Gå til innhold
Fiskersiden

Slettvar 3,7kg


mavi
 Share

Recommended Posts

Det er fullt lovlig å drive garnfiske i Norge (og heldigvis er ikke også dette fisket kun forbeholdt yrkesfiskere). (...) Enhver får drive sitt fritidsfiske så ansvarsfullt og forsvarlig som man kan (innenfor regelverket). Å høste fra havet synes jeg er like mye en tradisjonell plikt som en rettighet.

---------

for all del, men selv om noe er lovlig betyr ikke det at det er biologisk forsvarlig. Hvis et er noe vi har lært av historien så er det at garnfiske er en viktig grunn til at de fleste fiskebestander er overbeskattet. Å høste av et overskudd er OK, men det er ikke det som har vært (og er) praksis. Og dette gjelder særlig sårbare arter som piggvar og slettvar, arter som er i yttergrensene av utbredelsesområdet her i Norge, og derfor ekstra følsomme for beskatning. Og selv om EN person ikke overbeskatter, så skal det nesten ingenting til før det kollektive fiskepresset blir MYE mer enn bestandene kan tåle. Dette er allmenningens tragedie. SÅ ja, høst gjerne av arter som tåler besaktning, som makrell og sei, men spar de sårbare. Og det er for så vidt fint å se at en garnfisker er bevisst på hva han driver med, men så lenge garnfisket er fritt, vil det alltid være noen der ute som ikke klarer å styre seg, og derfor ødelegger for alle. Da er det beste alternativet å forby fiskeformer som gjør slik overbeskatning praktisk mulig.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fiskeri,

Du argumenterer godt for din sak og humaniteten er godt til stede men jeg mener uansett at når man til stadighet fisker slik på lokale bestander så kan det ha meget uheldig utfall.

Skal ikke motsi deg der halvorhg. Jeg fisker som regel på de samme lokalitetene, men det er jo ikke hver helg jeg får mulighet til å sette garn (men det er jo også grenser for hvor mye fisk man trenger). Her vest i havet sliter vi med mye vind, og så blir helgene ofte fylt med andre ting. Å fiske hver dag på samme lokalitet ville jo ikke vært noe sjakktrekk overfor verken lokaliteten eller for egen fremtid på lokaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke motsi deg der halvorhg. Jeg fisker som regel på de samme lokalitetene, men det er jo ikke hver helg jeg får mulighet til å sette garn (men det er jo også grenser for hvor mye fisk man trenger). Her vest i havet sliter vi med mye vind, og så blir helgene ofte fylt med andre ting. Å fiske hver dag på samme lokalitet ville jo ikke vært noe sjakktrekk overfor verken lokaliteten eller for egen fremtid på lokaliteten.

------------

det er jo fint å høre at du har et reflektert forhold til dette, og dermed evner å sette grenser. Men hva hvis du hadde en nabo som enten ikke forsto at det er et potensielt problem, eller ga blaffen? Hadde du synes at det hadde vært OK at noen hadde ødelagt fisket ditt, som de faktisk kan gjøre fullt lovlig? Kan man ikke da stille spørsmål ved om at det er noe galt med loven, altså de metoder som tillates?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

------------

det er jo fint å høre at du har et reflektert forhold til dette, og dermed evner å sette grenser. Men hva hvis du hadde en nabo som enten ikke forsto at det er et potensielt problem, eller ga blaffen? Hadde du synes at det hadde vært OK at noen hadde ødelagt fisket ditt, som de faktisk kan gjøre fullt lovlig? Kan man ikke da stille spørsmål ved om at det er noe galt med loven, altså de metoder som tillates?

Regner med at det er flere her vest som gjør ting ulovlig (tar hummer utenom sesongen, setter ruser utenom sesongen, og overskrider redskapsbegrensningene) uten at jeg sjekker hva som ligger under blåsene. Jeg snakker med mange, og forteller da hvordan jeg fisker. Jeg opplever at de som er yngre enn meg (ganske mange etter hvert) hører på meg med interesse. De "gamle" gjør nok som de alltid har gjort - lovlig eller ulovlig. Det viktigste vi kan gjøre er å være gode forbilder gjennom hva vi gjør (og skriver/publiserer).

