Gå til innhold
Fiskersiden

Slettvar 3,7kg


mavi
 Share

Recommended Posts

Nja, rent etisk sett har steady et poeng, det du, jeg og de fleste andre tar for gitt med hensyn til fiskens ve og vel betyr jo ikke at alle andre gjør det.

Jeg tror steady ville fremheve at det er forskjellig praksis, også mellom sportsfiskere, mye av det som foregår ser ikke akkurat veldig 'pent' ut.

For det tredje, så kan jeg ikke se at steady på noen måte mene at det er greit med overfiske, men det får han heller kommentere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, rent etisk sett har steady et poeng, det du, jeg og de fleste andre tar for gitt med hensyn til fiskens ve og vel betyr jo ikke at alle andre gjør det.

Jeg tror steady ville fremheve at det er forskjellig praksis, også mellom sportsfiskere, mye av det som foregår ser ikke akkurat veldig 'pent' ut.

For det tredje, så kan jeg ikke se at steady på noen måte mene at det er greit med overfiske, men det får han heller kommentere selv.

Så "rent etisk" skal vi kakke all fisk vi fanger? God ide å gå tilbake til midten av 1900 tallet holdninger (som faktisk eksisterer den dag idag) ved å klubbe alt man får og hive det til reven.

Det er liksom de holdningene man har forsøkt å fjerne de siste årene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "rent etisk" skal vi kakke all fisk vi fanger? God ide å gå tilbake til midten av 1900 tallet holdninger (som faktisk eksisterer den dag idag) ved å klubbe alt man får og hive det til reven.

Det er liksom de holdningene man har forsøkt å fjerne de siste årene..

Nei selvsagt ikke, det er det nok ingen som mener heller!

Jeg påpeker bare at noen fisker det de skal ha til eget forbruk, og avslutter fisket med det, rent etisk sett anser jeg det som den beste måten å opptre på. (ikke nødvendigvis sånn jeg selv opptrer bestandig, får jeg for eksempel. mye makrell eller småsei under annet fiske så slipper jeg den tilbake)

Andre fisker kun for fornøyelsens skyld, behandler fisken dårlig og skader og dreper masse fisk, tar ingenting til mat, dette anser jeg som den mest uetiske måten å opptre på.

Andre igjen er flinkere med skånsom behandling av fisk, og mesteparten overlever når den blir satt ut igjen, dette synes jeg er helt greit, man gjør i hvert fall det best mulige man kan.

Det er forskjeller, det vil alltid være det.. hva synes du selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påpeker bare at noen fisker det de skal ha til eget forbruk, og avslutter fisket med det, rent etisk sett anser jeg det som den beste måten å opptre på. (ikke nødvendigvis sånn jeg selv opptrer bestandig, får jeg for eksempel. mye makrell eller småsei under annet fiske så slipper jeg den tilbake)

Andre fisker kun for fornøyelsens skyld, behandler fisken dårlig og skader og dreper masse fisk, tar ingenting til mat, dette anser jeg som den mest uetiske måten å opptre på.

Andre igjen er flinkere med skånsom behandling av fisk, og mesteparten overlever når den blir satt ut igjen, dette synes jeg er helt greit, man gjør i hvert fall det best mulige man kan.

Det er forskjeller, det vil alltid være det.. hva synes du selv?

ja, for all del, det er forskjeller, i alle leire! og det er delte meninger om hva som er det mest etisk riktige. Men det spørsmålet mange på sett og vis vrir seg unna er den rent praktiske effekt ens egen - og ens likesinnedes - aktivitet har på bestandene. Og dette er et MYE viktigere spørsmål fordi dette handler om fakta heller enn etisk synsing. Selv om det fins råtne epler i alle tønnene, hvor stor andel utgjør de, og hvor mye ugagn gjør de, og hvor mye ugagn kan de potensielt klare å gjøre?

Og uten at jeg sitter med noen eksakt detaljert statistikk på dette; som jeg var inne på i midt tidligere innlegg er det rått parti her. Fiske med ikke-sportslige metoder utgjør potensielt en mye større skade på bestander enn sportslige metoder, i sær på lokale bestander av sårbare arter. Og selv om det kanskje ikke er så mange lokale hobby-garnfiskere igjen, de som er igjen kan fortsatt gjøre stor skade. At noen av dere er reflekterte og gjør ting etter "boka" hjelper da lite.

