Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger ny havfiskesnelle, evt i pakke med stang. Rimelig for hobbyfisker.


tepe2
 Share

Recommended Posts

Høy uveksling og kveite i samme innlegg passer omtrent like godt som solo og Cognac i samme glass.

Velg en av 2. Likedan med lengden. 6 fot begrenser fleksen i stangen. det finnes ikke en grunn for å holde seg til 6 fot. ikke en eneste en. Det er en grunn for at 90% av havfiske stengene er 7 fot. (enkelte er også lengre). Og merk deg at de stand up stengerne helst er U-delte. Det vil si ikke delbare. og har transportlengde på nesten 180cm. For ikke å snakke om at de er beregnet på å STÅ og pilke. Noe du definitivt IKKE vil gjøre i en liten båt.

BTW: GTR-15 til 749???? slå til. fort som f.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Da er jeg svært nær å bestille Lawson GTR-15.

Har ikke bestemt meg ang. stang. Jeg står fortsatt på at kortere stenger er enklere å håndtere. Men dere har sikkert rett i at egenskapene er bedre på 7 fot kontra 6 fot. For mitt bruk så har det ikke noe å si at stanga er U-delt. Kan heller ikke se ulempen med å sitte og pilke med ei stang som er 173 cm. Må da gå bra det?

Uansett, siden jeg er så j...a sta....hvilken av stengene nevnt ovenfor egner seg best? Eventuelt andre i samme lengde og prisklasse. (Skjønner jo at Shimano-stanga på 160 cm utgår)

Jeg tenker at jeg bør velge 15-40lbs. fremfor 12-30lbs. (Synd at det ikke opplyses om hvor mye stengene veier. Slukvekt er ikke alltid oppgitt heller)

Endret av tepe2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Spørs om jeg ikke bør gå for 15-40 likevel da. Vil nok bruke 385 gram en del. Og kanskje litt tyngre. 500 gram. Men lbs forteller vel noe om hvor stor fisk stanga er beregnet for? Sier vel ikke noe om pilk og slukvekt? Hva er ulempen med å ha ei overdimensjonert stang? Overdimensjonert er vel bedre enn underdimensjonert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Kanskje best å følge råd. Er tross alt normalt havfiske som er aktuelt. Etter å ha utelukket noen står jeg igjen med følgende:

http://www.fisketid.no/lawson-fjord-fiskestang-lettere-havfiske-p-4100.html Lawson Fjord fiskestang til sjø og lettere havfiske 6' 30 LBS (Denne veier bare 350 gram) kr 699,-

http://www.skittfisk...pNodeID=1004005Lawson Inshore Stand Up 5,8'/12-30lbs. kr 799,-

http://www.skittfisk...pNodeID=1004005Lawson Offshore Stand Up 5,8'/12-30lbs. kr 799,-

http://www.skittfisk...863-p0000074248R.T Evo2 Boat 6' 20-30 lbs kr 199,- (så billig......skeptisk?)

http://www.skittfisk...859-p0000073244Kinetic Angelfish Epoxy Boat 6'/20-30lbs Pilkevekt: 150-400gr. (Satt ned fra 499,- til 299,-)

http://www.skittfisk...672-p0000041078Shimano XFX BX BT 160 XXH (Denne syns nok dere er ALTFOR kort. 199,- nesten gratis. Veier bare 268g og er beregnet for pilker inntil 500g, vet ikke helt om denne bør utgå)

Dette er jo bare de JEG finner i kort lengde og lav pris. Er åpen for andre forslag så lenge det ikke er lengre enn 6 fot :)

(ops, ser jo at jeg ikke har utelukket så mange :D :D )

Det som er litt interessant akkurat nå ikveld, er hvorvidt den første, Lawson Fjord kan være aktuell. For i såfall bestilles den samtidig, fra samme butikk som snella for å spare frakt.

Det mest økonomiske alternativet er å beholde den jeg har. Ikke testet den så mye. Usikker på hvor bra den er.