Har aldri opplevd at noen har "ødelagt fisket mitt". Her vest er det god plass, og jeg vet ikke om noen som trenger titalls kilo med fileter i uken. Vet ikke hvordan du har det, men her vest er ikke overivrig garnfiske noe problem. Jeg får alt jeg trenger av slettvar og piggvar. Tilsammen er de to artene like tallrike (vanlige) som rødspette. Det er heller ikke så mange som gidder å fiske med garn lenger (Det krever jo planlegging og en del arbeid, og båten blir ganske skitten etter et garnhal). Fortell gjerne om tilstandene der du bor.

I mitt område ser jeg ikke noe galt med loven eller metodene. Kunne ønske at man kunne utvidet tiden for fiske med ruser ettersom dette er et skånsomt fiske. Hadde jeg kunnet forandre lovene, hadde jeg imidlertid startet med å forby alt fiske etter tobis, og kompensert økonomisk med kvoter på andre fiskeslag (en digresjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er flere her vest som gjør ting ulovlig (tar hummer utenom sesongen, setter ruser utenom sesongen, og overskrider redskapsbegrensningene) uten at jeg sjekker hva som ligger under blåsene. Jeg snakker med mange, og forteller da hvordan jeg fisker. Jeg opplever at de som er yngre enn meg (ganske mange etter hvert) hører på meg med interesse. De "gamle" gjør nok som de alltid har gjort - lovlig eller ulovlig. Det viktigste vi kan gjøre er å være gode forbilder gjennom hva vi gjør (og skriver/publiserer).

Har aldri opplevd at noen har "ødelagt fisket mitt". Her vest er det god plass, og jeg vet ikke om noen som trenger titalls kilo med fileter i uken. Vet ikke hvordan du har det, men her vest er ikke overivrig garnfiske noe problem. Jeg får alt jeg trenger av slettvar og piggvar. Tilsammen er de to artene like tallrike (vanlige) som rødspette. Det er heller ikke så mange som gidder å fiske med garn lenger (Det krever jo planlegging og en del arbeid, og båten blir ganske skitten etter et garnhal). Fortell gjerne om tilstandene der du bor.

I mitt område ser jeg ikke noe galt med loven eller metodene. Kunne ønske at man kunne utvidet tiden for fiske med ruser ettersom dette er et skånsomt fiske. Hadde jeg kunnet forandre lovene, hadde jeg imidlertid startet med å forby alt fiske etter tobis, og kompensert økonomisk med kvoter på andre fiskeslag (en digresjon).

-----------

interessante innspill du har her. Mine innspill var mer av generell art, at garnfiske opp gjennom historien har vært en av "verstingene" når det gjelder overbeskatning av fisk. Men hvis det har blitt slik du skriver, at få i dag gidder å drive med dette, og bestandene ikke skades, så er det heller ikke noe problem at de som er interessert driver et begrenset garnfiske, innenfor det som er forsvarlig. Fisk er god og sunn mat, tross alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt lovlig å drive garnfiske i Norge (og heldigvis er ikke også dette fisket kun forbeholdt yrkesfiskere). Det er mange typer garn, og det er mange måter å røkte dem på. I tillegg kommer mye erfaring og en del moral/etikk inn i bildet. Dette er jo også noe som er individuelt, og som endrer seg med alderen.

Er enig i svært mye av det du skriver, men vil komentere det jeg siterer deg på, for det fanger på mange måter det jeg ser på som den største utfordringen.

Det er fullt lovelig å fiske med garn, derfor blir de også solgt på Jula, Biltema og Clas Olson.

