Om jeg ser kul ut når jeg gjør dette eller ikke, bryr jeg meg svært lite om.

Takker for svar.

Jeg har håv og kommer til å bruke den på større fisk fra båt. Men så er det jo sånn at man gjerne vil ta et kult bilde når man holder fisken også, og da er jo gjellegrepet en fin ting (samtidig som man understøtter magen selvfølgelig).

Tror jeg kommer til å investere i et par hansker (disse muligens: http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=67338&WebSiteMapNodeID=1004005). Så får jeg heller droppe de etterhvert som jeg får mer erfaring med grepet og føler meg trygg(ere).

Dette fikk meg til å tolke det annerledes. Ser på de fleste portrett bilder av gjedde at det nå er en trend å ha gjellegrep på fisken, men nekter å tro at dette er den mest skånsomme måten å posere med gjedde i hendene. Gjedda får for mye svai i ryggen, eller så holder mange fisken nesten loddrett. Stor gjedde burde nesten utelukkende poseres med ved at man vinkler siden til fisken mot kameraet mens den fortsatt ligger på matta..

"Gjellegrepet" det er snakk om her innebefatter vel heller ikke fingre inn i gjellene... Man må hådtere fisken på en eller annen måte, å være føre var som trådstarter er her, og spør seg til råds, bør berømmes og ikke kritiseres...

Nei men det innebefatter fingre inne i gjellelokket, les teksten en gang til. Å ha hendene på utsiden av fisken er vell nesten utelukkende en bedre og mer sikker løsning for både fiskens og fiskerens ve og vell..?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk meg til å tolke det annerledes. Ser på de fleste portrett bilder av gjedde at det nå er en trend å ha gjellegrep på fisken, men nekter å tro at dette er den mest skånsomme måten å posere med gjedde i hendene. Gjedda får for mye svai i ryggen, eller så holder mange fisken nesten loddrett. Stor gjedde burde nesten utelukkende poseres med ved at man vinkler siden til fisken mot kameraet mens den fortsatt ligger på matta..

Nei men det innebefatter fingre inne i gjellelokket, les teksten en gang til. Å ha hendene på utsiden av fisken er vell nesten utelukkende en bedre og mer sikker løsning for både fiskens og fiskerens ve og vell..?!

Det "gjellegrepet" jeg bruker innebefatter ikke å ha fingre under gjellelokket. Man holder utenpå over og underkjeve med det resultat att munn og gjellelokk er lukket. Et godt og mye brukt grep, ingen skade skjedd. Tipper det er du som bør sett deg inn i saken og ikke meg :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "gjellegrepet" jeg bruker innebefatter ikke å ha fingre under gjellelokket. Man holder utenpå over og underkjeve med det resultat att munn og gjellelokk er lukket. Et godt og mye brukt grep, ingen skade skjedd. Tipper det er du som bør sett deg inn i saken og ikke meg :)

Det du beskriver her er ikke det såkalte gjellegrepet. Hvordan kan du avkroke ei gjedde med en krok inne i munnen hvis grepet ditt resulterer i lukket munn..?? Det "tradisjonelle" gjellegrepet utføres ved at man fører fingrene inn langs gjellelokket og opp slik at man kan åpne munnen til fisken, ett grep som primært er for å avkroke gjedde, men som mange også har videreført til landing og posering.

Grepet du beskriver kan ikke omtales som ett gjellegrep og er ei heller optimalt med tanke på å støtte oppunder og balansere stor fisk hvis man skal bli fotografert mens man løfter den opp fra matta.

Ett par tilfeldige bilder jeg fant på google som beskriver gjellegrepet i praksis.

Alan-Dudhill-chin-grip-2.jpg

Mark-Barrett-unhooking-large-pike.jpg

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ok, ser nå hvordan innlegget mitt kunne mistolkes dithen at jeg kun var ute etter å se kul ut. Det var det jeg skrev. Busted!

MEN, når jeg skrev dette, så var konteksten i mitt hode ihvertfall, at dette gjellegrepet (heretter kalt gjellelokkgrepet) i utgangspunktet er skånsom mot fisken. Altså, jeg tok som utgangspunkt at det er grunn #1 til at man skal benytte seg av dette. Og så kommer dette med fotografering etc. i etterhånd.

