Gå til innhold
Fiskersiden

Slettvar 3,7kg


mavi
 Share

Recommended Posts

Typisk "angrep" av folk som deler sine historier på fiskersiden spør du meg.

Ja, garn er ikke "godkjent" av oss her på fiskersiden.

Men av det jeg har forstått var det matauk, og ikke for å utrydde noe.

Jeg fisker aldri mer en hva jeg klarer å spise.

Å det får jeg heller ikke følelsen av at Mavi gjør.

Så hva er forskjellen på å dra opp 20stk med stang.. og 11 på garn?

Det vil være lenge til neste gang. (så vidt forstått)

Samme som når jeg er ute å fisker.

Det viktigste er at folk forstår at det ikke er evig mye av fisk i havet.

Kan ikke forstå noe annet en at det er noe Mavi forstår ut i fra det han har skrevet.

Det som er 20ganger verre i mitt hode er trålere som ikke er pålagt rist ved tråling.

Drar opp 10-20kasser hver tur med div. fisk.

Noe blir solgt, resten går på sjøen.

Å folk lurer på hvor alt fisken blir av? og hvorfor alt fisken er liten?...

Påbud med rist!

Tor Arne

Forskjellen er at du kan sette ut de du ikke trenger uten at fisken tar skader av det.

Og wasser: Seriøst? Hatt huet under en stein de siste åra? *facepalm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å grin.. Poster man bilder av en slik garnfangst på et sportsfiskeforum blir det reaksjoner.

Er ikke noen hemmelighet at mange sportsfiskere er skeptiske til garn bruk over hode, da blir ett dusin pene piggvar i ETT garn bekreftelsen på at garnfiske slike steder er no svineri..

Og ja, personlig er jeg fornøyd med at bildet ble sletta, så unngår man i vert fall smitteeffekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva pokker er feil med folk egentlig?

Javel, så lå det 10 piggvar og en feit slettvar på en brygge. Døde. Fanga med garn.

Lev med det.

Trådstarter skreiv så at nå var garnfangsten slutt for i år, men at han gjerne delte habitatstips. Topp opplegg.

Men dette klarer altså noen å slenge så mye dritt til at jeg knapt har sett makan til oppførsel. Voksne mennesker visstnok. Skam dere.

Man kan hjemme seg bak at FS er sportsfiskeforum og at garnfangster faller utenfor, men en viss takhøyde trodde jeg det var her inne, jaffal når bakgrunnen for innlegget åpenbart var a) Se, de finnes og b )jeg kan godt tipse dere andre om hvordan det så ut der jeg fikk dem.

Makan.

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du kan eksemplifisere denne enorme drittslengingen du knapt har sett maken til...

Ok, så var kanskje akkurat det en overdrivelse.

Men at du og flere andre slenger ut bemerkninger som er særs negative, lite konstruktive og godt inn i kategorien drittslenging står jeg fast og fint med. Klarer du ikke å se det sjøl kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

At vi skal ha litt temperatur og takhøyde på FS er vel ingen uenige i, litt jevnbyrdig knuffing er artig. Men det som er framvist i denne tråden er vel så langt unna det man kan komme, her er det nedlatende utspill fra ende til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så var kanskje akkurat det en overdrivelse.

Men at du og flere andre slenger ut bemerkninger som er særs negative, lite konstruktive og godt inn i kategorien drittslenging står jeg fast og fint med. Klarer du ikke å se det sjøl kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

At vi skal ha litt temperatur og takhøyde på FS er vel ingen uenige i, litt jevnbyrdig knuffing er artig. Men det som er framvist i denne tråden er vel så langt unna det man kan komme, her er det nedlatende utspill fra ende til annen.

Jeg har henvendt meg til trådstarter tre ganger. Den første var "grøss og gru" den andre var det litt lengre innlegget der jeg forklarte hva jeg mente ganske inngående, og den tredje når jeg samtykket i at jeg var fornøyd med at bildene var sletta.