Her blir de kjøpt av ubevisste hyttefolk og feriefiskere, og mer målbevisste skurker, i tilegg til de som har rent mel i posen og vett i pannen.

Jeg er i utgangspunktet for at du og andre med kunskap og ettertanke skal få dyrke hobbyen. Så er spørsmålet hvordan man får til det samtidig som man begrenser det skadelige fisket.

Slik jeg ser det kan det oppstå problemer på stasjonære bestander (som piggvar/slettvar) i områder med mye folk som fisker.

Er ikke få hummere og piggvar som blir tatt av hyttefolk langs sørlandskysten på en sommer.

Og mange vil sette ut garna på samme sted gang på gang, oppildnet av den "flotte" fangsten.

Spøkelsesgarn er også en problemstilling.

Har man greie på vær, vind, tidevann, strøm, taukvalitet og knuter mister man ikke garn. Skulle det like vel skje noe uforutsett dregger man til man finner det.

Hva skjer når "Preben og Lillegull" ikke finner garnet de satte ut...

Hadde kansje vert en begynnelse å kun tilate garnfiske i den komunen du er registrert som fastboende?

Og kansje en aktiv forvaltning i form av enkelte fredningssoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "gamle" gjør nok som de alltid har gjort - lovlig eller ulovlig.

Dette er noe jeg personlig også anser som et problem. At man alltid oppigjennom tidene alltid har kunnet gjort noe rettferdiggjør ikke å bryte loven med samme praksis idag. Men det er holdningen til mange gamle "skippere" noe som i sin tur smitter over til yngre generasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet for at du og andre med kunskap og ettertanke skal få dyrke hobbyen. Så er spørsmålet hvordan man får til det samtidig som man begrenser det skadelige fisket.

Slik jeg ser det kan det oppstå problemer på stasjonære bestander (som piggvar/slettvar) i områder med mye folk som fisker.

Jeg er også for at jeg skal få fiske med garn (og stang m.m.), og jeg er for at noen ønsker å fisker med flue, noen samler på arter, noen driver "C&R"-fiske o.s.v. Som nevnt, så ser jeg ikke problemstillingen i samme grad som noen av brukerne på dette forumet. Jeg er ikke kjent med at folk fisker ned lokale bestander, og jeg kjenner ingen (og har aldri hørt om noen) som driver intensivt fritidsfiske (utrydningsfiske) etter piggvar med garn på en lokalitet. Min oppfatning er at garnfiske er mer på vei ut; mest på grunn at at folk ikke gidder, men også fordi klær og båt skal skånes for all "driten" man haler inn i båten.

Denne tråden er preget av mange problemstillinger i sjangeren "Tenk hvis at.." og "Det er ikke bra hvis...". Det blir mange påstander og hypotetiske problemstillinger. Jeg tror alle er enige om at vi må unngå overfiske og nedfisking av lokale bestander. I tillegg er det nok noen som sikkert har opplevd at noen fritidsfiskere ikke er sitt ansvar bevisst. Da er det jo vår oppgave å "oppdra" nye generasjoner fritidsfiskere, og det kan jo bl.a. dette forumet hjelpe til med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At garn og andre former for passivt fiskende redskap selges på steder som Biltema og Jula etc er nettopp fordi det selges en hel del av slik redskap. Disse kjedene er proffe i sitt vareutvalg og en vare som ikke selger blir fort fjernet fra sortimentet. (I motsetning til din lokale sportsbutikk som kan finne på å ha ting i butikken nærmest for morro skyld.)

At passivt fiske er en (viktig?) del av vår bakgrunn tror jeg vi kan være enige om alle sammen. Jeg er heller ikke bekymret for slik fiskeredskap brukt av folk med kunnskap på steder med det som i praksis er lav beskatning. Problemet dukker opp når redskapen brukes av amatører og i områder med høy beskatning. Hvis alle som bruker Indre Oslofjord skulle satt hvert sitt garn, selv med kløkt og kunnskap, hadde konsekvensen vært katastrofal. Det hadde rett og slett ikke vært plass til 1 million eller så garn på innsiden av Drøbak.

