Gå til innhold
Fiskersiden

Må nattfiske være i mørket?


Tage Aarstad
 Share

Recommended Posts

Kansje et litt dumt spørsmål.

Jeg har følt at nattfiske er helt forferdelig i mørket.

Må nattfiske være i mørket?

Jeg tenkte hovedsakelig på at nå om sommeren er det lyst nesten hele døgnet.

Tenkte også mest på hai, skater, havål og panserulke men gjerne også teorier om andre

(Viste ikke hvor jeg skulle plassere denne, bare å flytte den om det er nødvendig)

Endret av Tage Aarstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare kort, nei, det må det ikke.

skater, hai, havål og diverse andre er mest aktive på natta, men det betyr ikke at de sover hele tiden det er lyst.

For hai, som jeg kan mest om, gjelder det bare å finne passende dyp.

F.eks står hågjel ofte og lurer på 70-80meters dyp der de i mørket ville vært på 20-30

Havmusa kan taes hele året og hele døgnet, men det gjelder å finne rette plassen.

småfisk og flate som bruker mørket som kamuflasje trenger mat i lyse netter og.

Og i tillegg er sommernetter best brukt med stang i hånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de artene du nevner bruker luktesansen mest under jakta og da kan de jo være aktive i stupmørket.

for andre arter(ørret, lyr, gjedde osv ) som bruker synet mest er kanskje periodene med svakt lys de beste(morran og kvelden). de lyse nettene vi har nå for tida kan også være giftige for slike arter. disse rovfiskene som jakter mest med synet har fordelen av å bli mindre synlig for byttefisk og det er lettere å snike seg innpå byttet nedenfra. da ser de også byttet godt i siluett mot den lyse nattehimmelen.

en annen ting å tenke på er lysets brytning og dermed styrke ned i vannet. lyset trenger sterkest ned i vannet når sola står som høyest, dvs midt på dagen. jo mer det går mot kvelden jo mer vil sollyset komme i mindre vinkel mot vannet og mindre av lyset vil trenge ned i vannet = svakere lys og bedre jaktforhold for rovfisken. det samme gjelder selvfølgelig på morran, bare at det går motsatt vei; lyset blir sterkere og sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det algeoppblomstringen minst 2 ganger i året (vår og høst) og da er det ganske så mørkt allerede nede på 10 meters dyp. Det er klart dette varierer med hvor en er i Norge, men her sør er det mer eller mindre mørkt hele døgnet når en kommer ned på 50 meter. Ihverfall for et menneskeøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ca 80m dyp ligger vanligvis den fotiske sonen dvs grensen for organsimer som trenger sollys for å oppdrive fotosyntese. Norge ligger som kjent noen breddegrader nord slik at denne grensen ligger nok her litt lavere. Om fiskene har en connection til denne grensa vet jeg ikke.

Jeg har egentlig lurt på det sprøsmålet du stiller selv. For her i Troms er det lyst hele døgnet, kan man da praktisere nattfiske feks vade rundt med tungevindu om natta når det faktisk er helt lyst og sola skinner pga fiskene har biologiske klokker som forteller dem at nå er det påtide å trekke til grunna tiltross for at ja at det er lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg forbinder med nattfiske, er stor fisk som går helt inn på grunna i ly av mørket for å jage.

Det er vel det eneste jeg savner (bittelitt) når jeg fisker i finnmark.

Så i mitt tilfelle blir svaret; ja, det må være mørkt for å kalles nattfiske.

På den annen side ville jeg aldri bytta bort de stille nettene med lav midnattsol, laaaaange skygger og bitevillig fisk :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.