Synes egentlig kritikken jeg kom med var ganske sakelig. Hvor, spesifikt mener du jeg er nedlatende mot trådstarteren siden du mener det er nedlatende fra ende til annen mener jeg?

Så ble det litt kjekkling med tah og et par andre,men hey, er vel der temperatur og takhøyde kommer inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i utgangspunktet ingen intensjon om å være ufin mot trådstarter, mitt første innlegg var som maritim - en første reaksjon. Jeg beklager at dette tydeligvis virket støtende på flere her inne. Det som etter min mening gjør Fiskersiden så bra er at det er et diskusjonsforum. Hvis alle brukerne skulle putte inn smileys og si "fin fisk" til alle innlegg her ville det blitt drittkjedelig, det mister jo også elementet diskusjon. Jeg tror ikke folk i utgangspunktet er så hårsåre at de ikke tåler littegrann brodd og temperatur så. Vi begynner jo å bli så godt vant med internett at vi nå skjønner at denne typen kommunikasjon har en tendens til å karikeres, det som ser veldig negativt ut i en post kanskje ikke er like ille ment som det fremstår. Til trådstarter, jeg er ganske sikker på du ikke blir vonbroten av dette, og kommer sterkere tilbake. Legg gjerne ut igjen bildene i første post sånn at de står der til alles misunnelse (meg inkludert), sletting av poster på grunn av noen halvkritiske kommentarer er litt sånn såra fugleunge (beklager på forhånd hvis dette utsagnet virker støtende på noen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i utgangspunktet ingen intensjon om å være ufin mot trådstarter, mitt første innlegg var som maritim - en første reaksjon. Jeg beklager at dette tydeligvis virket støtende på flere her inne. Det som etter min mening gjør Fiskersiden så bra er at det er et diskusjonsforum. Hvis alle brukerne skulle putte inn smileys og si "fin fisk" til alle innlegg her ville det blitt drittkjedelig, det mister jo også elementet diskusjon. Jeg tror ikke folk i utgangspunktet er så hårsåre at de ikke tåler littegrann brodd og temperatur så. Vi begynner jo å bli så godt vant med internett at vi nå skjønner at denne typen kommunikasjon har en tendens til å karikeres, det som ser veldig negativt ut i en post kanskje ikke er like ille ment som det fremstår. Til trådstarter, jeg er ganske sikker på du ikke blir vonbroten av dette, og kommer sterkere tilbake. Legg gjerne ut igjen bildene i første post sånn at de står der til alles misunnelse (meg inkludert), sletting av poster på grunn av noen halvkritiske kommentarer er litt sånn såra fugleunge (beklager på forhånd hvis dette utsagnet virker støtende på noen).

Jeg har i alle år trodd at diskusjon var en meningsutveksling. De som under diskusjonen tyr til personangrep eller andre triks er gjerne de som ikke har reelle argumenter og prøver å vinne diskusjonen ved verbal vold.

Man kan mene hva ***** en vil om garnfiske, men realiteten er at garnfiske er lovlig. Det er også en realitet at det hobbyfiskere fanger med garn ikke engang påvirker bestandene siden yrkesfiskere fanger så mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en tråd med litt temp:-) Lenge siden sist. :lol:

Uansett så er det ikke mange fisk det er snakk om.

Når en trådstarter legger fram et bilde som ikke er helt i henhold, så kan det

skape litt diskusjon.

Når det gjelder denne trådens utvikling, så har jeg sett mye verre her på forumet.

Direkte trusler og personanalyser har det heldigvis vært lite av, men noen ganger

er det ikke lett å si sin mening via tastaturet og da kan det oppfattes som en provokasjon.

Ellers så håper jeg at fisken smakte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år trodd at diskusjon var en meningsutveksling. De som under diskusjonen tyr til personangrep eller andre triks er gjerne de som ikke har reelle argumenter og prøver å vinne diskusjonen ved verbal vold.