Jeg er derfor en tilhenger av begrensinger i bruk av passiv/ massefangende redskap uansett hvem som bruker det. At det er tillatt med slik redskap i våre mest befolkningstette områder er i mine øyne komplett idioti og her hadde jeg gjerne sett en mye mer restriktiv holding og at langt strengere lokalt regelverk. På grunn av forskjellene her på berget, ser jeg ingen grunn til generelle begrensninger utover de som finnes i dag, men jeg savner mer lokale begrensinger. Samtidig er oppsynet i de fleste kystområder noe i nærheten av en vits, og det gjør ikke saken bedre.

Som fiskeri er inne på, tror jeg også at mye av det tradisjonelle fritidsfisket er på hell. Jeg ser fortsatt endel garn her på Østlandsområdet, men ikke på langnær så mye som for 20 år siden. Om det egentlig er en god ting at folk heller kjøper o-fisk på Kiwi enn å fiske seg egen fisk, kan sikkert diskuteres, men at ting har endret seg er jeg ganske overbevist om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange meninger og mange følelser. I tillegg er det noen som uttaler seg lite nyansert om ulike redskapstyper. Det er fullt lovlig å drive garnfiske i Norge (og heldigvis er ikke også dette fisket kun forbeholdt yrkesfiskere). Det er mange typer garn, og det er mange måter å røkte dem på. I tillegg kommer mye erfaring og en del moral/etikk inn i bildet. Dette er jo også noe som er individuelt, og som endrer seg med alderen.

Her er min liste over de mest skånsomme redskap jeg bruker.

1. Flyndregarn/piggvargarn

2. Ruser

3. Toggegarn

4. Stangfiske med sluk/pilk

5. Lyregarn

6. Trollgarn

1. I flyndregarn får jeg kun store flatfisker, og alle er levedyktig når jeg trekker garnet. Fisken tas med levende til lands, og settes i merd.

2. Ruser gir i 9 av 10 tilfeller kun levende fangst (og bifangst). Det hender imidlertid at fisk (spesielt lyr) hekter kjeven fast i notmaskene. Da er krabben rask til å ødelegge fisken.

3. Toggegarna er konstruert slik at fisken svømmer seg inn i en "pose", nesten som i en håv. Krabbe som prøver å ta fisken, kommer sjelden/aldri så langt opp i garnet at den når "posen". Det hender at torsk og lyr (stor fisk) klarer å surre seg så godt inn at de ikke får puste, men fisken er da som regel uskadd. Noen krabber må imidlertid drepes når garna dras. Klørne kokes ved kai.

4. Jeg fisker også en del med stang. Her er utkastet ganske stort i forhold til de ovenfornevnte redskapene. Dessverre hender det ofte at småfisk (lyr, torsk, sei) som blir satt ut ikke klarer å overleve. Det blir minst like mange middager på måkene som på meg.

5. Lyregarn har jeg dårlig erfaring med. Det meste av fisken er som regel død når garna dras, og krabben er raskt på plass. Disse garna bruker jeg ikke lenger.

6. Har flere trollgarn, men opplevde ofte et kaos ved trekking. Få av fiskene var i live, og krabben er raskt til å forsyne seg. Mye småfisk gikk til spille. Disse garna bruker jeg ikke lenger (selv om de er fullt lovlige).

Jeg har altså flere ganger i opplevd å få død og halvspist matfisk og småfisk opp i båten. Dette er ikke det man fisker for, men er nok noe som må erfares, og som kan skje når man prøver ut noe nytt. Det handler mye om hvor man setter de ulike type garn, og hvor lenge de står i sjøen. Mine står i 10 -12 timer. Fisken tar jeg med meg levende til lands. Den slaktes etter behov (eller hvis jeg ser at noen "sliter") innen en uke.