Så kan man diskutere i hytt og pine om det er riktig eller ei. Faktum er at VELDIG mange sportsfiskere (derav også mange veldig erfarne) benytter seg av dette, så jeg sliter litt med å kjøpe det du sier om at dette ikke er skånsomt. Har du erfart at gjedder har blitt skadet pga. gjellelokkgrepet?

Hva som er MEST skånsomt mot fisken kommer garantert til å forbli en diskusjon hvor folk er uenige. Du sier at å ha hendene på utsiden av fisken må være bedre for både fisken og fiskeren. Vel, mange som sier at man kan ødelegge fiskens slimhinner også, ved å holde i fisken på utsiden. La oss være ærlige, det er vel strengt tatt ganske vanskelig å behandle ei gjedde uten å være i kontakt med den med hendene i det hele tatt? Eller har du en annen teori?

Og om jeg har skjønt det riktig, om man tar gjellelokkgrepet riktig, berører man ikke noen viktige organer hos fisken, bare kjevepartiet og gjellelokket.

Uansett, jeg er helt for å behandle fisken skånsomt slik at (ved C&R that is) den kan uskadet svømme videre når man er "ferdig med den". Men, jeg må være ærlig å innrømme at mange tar dette med å være skånsom litt for langt. Har jo blitt rene hysteriet rundt det jo. Tross alt, vi fisker de opp med vasse kroker som ofte skjærer igjennom mange partier i fiskens munn. Allerede der er vel strengt tatt ikke dette noe særlig skånsomt? Skjønner du hvor jeg vil hen?

Jeg kommer til å gjøre det jeg føler er best for både meg og gjedda, alltid. Jeg føler at jeg har "filtrert ut" de tipsene som jeg syns høres mest fornuftig ut, fra mange andre fiskere. Avkrokingsmatte, veienett, avkrokningstang, kjeftåpner (Stefan ”Trumman” Trumsted har f.eks. sagt i en video at dette er et must å ha med seg på gjeddefiske)... og gjellelokkgrepet. For meg så høres det fornuftig ut.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grepet jeg beskriver blir omtalt som gjellegrep og brukes til å løfte fisken ut av vannet og til å holde fisken for fotografering. Det supleres SELVFØLGELIG med god støtte unde buken, nesten som man holder en katt :)

Avkroking skjer selvfølgelig liggende (helst påmatte), og har ingen ting med å holde gjedda med gjellegrep.

Bare idioter stikker fingrene inn under gjellelokket da dette fort kan bli like ubehagelig for fisker som for fisk.

Edit: virker på meg som du oppdaget at du tok feil av grepet som ble omtalt og etter beste evne prøver å tåkelegge dette faktum ved å legge ut random bilder av typer som stikker neven under gjellelokket på fisken. Det var det nemmelig aldri snakk om....

Les teksten en gang til :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ble bruk av klepp politisk ukorrekt. Meget bra.

Så ble bruk av lipgrip politisk ukorrekt. Også positivt.

Men nå har vi altså kommet til det punkt hvor man skal idiotforklares for å bruke gjellegrepet?! Dette blir for dumt. Gjellegrepet fungerer, og er helt uten tvil den mest skånsomme og tryggeste (for fisken selv) metoden å håndtere ei gjedde på. Skulle likt å sett hva som skjer når ei grov gjedde som blir holdt i "over/under-kjeve" grepet som blir beskrevet ovenfor begynner å sprelle. Får håpe posteren har kledd båten med madrasser innvendig.

Eller er det så enkelt som at man snakker forbi hverandre her? Man er klar over at "gjellegrepet" ikke innebærer at man stikker fingrene inn i gjellene ? Eller?

Endret av CrazyForEsox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på deg her maritim, det du beskriver som gjellegrepet er IKKE gjellegrepet, og jeg prøver ikke å tåkelegge noe som helst. Hvorfor tror du tidligere svar i tråden oppfordrer bruk av hanske og skriver om rift og arr i fingrene, og hvorfor skulle grepet du beskriver være omtalt som gjellegrep når man griper over / underkjeve. Det jeg henviser til ER gjellegrepet og "Idioter" som du kaller de har benyttet dette som en del av avkroingsprosessen i mange år. Jeg forstår hvilket grep du beskriver, men det er ikke egnet for avkroking og ikke ett like sikkert grep for landing av større fisk (selvom jeg fraråder bruk av noen form for slike grep ved landing, bruk håv). For posering kan jeg se at dette er ett bedre egent grep enn gjellegrepet men det er ikke bedre enn å støtte oppunder fisken med begge hender. Bildene jeg fant er postet fordi de beskriver hvordan gjellegrepet utøves under avkroking, hvis du ønsker kan jeg sikkert fylle tråden med en drøss liknende bilder og linker som beskriver praktiseringen av gjellegrep..