Man kan mene hva ***** en vil om garnfiske, men realiteten er at garnfiske er lovlig. Det er også en realitet at det hobbyfiskere fanger med garn ikke engang påvirker bestandene siden yrkesfiskere fanger så mye mer.

Er det så voldsomt med personangrep i denne tråden da? Eneste jeg finner er det faktisk Triturus som blir utsatt for (han er visst kvalm), uten at jeg trur han begynte å grine av den grunn..

Du skriver at man kan mene hva man vil om garnfiske.

Men det kan man tydeligvis ikke yttre i dette diskusjonsforumet.

Videre poengterer du at garnfiske er lovelig (implisitt; hold kjeft). Fotsaks var også lovelig før det ble forbudt.

Og jeg tipper det var en diskusjon i forkant.

Og til sist; har du egentlig belegg for å påstå at hobbyfiske ikke kan ha en negativ innvirkning på lokale bestander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så voldsomt med personangrep i denne tråden da? Eneste jeg finner er det faktisk Triturus som blir utsatt for (han er visst kvalm), uten at jeg trur han begynte å grine av den grunn..

Du skriver at man kan mene hva man vil om garnfiske.

Men det kan man tydeligvis ikke yttre i dette diskusjonsforumet.

Videre poengterer du at garnfiske er lovelig (implisitt; hold kjeft). Fotsaks var også lovelig før det ble forbudt.

Og jeg tipper det var en diskusjon i forkant.

Og til sist; har du egentlig belegg for å påstå at hobbyfiske ikke kan ha en negativ innvirkning på lokale bestander?

Hobbyfiskere kan ødelegge lokale bestander uten noe problem. Steinbitfiske er vel det beste eksempelet siden man ikke trenger å gjøre annet en å fiske på rett plass til alt er fisket opp.

Det er bare det at yrkesfiskere tømmer et titalls lokale bestander for hver bestand hobbyfiskere oppdager. Spesielt snurevadfiske innerst i fjordene tømmer lokale bestander rimelig fort.

Å tømme en lokal bestand har mindre med utstyr og metode å gjøre en med mentaliteten til fiskeren. Et gjeng stangfiskere på samme lokalitet som trådstarter har like stort utrydningspotensiale som en garnfisker såfremt de ikke gjorde som trådstarter og avsluttet mens leken var god.

Hva gjelder meninger om garnfiske så er det selvsagt lov å diskutere, men man må holde det på et saklig nivå. Selv har jeg aldri fisket med garn, og kommer neppe til å prøve det heller. Ruse, teiner og snik er mer velegnet som passive redskaper i mine øyne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg fikk med meg var satt garnet i gjellene på flere av fiskene slik at han ikke kunne sette de ut igjen - Og han ga beskjed om at garnet var lagt igjen på land for i år. Hva har han gjort galt?

Ingen verdens ting!

Sannheten er at ingen i det hele tatt burde sagt noe negativt om fangsten, trådstarter redegjorde for sine intensjoner i første post, og det burde derved være helt unødvendig å komme med noen negative kommentarer.

Trådstarter viser helt tydelig både forståelse for at det kunne bli oppfattet negativt og viser også anger på at det ble som det ble, hvorfor må noen på død og liv alltid gnu andre ekstra ned i skitten?

Å sammenligne et lite garn med 'industrifiske' er for meg en type lavmål som ikke hører hjemme i denne sammenhengen, det går godt an å legge en smule bånd på seg selv sånn at vi opprettholder en god tone på forumet.

Da fikk jeg jaggu sagt min mening om den saken også.. :)

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jøss og wow. Her fyker det ser jeg. hmm... skal man? tja man må vel hive seg på lasset selv om man kanskje sier noe noen ikke liker (Gud forby). Tatt meg god tid og gått igjennom hele tråden. Syns det er fantastisk at hylekoret er så på pletten hele tiden. Altså, i min mening så er hylekoret i dette tilfellet kritikernes kritikere... Klarer ikke helt å se at slik som Maritim legger frem saken at det overhodet er noe personangrep eller lignende involvert men heller en sunn form for bekymring i forhold til selve fangsten, ikke fangstmannen som tydeligvis har en god tilnærming til det hele når han velger å legge garnet på hylla for nå.