Jeg har tilpasset mitt fiske med tanke på å unngå å få "sjøldaua" fisk (ettersom den merkbart har dårlig kvalitet). Det jeg tar med meg til lands, skal også spises. Samtidig synes jeg at det er min plikt å være mest mulig skånsom overfor fisk (bifangst) som jeg ikke skal ta med til lands. Disse tingene var jeg mindre nøye med tidligere, men det handler nok mye om å prøve og å feile. Samtidig handler det om å tenke over sitt ansvar som forvalter av de områdene vi fisker i.

I helga slaktet jeg 3 piggvar, samt et par slettvar og en håndfull større rødspetter. Har ingen betenkeligheter med verken å fiske eller spise disse artene. Det ble flotte fileter til flotte middager. Jeg har ikke sett bildet som skapte så stor diskusjon her på forumet (Det er fjernet). Regner med at ikke all fangst var sjølvdaua, og at det ble mange gode middager. Hvis det var småfisk som ikke overlevde, så var nok ikke det ønskelig for fiskeren heller.

Det er sikkert noen på forumet som ikke tror på/er enig i min liste over minst og mest skånsomme redskaper. For et par uker siden hadde jeg et kamera med da jeg halte toggegarnet. Filmen er redigert for ikke å vare alt for lenge. All fisk overlevde, selv om det den dagen ikke ble noen særlig god fangst. Noen krabbeklør ble det til lunch. Skulle lagt filmen inn i innlegget, men fikk det ikke til (men det klarer kanskje evt. en moderator). Blir derfor en link.

Filmen kan du ser her.

Håper dette innlegget ikke ble for "belærende" eller "kritiserende". Ville bare dele noen av mine erfaringer gjennom mange år med prøving og feiling. Enhver får drive sitt fritidsfiske så ansvarsfullt og forsvarlig som man kan (innenfor regelverket). Å høste fra havet synes jeg er like mye en tradisjonell plikt som en rettighet.

Skitt !! Vet ikke hvor du holder til , men deg skulle jeg gjerne dele 1 flaske god akevit , eller noen 6 pakk pils med , kun for å fundere over valgets kvaler. Jeg vokset opp selv med bønder , jegere og fiskere , det vil si med bena godt plantet på jordet. Du har bena godt plantet på jordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt !! Vet ikke hvor du holder til , men deg skulle jeg gjerne dele 1 flaske god akevit , eller noen 6 pakk pils med , kun for å fundere over valgets kvaler. Jeg vokset opp selv med bønder , jegere og fiskere , det vil si med bena godt plantet på jordet. Du har bena godt plantet på jordet...

Takk for fine ord Martin Lopez. Var litt bekymret for at innlegget var litt for "motstrøms" med tanke på hvilke holdninger og syn (og kanskje kunnskaper) flertallet av forumets brukere har til fritidsfiske med garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fiskeri.

Diskusjoner skal være motstrøms vet du... Halve underholdninga;) Tror ikke nødvendigvis du finner at så mange her inne er svorne garntilhengere men noen er det endog. Men synes Erik har mange gode poenger i sitt innlegg. Dette med garn og fast redskap vil være et problem så lenge det er så frie tøyler til å bedrive akkurat slik man føler for for alle og enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord Martin Lopez. Var litt bekymret for at innlegget var litt for "motstrøms" med tanke på hvilke holdninger og syn (og kanskje kunnskaper) flertallet av forumets brukere har til fritidsfiske med garn.

Nå skal du ikke dra slutninger som du ikke har belegg for.

Med over 15000 medlemmer, så har svært få av dem sagt sitt i denne tråden.

At den delen av medlemsmassen som skriver/svarer på innlegg er skeptisk til garnfiske som

kan true lokale bestander er helt i tråd med forumets ide. Nemlig sportsfiske. Garnfiske er og regne som verktøy til tynningsfiske eller matauk.

Folk har rett til og si sin mening, men man må være mottagelig for kritikk av sine egne meninger.