Så kan man diskutere i hytt og pine om det er riktig eller ei. Faktum er at VELDIG mange sportsfiskere (derav også mange veldig erfarne) benytter seg av dette, så jeg sliter litt med å kjøpe det du sier om at dette ikke er skånsomt. Har du erfart at gjedder har blitt skadet pga. gjellelokkgrepet?

Det var en stor proporsjon av erfarne fiskere som for litt siden sto med større gjedder dinglende loddrett i gjellegrep mens de prøvde å få ut kroksettet, dette har de gitt seg med etter å ha forstått kritikken fra de som mente dette var skadelig for fisken. Vi må slutte å tenke enkle løsninger bare fordi vi ønsker å være utstyrsbesparende. Å ha med en stor gummiert håv, egnet matte og sling burde ikke være noen sak for personer som fisker aktivt etter gjedde og da trenger man ikke benytte gjellegrepet for noe annet enn avkrokning (med mindre man har kjeftåpner, eller jawbreaker som div kritikere kaller den type redskap). Ser den ved at vi allerede har skadet fisken i det vi kroker den, men det betyr ikke at vi ikke bør optimalisere behandlingen under og etter landing..

Jeg synes ikke gjellegrepet virker som en optimal håndtering under posering ettersom man da er i faresonen for å påføre skade på selve gjellene hvis gjedda spreller samt at man ikke har like god støtte oppunder fisken som når man benytter begge hendene til dette formål. Jeg skjønner at dette høres ut som flisespikkeri, men hvorfor ikke gjøre det beste ut av det.?

Det var ikke min intensjon å kritisere gjellegrepet, det er en god metode når benyttet under avkroking, men det finnes bedre måter å lande gjedde samt posere med gjedde. For å beskrive uten å vise bilder av andre personer enn meg selv så poster jeg ett bilde av ei gjedde som jeg fikk for en del år siden hvor jeg synes poseringen IKKE er optimal.

post-8845-0-31382800-1402507114.jpg

Dette er langt ifra ett ekstrem tilfelle men her holder jeg gjedda i gjellegrep og støtter oppunder bak bukfinna. Her blir gjedda noe strekt ettersom jeg hever hodet på fisken, hvis jeg hadde holdt fisken vannrett hadde ryggen svaiet ned noe som blir verre jo større fisken er. Hvis jeg hadde holdt fisken vannrett med høyre hånd under eller rett bak brystfinnen vil ikke det skje og jeg anser da sannsynligheten for å skade ryggraden til fisken som redusert. Mitt inntrykk er at slik posering fortsatt utøves og jeg har sett eksempler hvor fisken holdes i langt mindre optimale stillinger. Neste utsagn blir hvertfall rene spekulasjoner, men det virker nesten som at fiskere ikke vil holde fisk under / rett bak brystfinnen ettersom de ønsker å vise frem den feite magen til fisken..

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullfisk:

Grepet jeg beskriver blir omtalt som gjellegrep og med god grunn; man griper på siden av hodet men fingrene inn under gjeddehodet i den renna med mykt vev (som du ser på det ene bildet du la ut), og tommelfinger griper på/langs overkjeven. Der med griper man rundt gjellelokket uten å stikke fingrene inn i hulrommet der gjellebuene ligger. Ergo; gjellegrep....

Grunnen til å bruke hansker er at spissen på gjeddetennene rett og og slett ofte stikker gjennom selve leppene på gjedda og kan gi deg små stikk og rift. Dette kan avhjelpes ved bruk av hansker, i tilegg til at hansker gir et bedre grep.

Mer ingående trur jeg ikke jeg klarer å forklare det uten ei tøygjedde og videokamera, men om du tar en titt på neste gjedda du får, forstår du det sikkert.. Får vi tru :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullfisk:

Grepet jeg beskriver blir omtalt som gjellegrep og med god grunn; man griper på siden av hodet men fingrene inn under gjeddehodet i den renna med mykt vev (som du ser på det ene bildet du la ut), og tommelfinger griper på/langs overkjeven. Der med griper man rundt gjellelokket uten å stikke fingrene inn i hulrommet der gjellebuene ligger. Ergo; gjellegrep....