Dere tror sikkert ikke at man hadde høstet noen form for reaksjoner hvis man hadde lagt ut bilde på et jaktforum av at 5 hjort hadde snublet ned i den nygravde kjelleren på hyttetomta og dødd der nede? Selv om man gjerne kunne tipset jegerne om hvilken sti de tydeligvis har brukt for å komme inn på området. Man har jo forsåvidt ikke gjort noe ulovlig da heller men er heller et offer for tilfeldighetene. Akkurat som trådstarter, Som ikke har gjort noe ulovlig men som har fått en fangst som antakelig ikke er det beste for piggvarbestanden i den gitte fjorden/vika han fisker i. Når svarene er reaksjoner på dette klarer jeg ikke helt å se hva det er å ta seg nær av. Jeg har selv fått reaksjoner på rapporter jeg har skrevet her inne men klarer å se budskapet og la være å ta meg nær av ting som ikke er ment personlig og prøver heller å ta lærdom av hva folk sier.

Personlig så mener jeg vi som aktive fiskere om det nå er med stang, garn eller hva det nå skulle være har et overordnet ansvar for å "utdanne" folk rundt oss om hva som er bærekraftig og ikke. Mener ikke at trådstarter ikke er klar over det, tvert imot så virker det som om han er det, men når det kommer svar i type "Meget interessant, skal selv sette garn snart" så må noen veive litt med henda og si ifra at slike fangster ikke er noe å strebe etter. Er dette galt? mulig dere syns det men det overrasker meg at folk her inne som tydeligvis er så fantastisk bekymra for andre folk vel og ve ikke klarer å være bekymra for utsatte bestander for fisk?. Så om "se så stygg tegninga mi er" Psyken kan tones ned litt så er det sikkert helt ok. Man kan ikke forvente at alle her i verden har samme meninger. hvis alle skal ha klapp på skuldra for alt de skriver her inne så tror jeg ihvertfall forumet hadde dødd fort. Rosa-blogger tankegangen kan forbeholdes andre sider.

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk denne tråden hadde blitt helt annerledes hvis Maritim og Triturus hadde brukt uttrykk som "huffda" og " betenkelig" istedenfor "grøss og gru" og " kvalmt".Det bli rett og slett brukt litt for sterke ord og uttrykk noen ganger. På den annen side synes jeg det var en overreaksjon å fjerne bildene og rapporten i sin helhet, så jævla farlig er det vel ikke, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel og bra det du skriver halvorhg!

Tror ikke det er noe som er ment som personangrep, men det er helt unødvendig å tråkke folk enda lengre ned når de selv utvetydig anser det hele og utfallet som en tabbe.

Hadde det vært meg hadde jeg nok bare svart kritikerne med ''les første post, og fortell meg heller noe jeg ikke allerede vet''

Kalle det hva du vil sportsfiske, fritidsfiske, det er samme smørja, sluttseddel får man om man står på blad B og leverer fangsten på godkjent fiskemottak.

Fargen på bloggen bør i hvert fall ikke ligge til grunn for hvorvidt man viser en smule sosial intelligens og folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har henvendt meg til trådstarter tre ganger. Den første var "grøss og gru" den andre var det litt lengre innlegget der jeg forklarte hva jeg mente ganske inngående, og den tredje når jeg samtykket i at jeg var fornøyd med at bildene var sletta.

Synes egentlig kritikken jeg kom med var ganske sakelig. Hvor, spesifikt mener du jeg er nedlatende mot trådstarteren siden du mener det er nedlatende fra ende til annen mener jeg?

Så ble det litt kjekkling med tah og et par andre,men hey, er vel der temperatur og takhøyde kommer inn?