Er man hårsår skal man ikke trampe inn med de største skoa og tro at ingen reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den delen av medlemsmassen som skriver/svarer på innlegg er skeptisk til garnfiske som

kan true lokale bestander er helt i tråd med forumets ide. Nemlig sportsfiske. Garnfiske er og regne som verktøy til tynningsfiske eller matauk.

Ja, det var akkurat det jeg mente med å være "motstrøms". Jeg er ikke hårsår (hvis det var meg du siktet til), og har (som nevnt tidligere) full respekt for andres syn og oppfatning. Jeg sa ikke at jeg har rett, men valgte å dele mine erfaringer (vel forberedt på å få reaksjoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke da (på bakgrunn av at dette er et sportsfiskeforum) ganske nærliggende å anta at flesteparten av forumets medlemmer ikke har veldig stor peiling på garnfiske da?

Kan matauk også være sportsfiske?

Hva om man bedriver matauk med sportsfiskeredskap?

Hva er matauk?

Hva er sportsfiske?

Er det sportsfiske om man tar med seg hjem noe av fangsten, eller er det da matauk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var akkurat det jeg mente med å være "motstrøms". Jeg er ikke hårsår (hvis det var meg du siktet til), og har (som nevnt tidligere) full respekt for andres syn og oppfatning. Jeg sa ikke at jeg har rett, men valgte å dele mine erfaringer (vel forberedt på å få reaksjoner).

Nå har vi nettopp hatt noen debatter her angående det å være " snille" med folk som legger ut kontroversielle innlegg, tror nok du var litt heldig med timingen ;).

Rent generelt blir ikke innlegg om garnfiske/ matauk spesielt godt mottatt her på FS. Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du tar fisken til mat, så fortsett å sett garn å kos deg masse. å gjerne del bilder av fangsten med oss andre. noen klager uansett. er mange som ike ser egne feil fordi de er for opptatt av andre. fiske etter mat er uansett 100 ganger bedre enn å fiske for egen fornøyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du tar fisken til mat, så fortsett å sett garn å kos deg masse. å gjerne del bilder av fangsten med oss andre. noen klager uansett. er mange som ike ser egne feil fordi de er for opptatt av andre. fiske etter mat er uansett 100 ganger bedre enn å fiske for egen fornøyelse.

Hva i all verden er det for et utsagn, egentlig? Fisker du kun for å få mat, for all del. Tror brorparten av de som skriver på forumet her fisker av helt andre grunner og mataukfiskingen kommer nok langt ned på rekken av grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke da (på bakgrunn av at dette er et sportsfiskeforum) ganske nærliggende å anta at flesteparten av forumets medlemmer ikke har veldig stor peiling på garnfiske da?

Kan matauk også være sportsfiske?

Hva om man bedriver matauk med sportsfiskeredskap?

Hva er matauk?

Hva er sportsfiske?

Er det sportsfiske om man tar med seg hjem noe av fangsten, eller er det da matauk?

Sliter du med å definere sportsfiske kan du ta utgangspunkt i redskap som vil være godkjent ved inmelding av sportsfiskerekorder. Da trur jeg du langt på vei er i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter du med å definere sportsfiske kan du ta utgangspunkt i redskap som vil være godkjent ved inmelding av sportsfiskerekorder. Da trur jeg du langt på vei er i mål.

Registrerer ingen svar på hovedspørsmålet..

Men takk for svar på det ene av de andre, det var et godt svar :thumbsup:

Fortsatt flere ubesvarte, tør du prøve?

Jeg savner også definisjon av sportsfiske vs matauk, hvor går skjæringspunktet?

Personlig fisker jeg for rekreasjon/fornøyelse skyld, men samtidig tar jeg også med meg fangsten hjem, det såfremt jeg greier å ta rede på og utnytte den til mat.

Hva er det jeg driver med da, sportsfiske eller matauk?