På den annen side er sportsfiskere som behandler fisken dårlig en utdøende rase. Noe av det jeg er mest stolt av som sportsfisker de siste drøye 30 årene er at jeg har fått lov til å være med og påvirke utviklingen i retningen av en mer bevisst holdning i forhold til det å ta vare på individer og bestander. Og denne prosessen, som på ingen måte er i mål enda (det er for tidlig på hvile på sine laurbær! ;) ), har vært helt nødvendig for at sportsfiske også skal kunne rettferdiggjøres i fremtiden.

Denne prosessen har også klargjort både overfor oss selv, og omgivelsene, hva sportsfiske EGENTLIG er, en opplevelsesbasert lek med liv. Man kan gjerne diskutere de etiske dilemmaene dette innebærer, men det rent faktamessige rundt hvilke konsekvenser dette potensielt har for bestandene fremstår som udiskutabelt, i sær i forhold til ikke-sportslige metoder.

PS: og jeg må legge til at jeg bare har vært en av mange bidragsytere i denne prosessen. Uansett har dette vært en spennende reise, som viser hvordan nye holdninger og kutymer "sniker" seg inn i kulturen, basert på enkeltindividers og ulike miljøers påvirkning og mer eller mindre bevisste innsats, kombinert med ny kunnskap. Og denne reisen er som sagt ikke over enda, hvilket denne diskusjonen viser! Det er fortsatt en jobb å gjøre! :)

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men siden heter da meg bekjent fiskersiden, norges største nettsted for fiske. ikke kun sportsfiske.

rage: jeg mener med det at mange fisker for egen fornøyelse. river å sliter i kjeften på fisken med kroker, kjører den helt ut så mye av fisken dauer. mye av den blir sprengt da den er tatt dypt. bare for å kunne sette en fisk til på trofelista. sier ikke at all fisk dør av det. men jeg tror mye mere enn det en har inntrykk av gjør det. å mye gytefisk blir kjørt på denne måten. vil det ha noe å si på gytinga?

Vet ikke helt hvordan jeg skal si det her, for det voldsomt lite som skal til før det plutselig blir tatt på som personlig angrep og hele pakka, men får prøve.

Har du fått med deg hvordan mesteparten av dagens sportsfiskere faktisk behandler fisk? Kostbare landingsmatter, hover, veienett og hele pakka. Kroker uten mothaker er også vanlig etter karpefisk. Greit nok at noen ganger går det galt, og fisk dør, men gjør det ikke det med alle andre redskaper også? Folk snakker som om det er så fantastisk grusomt for en fisk å bli kroka i munnen og løfta opp på land, men hva med liner, garn og andre faststående redskaper hvor de faktisk sliter i timer, for og så bli dratt opp? Som andre nevner over her, blir det også tatt bifangst i garn, og ja, det blir slengt ut igjen-levende. Her har de ikke bare fått krok i munnen, men alt av finner og gjeller blir ødelagt(dette er ikke direkte rettet til deg, men andre som mener at garn osv er så mye bedre)

Og det at fisk som blir ødelagt pga. trykkfeil alltid blir kastet rett ut igjen er jo bare tull. Hvor mange rapporter blir vel ikke lagt ut, hvor de så godt som hver gang viser bilder av filitering av fangsten? Noe blir det jo selvfølgelig kasta, men da syntes jeg det er andre, som for eksempel trålere som skal ha mer kjeft.

Utsagnet om at mathauk er 100 ganger bedre en sportsfiske blir jo også for dumt, men det skjønner du kanskje.

Endret av arobo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan jeg skal si det her, for det voldsomt lite som skal til før det plutselig blir tatt på som personlig angrep og hele pakka, men får prøve.

Har du fått med den hvordan mesteparten av dagens sportsfiskere faktisk behandler fisk? Kostbare landingsmatter, hover, veienett og hele pakka. Kroker uten mothaker er også vanlig etter karpefisk. Greit nok at noen ganger går det galt, og fisk dør, men gjør det ikke det med alle andre redskaper også? Folk snakker som om det er så fantastisk grusomt for en fisk å bli kroka i munnen og løfta opp på land, men hva med liner, garn og andre faststående redskaper hvor de faktisk sliter i timer, for og så bli dratt opp? Som andre nevner over her, blir det også tatt bifangst i garn, og ja, det blir slengt ut igjen-levende. Her har de ikke bare fått krok i munnen, men alt av finner og gjeller blir ødelagt(dette er ikke direkte rettet til deg, men andre som mener at garn osv er så mye bedre)

Og det at fisk som blir ødelagt pga. trykkfeil alltid blir kastet rett ut igjen er jo bare tull. Hvor mange rapporter blir vel ikke lagt ut, hvor de så godt som hver gang viser bilder av filitering av fangsten? Noe blir det jo selvfølgelig kasta, men da syntes jeg det er andre, som for eksempel trålere som skal ha mer kjeft.