Endret av tepe2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha fin-lest alle kommentarene her, så må jeg bare si at jeg skjønner ikke vitsen med snellefører. Det er bare no herk. Enig i kommentarer om at det er null problem å bruke tommelen litt innimellom, for å justere sena ved opprulling - no stress!

De rimeligste snellene, får du muligens på Ebay. Jeg har kjøpt noen AVET-sneller der - og som den fargesnobben jeg er, så gleder det meg stort at de finnes i en rekke herlige farger også. Jeg har for eksempel en purpurfarget snelle som matcher min purpur- og rosafargede fiskestang :thumbsup:

Forøvrig så er jeg også av de som liker de litt korte båt-stengene. Jeg synes rett og slett det er litt lettere å håndtere både stang og snøre, når fisken skal opp i båten. 6 fot fiskestang og litt under, er supert å fiske med! Jeg har ei stang som er 7 fot også. Den er myk og følsom mot stangtuppen og jeg synes på mange måter at det er artigere når fisken først biter på. Men: Det oppleves tyngre å få opp fisken synes jeg, derfor foretrekker jeg likevel de litt kortere stengene. Uansett, fiskestanga bør ikke være for stiv, mener nå jeg da - det er sikkert en smakssak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for ditt innspill. Godt å se at jeg ikke er HELT alene om å foretrekke kort stang ;)

Jeg stoler på erfarne folk med peiling når de sier at 7 fot er bedre enn 6 fot, og gir bedre kontroll. Men bortsett fra det med kontroll, så har jeg ikke sett et eneste godt argument for å bruke lengre enn 6 fot. Om 6 fot skulle være litt dårligere å bruke enn 7 fot, så lever jeg fint med det.

Snella er bestilt, men vet ikke om jeg får den. Prøvde å bestille fra Fisketid.no, men de har visst lagt ned. Ringte dem, og de sa at jeg bare skulle sende mail så skulle de ordne med videreformidling. Som sagt så gjort, Hørte ikke mer. Sendte purremail igår, men ingen svar. Bestillinga sendt for 5 dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LB klassifiseringen av stenger forteller hvilket snøre-bruddstyrke stanga er beregnet på å fiske med... Dvs at det har med aksjonen i forhold til bremsen på snella osv. ML og MH har med Hvilket fiske stanga er beregnet på å gjøre ML(Medium Light) MH(Medium Heavy) dette sier ikke nødvendigvis hvilken aksjon det er på stanga... Min personlige tommelfinger-regel når det kommer til søkkevekt er det siste tallet i LB klassifiseringa x 20 dvs 6-12(12x20=240g) 12-20(20x20=400g) osv. men da havner du som regel på maks av hva aksjonen i stanga liker så du bør som regel holde deg litt under den ca. maksvekta du kommer frem til med det.

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen for Lawson GTR T15 oppgitt hos Fisketid.no (749,-) stemmer ikke. De har lagt ned, men skal liksom fungere som en fiskeutstyrsportal. De videresendte min bestilling. Etter mye om og men fikk jeg til slutt svar fra noe som heter Stramline.no. De har ikke snella. Men kan undersøke om leverandør har, men til annen pris enn oppgitt. Nei takk. Bare å slette Fisketid fra mine bokmerker.

Så da er billigste alternativ å bestille snella fra Skittfiske. Kr 1099,-. Men ser da at det bare er 200 kr opp til Shimano TLD 15 som koster 1299,-. Lurer jo da egentlig på om den Shimano-snella er bedre? Begge disse er vel populære sneller. Hva er egentlig forskjellen? Shimano har litt større utveksling. 4,2. Men er litt tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du snakker med Skitt Fiske å får du nok GTR-15 litt rimeligere. Jeg betalte 900 for mi hos dem. TLD-15 har jeg ikke prøvd. Men den mangler en ting som Lawson snella her. Justerbar lengde på sveiva.

At Fisketid har avviklet driften er gammelt nytt. Det skjedde vel i slutten av 2013. Og å bruke de som mellomledd blir rett og slett latterlig. De kunne kuttet ut nettsiden sin i stedet synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy uveksling og kveite i samme innlegg passer omtrent like godt som solo og Cognac i samme glass.