Sakset fra NJFF

De nordiske sportsfiskerorganisasjonene har definert begrepet sportsfiske slik: Sportsfiske er det fiske som utøves for fornøyelsens, rekreasjonens og sportens skyld. Sportsfiske utøves med stang, håndsnøre og enkel line med krok som er bestemt til frivillig å slukes av fisken.

Ingen ting er nevnt om hvorvidt det fortsatt er definert sportsfiske om man tar med seg fangsten hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer ingen svar på hovedspørsmålet..

Men takk for svar på det ene av de andre, det var et godt svar :thumbsup:

Fortsatt flere ubesvarte, tør du prøve?

Jeg savner også definisjon av sportsfiske vs matauk, hvor går skjæringspunktet?

Personlig fisker jeg for rekreasjon/fornøyelse skyld, men samtidig tar jeg også med meg fangsten hjem, det såfremt jeg greier å ta rede på og utnytte den til mat.

Hva er det jeg driver med da, sportsfiske eller matauk?

Sakset fra NJFF

De nordiske sportsfiskerorganisasjonene har definert begrepet sportsfiske slik: Sportsfiske er det fiske som utøves for fornøyelsens, rekreasjonens og sportens skyld. Sportsfiske utøves med stang, håndsnøre og enkel line med krok som er bestemt til frivillig å slukes av fisken.

Ingen ting er nevnt om hvorvidt det fortsatt er definert sportsfiske om man tar med seg fangsten hjem..

------------

definisjonen fra NJFF er jo klar nok den. Det burde kanskje vært spesifisert at fornøyelse og rekreasjon er HOVEDmotivet, selve hensikten med aktiviteten. Det er veldig få som sier at det er galt å ta med seg fangsten hjem, når bestanden tåler det, og man får en god matfisk. Men for de aller fleste er og blir dette en hyggelig bieffekt. Det er ikke på grunn av å skaffe oss mat vi investerer tusenvis av kroner i utstyr og bensinpenger (kiloprisen blir fryktelig høy, selv med en isporkasse full av kveitefilet med på flyet fra Nord-Norge gir en kilopris på over 500 kroner, langt mer enn prisen i butikk i Oslo*), og bruker timer eller uker av vår dyrebare tid. Det er på grunn av utfordringene og opplevelsene. Følelsen av å mestre. Hvis mat var hovedmotivet, kan man like gjerne dra på butikken... eller fiske med ikke-sportslige metoder...

*det går ca 18 kilo filet i en vanlig isorporkasse. Prisen på en ukes kveitefiske i Nord-Norge, med flybilletter, rorbu, båtleie, mat og bensin beløper seg til 9000-10000 kroner., derav en kilopris på ca kr 500. I tillegg kommer jo prisen på utstyret man bruker, som jo i seg selv koster tusenvis av kroner... Det er vel ingen som er gale nok til å dra på et slik fiske PRIMÆRT for å fylle fryseren? Men å bruke slike summer for å oppleve, det gjør vi jo gladelig. Og dette kan vel fungere som en slags syretest på hva man EGENTLIG driver med? Ja, noen tar jo med seg fisk fra Nord-Norge for å (del)finansiere SPORTSfisket (altså ved å selge fisken når man kommer hjem), noe som vel er en grei måte å få til en tur man ellers ikke ville hatt råd til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen av sport er en eller annen form for konkurranse. Så vil nok si de aller fleste her IKKE er sportsfiskere. Men heller fritidsfiskere. Fritidsfiske er alt av fiske som ikke foregår i form av en bedrift registrert som yrkesfiske.

piscator: Man kan også snu på flisa. At man bruker 1000 vis av kroner på fiske utstyr primært for å fylle fryseren. Og ser på rekreasjonen som en god bieffekt som gjør det verd utgiften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