Grunnen til å bruke hansker er at spissen på gjeddetennene rett og og slett ofte stikker gjennom selve leppene på gjedda og kan gi deg små stikk og rift. Dette kan avhjelpes ved bruk av hansker, i tilegg til at hansker gir et bedre grep.

Mer ingående trur jeg ikke jeg klarer å forklare det uten ei tøygjedde og videokamera, men om du tar en titt på neste gjedda du får, forstår du det sikkert.. Får vi tru :)

Hehe, satt faktisk å tenkte på å finne frem videokameraet selv, men da hadde jeg vel vert sperra inne på lukket avdeling. Vi får være enige om at definisjonene våre ang gjellegrep er forskjellige. Men hvordan dette grepet kan benyttes til annet enn å lande og posere med mindre gjedder (<6 kg) vet jeg ikke, det kan hvertfall ikke benyttes som ett grep for avkroking med mindre du tar tak i kun underkjeven. Uansett så er det ingen fare ved å benytte det jeg anser som gjellegrep ved avkroking fordi da har man kontroll på fisken uansett, og det å holde hånden i den posisjonen jeg beskriver vil jeg tro gir deg bedre tilgang og forusetning for å fjerne krok. Tror også CrazyForEsox er enig i min vurdering:

Skulle likt å sett hva som skjer når ei grov gjedde som blir holdt i "over/under-kjeve" grepet som blir beskrevet ovenfor begynner å sprelle. Får håpe posteren har kledd båten med madrasser innvendig.

Uansett så vet jeg mange som benytter den teknikken jeg beskriver, og kaller det gjellegrep. Personlig benytter jeg nå kun dette når jeg avkroker gjedder, mens andre bruker det til landing, avkroking og posering. Det som jeg skal frem til er at dette er suboptimalt ettersom landing med håv og det å benytte begge hender til å støtte oppunder fisken er en bedre løsning enn å utøve gjellegrep, samme hvordan man praktiserer gjellegrep...

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullfisk; Foreslår at du leser innlegget en gang til.

Det er ikke tvil om hvilket gjellegrep det var snakk om, og at du missforstod.

Etterpå dynga du på med tirader om ditt og datt og premisser langt ut over det det var snakk om i utgangspunktet. DET så ut som tåkelegging. Vis meg feks. Hvor jeg påstår at dette grepet er egnet til landing av storgjedda?

INGEN er uenig i at håv er tingen, at veiematte er tingen og mest mulig skånsom behandling av gjedda er viktig.

I den kontekst er det gjellegrepet trådstarter etterspurte, et av mange grep man kan bruke til å håndtere gjedda.

Vi trenger ikke om å være enige om å være uenige, for vi er ikke uenige. det var bare du som ikke skjønte hvilket gjellegrep som var etterspurt av trådstarter og deretter fikk et enormt behov for å forklare både ditt og datt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser over en gang til ser jeg at jeg har driti godt nedover leggen. Missforsto som du sier hvilket gjellegrep det egentlig var snakk om, fordi etter boka mi er gjellegrep det grepet jeg har beskrevet. Så fortolket jeg innlegget ditt slik at du mente det ikke er det såkalte gjellegrepet, men det var i relaiteten du som prøvde å poengtere at den formen for gjellegrep som trådstarter spurte om var av en annen utføring.

Jeg retter meg ikke i den retning at noen sier at stor gjedde har godt av å bli landet med gjellegrep, men jeg ville informere om at gjellegrepet ikke burde benyttes til stort annet enn avkroking etter den kommentaren jeg reagerte på fra trådstarter. Dette var virkelig ikke ment som skyggelegging, jeg trodde oppriktig at du mente gjellegrepet jeg beskrev ikke var "gjellegrepet", noe det er men at det tydeligvis er flere metoder for praktisering og jeg derfor prøvde å overbevise deg om at dette er "gjellegrepet". Men jeg kan forstå hvorfor det kan ha fremstått som skyggelegging når jeg leser gjennom hele regla på nytt, dog mye av teksten du anser som skyggelegging ikke var ment som svar til dine innlegg.

Men kan du beskrive hvilken hensikt dette gjellegrepet du beskriver har, fordi jeg forstår ikke at det kan ha noen funksjon annet enn å lande mindre / mid-size gjedder?