Grøss og gru er nedlatende og lite konstruktivt, jeg har aldri sagt at du er nedlatende fra ende til annen men at tråden er det og småkjekling med andre har jeg aldri sagt noe på.

At reaksjonene i tråden ikke akkurat er med på å fremme forumbruk når en samlet flokk av "rutinerte forumbrukere" kaster seg over en relativt harmløs garnfangst med overdrevne reaksjoner synes jeg det må være lov å si i fra om. Men jeg registrerer at noen mener det ene, andre det andre og målet er jo ikke at alle er enige, men at man også i uenigheten ikke faller til simple og fordummende utspill. Så husk at vel så viktig som hva man sier er hvordan man sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøss

Grøss og gru er nedlatende og lite konstruktivt, jeg har aldri sagt at du er nedlatende fra ende til annen men at tråden er det og småkjekling med andre har jeg aldri sagt noe på.

At reaksjonene i tråden ikke akkurat er med på å fremme forumbruk når en samlet flokk av "rutinerte forumbrukere" kaster seg over en relativt harmløs garnfangst med overdrevne reaksjoner synes jeg det må være lov å si i fra om. Men jeg registrerer at noen mener det ene, andre det andre og målet er jo ikke at alle er enige, men at man også i uenigheten ikke faller til simple og fordummende utspill. Så husk at vel så viktig som hva man sier er hvordan man sier det.

"Grøss og gru" er et relativt harmløst uttrykk spør du meg. At du fortsatt gidder å bruke tid på det synes jeg er rart. Denne tråden biter seg i halen når det gjelder detaljdiskusjon av ordbruk.

Hva med å heller diskutere sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøss

"Grøss og gru" er et relativt harmløst uttrykk spør du meg. At du fortsatt gidder å bruke tid på det synes jeg er rart. Denne tråden biter seg i halen når det gjelder detaljdiskusjon av ordbruk.

Hva med å heller diskutere sak...

Artig at du mener at det å svare deg er bortkasta tid. Jeg er forsåvidt enig og vil etterkomme ditt ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havtryta skrev: "Javel, så lå det 10 piggvar og en feit slettvar på en brygge. Døde. Fanga med garn.

Lev med det."

ja da, ingenting som skrives her kan få disse fiskene tilbake til livet igjen. Gjort er gjort, og (kanskje) spist er spist. Og reaksjonene er nok i overkant, selv om det er aldri så trist å se overdrevne fangster av sårbare arter. For det er kanskje en fordel at vi får se med egne øyne hvor effektive fangstredskap dette er. En slik dokumentasjon kombinert med det vi vet om hvor sårbare disse artene er, er jo det sterkeste argumentet man kan tenke seg MOT garnfiske. Derfor mye bedre at dette kommer frem i lyset, enn at vi skal leve med stygge mørketall, utenfor enhver kontroll. Særlig når fangstmannen selv innser at dette var i overkant, og (forhåpentligvis) endrer atferd i henhold til det. Derfor ingen grunn til å henge ut fangstmannen, men heller benytte dette som en anledning til å jobbe for enda sterkere restriksjoner på hva slags redskap som skal aksepteres i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange meninger og mange følelser. I tillegg er det noen som uttaler seg lite nyansert om ulike redskapstyper. Det er fullt lovlig å drive garnfiske i Norge (og heldigvis er ikke også dette fisket kun forbeholdt yrkesfiskere). Det er mange typer garn, og det er mange måter å røkte dem på. I tillegg kommer mye erfaring og en del moral/etikk inn i bildet. Dette er jo også noe som er individuelt, og som endrer seg med alderen.

Her er min liste over de mest skånsomme redskap jeg bruker.

1. Flyndregarn/piggvargarn

2. Ruser

3. Toggegarn

4. Stangfiske med sluk/pilk

5. Lyregarn

6. Trollgarn

1. I flyndregarn får jeg kun store flatfisker, og alle er levedyktig når jeg trekker garnet. Fisken tas med levende til lands, og settes i merd.