Velg en av 2. Likedan med lengden. 6 fot begrenser fleksen i stangen. det finnes ikke en grunn for å holde seg til 6 fot. ikke en eneste en. Det er en grunn for at 90% av havfiske stengene er 7 fot. (enkelte er også lengre). Og merk deg at de stand up stengerne helst er U-delte. Det vil si ikke delbare. og har transportlengde på nesten 180cm. For ikke å snakke om at de er beregnet på å STÅ og pilke. Noe du definitivt IKKE vil gjøre i en liten båt.

BTW: GTR-15 til 749???? slå til. fort som f.

Tull og bare bruke stenger under 6 fot, det er en grunn at alle stenger som er lagd nå er rundt 7 fot. Gå iallefall ikke for den siste du linket til!

Siden dere har så mye peiling på dette vil jeg gjerne vite hvordan lengden på stanga har noe å si for fleksen? Og, hvorfor er havfiskestengene 7' eller lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min TLD15 siden slutten av 90-tallet. Dette er en arbeidshest av en snelle og kan absolutt anbefales. Den eneste reprasjonen jeg har gjort med den iløpet av alle årene er å bytte et kulelager. Når jeg først hadde åpnet den overhalte jeg hele snella. TLD har enkel og solid mekanikk som varer og som er lett å overhale selv. Det som kan anbefales er å kjøpe en lengre sveiv og større håndtak, dette fås billig på Ebay. Lawson GTR T15 har jeg ikke fisket med, men jeg har hørt folk skryte av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy uveksling og kveite i samme innlegg passer omtrent like godt som solo og Cognac i samme glass.

Velg en av 2. Likedan med lengden. 6 fot begrenser fleksen i stangen. det finnes ikke en grunn for å holde seg til 6 fot. ikke en eneste en. Det er en grunn for at 90% av havfiske stengene er 7 fot. (enkelte er også lengre). Og merk deg at de stand up stengerne helst er U-delte. Det vil si ikke delbare. og har transportlengde på nesten 180cm. For ikke å snakke om at de er beregnet på å STÅ og pilke. Noe du definitivt IKKE vil gjøre i en liten båt.

BTW: GTR-15 til 749???? slå til. fort som f.

Tull og bare bruke stenger under 6 fot, det er en grunn at alle stenger som er lagd nå er rundt 7 fot. Gå iallefall ikke for den siste du linket til!

Nå har dere to hatt en uke på å google svar på mitt spørsmål på deres tøvete påstander. Siden dere ikke har kommet frem til noe bør dere kanskje være forsiktige med å gi anbefalinger til noen om noe dere ikke har peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

nordmøring.. Sorry. men har missa den her . Altså. du kaller deg stangbygger. Og fremstår som en slags ekspert på område? ikke sant?
Vis du da trekker opp en X akse og en Y akse. Som i normal matte. klarer du da å få en 6' strek i X akse til å strekke seg lenger ned på Y aksen enn va du kan få en 7' strek til å gjøre?
om svaret er ja. så er du magiker. om svaret er nei, så får du erkjenne at min konklusjon er korrekt. Dette er fleksen i stanga. vandringen i cm fra rett stang til full action.

Og hva er greia di med spiral wrap? Du vet det tilfører STOR påkjenning sideveis på stangringene? ikke sant? og som godt kjent så er ikke stangringene godt utstyrt for sideveise krefter........just saying. Ikke er stangemnene veldig glad i vridningskraften heller.

Og før det kommer en for dum kommentar om at en 5' stang kan ha mer fleks enn en annen 7' stang. Alt her, FRA STARTEN har tatt utgangspunkt i samme stang emne med forskjellig lengde. det er eneste måte å komme til en konklusjon.

FOR ALLE ANDRE:

kan det også tilføyes at korte stenger vil generelt gi deg mer pumpekraft. mens lengre stenge gir deg mer kontroll.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.