Uansett dette havet utenfor kontroll samt kontekst og det er begrunnet at jeg missforsto utøvelsen av denne formen for gjellegrep samt trodde jeg ble kritisert for noe annet enn det jeg faktisk ble kritisert for, og for det beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, det er best å gjøre det beste ut av det. Jeg kommer til å fiske fra båt på veldig lenge denne sommeren og høsten og kommer garantert til å brkue håv til å lande gjeddene jeg får.
Jeg kommer også til å bruke gjellegrepet (med hanske for å beskytte meg sjøl og for å få bedre grep) ved avkroking og sannsynligvis posering. For meg så er det fortsatt vanskelig å svelge at dette er suboptimalt. Grunn: når jeg ser på videoer og bilder fra sportsfiskere så ser jeg at de bruker gjellegrepet for å holde fisken opp ved posering... med støtte under buken selvfølgelig.

Den dagen jeg får bevis på at dette skader gjedda skal jeg slutte med det.

Da tror jeg at jeg gir meg i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håv er best. At gjedda dingler etter nakken skal unngåes. Bruker man gjellegrepet under landing, så er sjansen for å skade fisken større. For at gjellegrepet skal benyttes sikkert bør fisken være mer kjørt. Ergo så blir rekovaliensen lengre. Gjellegrepet er en måte og løfte fisken på, men ikke en løsning.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser over en gang til ser jeg at jeg har driti godt nedover leggen. Missforsto som du sier hvilket gjellegrep det egentlig var snakk om, fordi etter boka mi er gjellegrep det grepet jeg har beskrevet. Så fortolket jeg innlegget ditt slik at du mente det ikke er det såkalte gjellegrepet, men det var i relaiteten du som prøvde å poengtere at den formen for gjellegrep som trådstarter spurte om var av en annen utføring.

Jeg retter meg ikke i den retning at noen sier at stor gjedde har godt av å bli landet med gjellegrep, men jeg ville informere om at gjellegrepet ikke burde benyttes til stort annet enn avkroking etter den kommentaren jeg reagerte på fra trådstarter. Dette var virkelig ikke ment som skyggelegging, jeg trodde oppriktig at du mente gjellegrepet jeg beskrev ikke var "gjellegrepet", noe det er men at det tydeligvis er flere metoder for praktisering og jeg derfor prøvde å overbevise deg om at dette er "gjellegrepet". Men jeg kan forstå hvorfor det kan ha fremstått som skyggelegging når jeg leser gjennom hele regla på nytt, dog mye av teksten du anser som skyggelegging ikke var ment som svar til dine innlegg.

Men kan du beskrive hvilken hensikt dette gjellegrepet du beskriver har, fordi jeg forstår ikke at det kan ha noen funksjon annet enn å lande mindre / mid-size gjedder?

Uansett dette havet utenfor kontroll samt kontekst og det er begrunnet at jeg missforsto utøvelsen av denne formen for gjellegrep samt trodde jeg ble kritisert for noe annet enn det jeg faktisk ble kritisert for, og for det beklager jeg.

Trenger ikke å beklage overfor meg, lett å missforstå.

Grepet er som du sier fint på mid zized gjedder. Sitter man feks. I bellyboat er det en god måte å få kontroll på fisken. Har man god støtte under fisken (og den ikke er for stor) er det også en fin måte å holde fisken under fotografering. Med hansker gir teknikken et veldig godt grep på en ellers sleip og uhåndterlig skapning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter fortsatt med en følelse av at man snakker forbi hverandre i denne tråden. Noen plasserer tommelen på kjevebeinet, andre på overleppa, men jeg er rimelig sikker på at vi plasserer resten av fingra på samme sted alle mann. Kan ikke skjønne noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter fortsatt med en følelse av at man snakker forbi hverandre i denne tråden. Noen plasserer tommelen på kjevebeinet, andre på overleppa, men jeg er rimelig sikker på at vi plasserer resten av fingra på samme sted alle mann. Kan ikke skjønne noe annet.

Om du ser på det øverste bildet av de to Gullfiskern posta så ser du undersida av gjeddehodet.

Fiskeren har der et solid tak inn mot gjellebuen.

Om du ser på motsatt side av hodet så ser du ei slags renne mellom tungekjøttet og kjeven.

Det grepet det er snakk om, setter fingrene opp i denne renna og griper rundt kjeven (den med hullene i)

Dermed unngår man å plasere fingrene inn mot gjellebuen. Prøv neste gang du håndterer gjedde så ser du forskjellen.

Når det er sagt, det ene grepet erstatter ikke det andre i alle sitvasjoner.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.