2. Ruser gir i 9 av 10 tilfeller kun levende fangst (og bifangst). Det hender imidlertid at fisk (spesielt lyr) hekter kjeven fast i notmaskene. Da er krabben rask til å ødelegge fisken.

3. Toggegarna er konstruert slik at fisken svømmer seg inn i en "pose", nesten som i en håv. Krabbe som prøver å ta fisken, kommer sjelden/aldri så langt opp i garnet at den når "posen". Det hender at torsk og lyr (stor fisk) klarer å surre seg så godt inn at de ikke får puste, men fisken er da som regel uskadd. Noen krabber må imidlertid drepes når garna dras. Klørne kokes ved kai.

4. Jeg fisker også en del med stang. Her er utkastet ganske stort i forhold til de ovenfornevnte redskapene. Dessverre hender det ofte at småfisk (lyr, torsk, sei) som blir satt ut ikke klarer å overleve. Det blir minst like mange middager på måkene som på meg.

5. Lyregarn har jeg dårlig erfaring med. Det meste av fisken er som regel død når garna dras, og krabben er raskt på plass. Disse garna bruker jeg ikke lenger.

6. Har flere trollgarn, men opplevde ofte et kaos ved trekking. Få av fiskene var i live, og krabben er raskt til å forsyne seg. Mye småfisk gikk til spille. Disse garna bruker jeg ikke lenger (selv om de er fullt lovlige).

Jeg har altså flere ganger i opplevd å få død og halvspist matfisk og småfisk opp i båten. Dette er ikke det man fisker for, men er nok noe som må erfares, og som kan skje når man prøver ut noe nytt. Det handler mye om hvor man setter de ulike type garn, og hvor lenge de står i sjøen. Mine står i 10 -12 timer. Fisken tar jeg med meg levende til lands. Den slaktes etter behov (eller hvis jeg ser at noen "sliter") innen en uke.

Jeg har tilpasset mitt fiske med tanke på å unngå å få "sjøldaua" fisk (ettersom den merkbart har dårlig kvalitet). Det jeg tar med meg til lands, skal også spises. Samtidig synes jeg at det er min plikt å være mest mulig skånsom overfor fisk (bifangst) som jeg ikke skal ta med til lands. Disse tingene var jeg mindre nøye med tidligere, men det handler nok mye om å prøve og å feile. Samtidig handler det om å tenke over sitt ansvar som forvalter av de områdene vi fisker i.

I helga slaktet jeg 3 piggvar, samt et par slettvar og en håndfull større rødspetter. Har ingen betenkeligheter med verken å fiske eller spise disse artene. Det ble flotte fileter til flotte middager. Jeg har ikke sett bildet som skapte så stor diskusjon her på forumet (Det er fjernet). Regner med at ikke all fangst var sjølvdaua, og at det ble mange gode middager. Hvis det var småfisk som ikke overlevde, så var nok ikke det ønskelig for fiskeren heller.

Det er sikkert noen på forumet som ikke tror på/er enig i min liste over minst og mest skånsomme redskaper. For et par uker siden hadde jeg et kamera med da jeg halte toggegarnet. Filmen er redigert for ikke å vare alt for lenge. All fisk overlevde, selv om det den dagen ikke ble noen særlig god fangst. Noen krabbeklør ble det til lunch. Skulle lagt filmen inn i innlegget, men fikk det ikke til (men det klarer kanskje evt. en moderator). Blir derfor en link.

Filmen kan du ser her.

Håper dette innlegget ikke ble for "belærende" eller "kritiserende". Ville bare dele noen av mine erfaringer gjennom mange år med prøving og feiling. Enhver får drive sitt fritidsfiske så ansvarsfullt og forsvarlig som man kan (innenfor regelverket). Å høste fra havet synes jeg er like mye en tradisjonell plikt som en rettighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin filmsnutt det der, helt sikkert nyttig for andre som ikke har like mye erfaring.

Nøkkelen til det skånsomme fisket du beskriver ligger nok mye i å ikke la garna stå alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.