------------

definisjonen fra NJFF er jo klar nok den. Det burde kanskje vært spesifisert at fornøyelse og rekreasjon er HOVEDmotivet, selve hensikten med aktiviteten. Det er veldig få som sier at det er galt å ta med seg fangsten hjem, når bestanden tåler det, og man får en god matfisk. Men for de aller fleste er og blir dette en hyggelig bieffekt. Det er ikke på grunn av å skaffe oss mat vi investerer tusenvis av kroner i utstyr og bensinpenger (kiloprisen blir fryktelig høy, selv med en isporkasse full av kveitefilet med på flyet fra Nord-Norge gir en kilopris på over 500 kroner, langt mer enn prisen i butikk i Oslo*), og bruker timer eller uker av vår dyrebare tid. Det er på grunn av utfordringene og opplevelsene. Følelsen av å mestre. Hvis mat var hovedmotivet, kan man like gjerne dra på butikken... eller fiske med ikke-sportslige metoder...

*det går ca 18 kilo filet i en vanlig isorporkasse. Prisen på en ukes kveitefiske i Nord-Norge, med flybilletter, rorbu, båtleie, mat og bensin beløper seg til 9000-10000 kroner., derav en kilopris på ca kr 500. I tillegg kommer jo prisen på utstyret man bruker, som jo i seg selv koster tusenvis av kroner... Det er vel ingen som er gale nok til å dra på et slik fiske PRIMÆRT for å fylle fryseren? Men å bruke slike summer for å oppleve, det gjør vi jo gladelig. Og dette kan vel fungere som en slags syretest på hva man EGENTLIG driver med? Ja, noen tar jo med seg fisk fra Nord-Norge for å (del)finansiere SPORTSfisket (altså ved å selge fisken når man kommer hjem), noe som vel er en grei måte å få til en tur man ellers ikke ville hatt råd til?

Godt svar det piscator, men du generaliserer jo samtidig også en smule, det er jo ikke sånn at alle 'sportsfiskere' bor på Østlandet og dermed må ty til dyre flybilletter, rorbuleie osv, osv...

Min tanke bak innlegget mitt var å få frem at det som du sier er et fåtall som ser på det som galt å ta med seg hjem fangsten, på bakgrunn av dette ser jeg ikke helt vitsen med det 'hysteriet' mange viser i forhold til noen døde fisk tatt i et lite 'lommetørkle' av et garn.

Jeg mener også at et garnfiske av folk som røkter og driver på en god /forsvarlig måte ikke har mye å si totalt sett, jeg synes også at det er på sin plass (selv på sånne forum som dette) å vise hvordan denne type fritidsfiske kan/bør/skal bedrives på en forsvarlig måte.

Så for egen regning: all honnør til både trådstarter, fiskeri og andre for å vise at det faktisk er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke da (på bakgrunn av at dette er et sportsfiskeforum) ganske nærliggende å anta at flesteparten av forumets medlemmer ikke har veldig stor peiling på garnfiske da?

Kan matauk også være sportsfiske?

Hva om man bedriver matauk med sportsfiskeredskap?

Hva er matauk?

Hva er sportsfiske?

Er det sportsfiske om man tar med seg hjem noe av fangsten, eller er det da matauk?

Tar utfordringen jeg :)

Er nok mange på forumet her som har peiling på garnfiske. Er du intressert i fiske er du gjerne intressert i natur, jakt, fangst, høsting, mat o.s.v.

Men det betyr ikke at man bruker disse sidene til å dyrke alle disse interessene.

Litt glidende overganger når det gjelder spørsmål nr. 2, 3, og 5 så de svarer jeg på under ett (spørsmål nr 4 har jeg allerede svart på).

Jeg vil svare ubetinget JA, matauk KAN være sportsfiske. Men det betyr ikke at all matauk er sportsfiske.

For at det bare skal være matauk må det enten bedrives med redskap som ikke sogner under sportsfiskeredskap, eller så kan det være tilfeller der fiske med sportsfiskeredskap minner mer om matauk enn sportsfiske, for eksempel om man ukritisk tar opp mest mulig fisk.

På siste spørsmål er selvfølgelig svaret ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.