Utsagnet om at mathauk er 100 ganger bedre en sportsfiske blir jo også for dumt, men det skjønner du kanskje.

Hør hør, den yngre garde har talt! Og det beviser vel en del av det du skrev, Rune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det at fisk som blir ødelagt pga. trykkfeil alltid blir kastet rett ut igjen er jo bare tull. Hvor mange rapporter blir vel ikke lagt ut, hvor de så godt som hver gang viser bilder av filitering av fangsten? Noe blir det jo selvfølgelig kasta, men da syntes jeg det er andre, som for eksempel trålere som skal ha mer kjeft.

Utsagnet om at mathauk er 100 ganger bedre en sportsfiske blir jo også for dumt, men det skjønner du kanskje.

Ingen som sier at det alltid skjer, men like fullt skjer det fra tid til annen..

Har til gode å se bilder lagt ut med fisk som ligger og flyter, betyr det at sånt aldri foregår?

Trålere kan vi vel holde ute av diskusjonen, selv om de fleste vet at det har foregått ting der som ikke tåler dagslys?

Har for øvrig en mistanke om at klørne oftest kommer ut blant de som fisker mest i områder med et generelt dårlig fiske, mange av disse evner ikke å forstå at selv garnfiske kan være forsvarlig i andre områder der bestand og tilvekst er god.

På bakgrunn av det synes jeg at det blir litt feil å kritisere andres fiskeri uten selv å ha inngående kjennskap til bestandssituasjonen der fisket bedrives.

Overnevnte gjelder både meg selv så vel som andre, greier man ikke å innse det så blir en videre diskusjon vanskelig.

Og nei, garnfiske er ikke noe jeg selv er forkjemper for og bedriver tida med, bortsett fra litt sildefiske på høsten, men jeg evner i hvert fall å forstå at både type garn og måten det blir røktet på har mye å si for hvorvidt det er forsvarlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles til gode å se EN ENESTE "sportsfisker" rundt i byen her som har med seg og faktisk bruker avkrokingsmatte og veie nett og alt det der. Ikke sett EN ENESTE EN. Hvor mange har jeg sett som driver hensynsløs avkroking og kakking? Ekstremt mange.

Så å påstå at mesteparten bruker dette er så sterkt overdrevet som man kan få det.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig har ingenting imot garnfiske, og heller ikke liner og trål om det blir brukt med omhu.. Det jeg sier er at det blir for dumt å klage på lidelsen for fisken ved akkurat sportsfiske, når akkurat det samme, og generelt verre ting skjer ved andre typer fiske.


Jeg har fremdeles til gode å se EN ENESTE "sportsfisker" rundt i byen her som har med seg og faktisk bruker avkrokingsmatte og veie nett og alt det der. Ikke sett EN ENESTE EN. Hvor mange har jeg sett som driver hensynsløs avkroking og kakking? Ekstremt mange.

Jeg satt det på spissen, men de fleste har iallefall hensikter om å behandle fisken så pent som mulig.

Hvordan kan "sportsfiskere" og ekstrem kakking nevnes i samme setning? Da mener iallefall jeg at de ikke er sportsfiskere lenger.. Men har gått over i kategorien mathauk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett synspunkter og uenigheter og alt, denna tråden der diskusjonen slanger seg av gårde fra den ene til den andre kanten viser tydelig hvorfor "spesialiserte" FB-grupper og andre steder ikke kan måle seg med et deilig diskusjonsforum med representanter fra alle leire! Nesten så man kjenner en eim av gamle dager. Bra jobba folkens!

Tuuusen takk! Hyggelig å bli satt pris på! :)

(Klarte ikke å dy meg ;) )

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trur jeg vi må innføre en fjerde kategori; lystmorderfiskere. De gjør det til et poeng at de dreper all fisk de får, enda de ikke liker fisk, eller kansje nettop derfor!

Spøk til side. Blant feriefiskere som bare er sånn passe intressert foregår det nok mye rart enten det er stang eller garn som blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett synspunkter og uenigheter og alt, denna tråden der diskusjonen slanger seg av gårde fra den ene til den andre kanten viser tydelig hvorfor "spesialiserte" FB-grupper og andre steder ikke kan måle seg med et deilig diskusjonsforum med representanter fra alle leire! Nesten så man kjenner en eim av gamle dager. Bra jobba folkens!

Mangler bare en grinebiter fra vestlandet så er tråden perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.