Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging etter sjøørre


Recommended Posts

Har nå fått båt og tenker å prøve meg på dorging etter sjøørret :)

Da lurer jeg på hvilke wobblere er å anbefale?

Hvor langt bak båten vil du ha wobbleren/sluken uten att fisken blir redd for bråket av motoren

Er wobblere et must eller fungerer sluker også bra, med wobblere er det jo lettere å bestemme ''arbeidsdybde'' selvfølgelig

Hvilken hastighet burde du ha når du dorger?

Hovedspørsmålet: Hvor finner jeg sjøørreten?? Ved fisking fra land oppsøkte jeg bare steder med bra bunnforhold, dybde osv. Men når jeg fisker fra båt er jeg jo ute i et stort hav uten peiling på hvor dybt det er eller hvilke bunnforhold det er? De sier at sjøørreten går ut i havet om sommeren og er vanskelig å ta fra land, men har bunnforhold noe og si da, går sjøørreten fortsatt like høyt i vannet? Hva med øyer da, er det en ''hotspot''?

Under har jeg linket til to prey wobblere jeg kjøpte for en stund siden, har veldig troa på de for sjøørret, den ene har arbeidsdybde på 4 - 5 meter, mens den andre 2 - 3 meter

post-25088-0-94361800-1402610738_thumb.j

post-25088-0-13944100-1402610746.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er absolutt inne på noe med de woblerne der. har fått bra med sø på den til høyre sjøl. da i den gruntgående typen. jeg har dorga en del sø på denne tida av året og har brukt både gruntgående(1-3m) og dyptgående(4-6m) wobblere. har bare fått sø på de gruntgående, mens de dyptgående har git masse makrell, noe lyr og torsk. så jeg har mest tro på wobblere som går grunt. men det betyr ikke at de dyptgående ikke funker til sø. andre wobblere som har gitt sø er rapala husky jerk, rapala minnow rap, rapala countdown og x-rap. tomic er også verdt å prøve. strikepro 10,5cm gir også sø(og mye makrell og horngjel).

det fint an å dorge med sluk og jeg tror mange har fått gode fangster på møresilda. sjanse for tvinn er imidlertid mye større enn ved bruk av wobblere, så jeg har nesten bare brukt wobblere jøl. en joker som mange nevner er apex. den kan vel beskrives som en sluk som går som en wobbler(?) og er viss bra giftig for sø.

når det gjelder plasser så har jeg hatt best suksess på steder hvor det er litt strøm i vannet, med kort vei til dypere vann og gjerne ikke helt stille overflate. utafor odder, rundt skjær og grunner er bra plasser. sund er også bra. man trenger ikke bare kjøre helt inntil den nevnte plassene, den store søen går ofte ute i de frie vannmassene(pelagisk) og jakter på brisling og sild. men det er et tidkrevende fiske å satse bare etter de store midt utpå. jeg pleier ofte å ta meg pauser fra dorginga med å ligge å drifte, mens jeg denger sluk rundt de over nevnte plassene. under slike spinnfiske-pauser har fått noen sø og vært borti de største et par ganger.

morra og kveld(eventuelt natt) er vel de mest anbefalte tidene på døgnet, men jeg har fått flere fisk midt på dagen også.

en siste utstyrsanbefaling er å kjøpe en eller to sidefjøler. great light white er bra saker. http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=54638&WebSiteMapNodeID=1004005. jeg pleier å kjøre med en stang rett bak båten og ei ute på sida med fjøl. synes jeg har merka meg at det noen dager hugger mest på rett-bak stanga og andre dager er fjøl-stanga som er hetest.

når det gjelder fart så er det bare å dra på litt i det varme vannet på denne tida av året(2-3knop eller enda fortere). det er litt forskjell på hvor mye fart de ulike wobblerne tåler, men de fleste jeg nevnte over tåler en hel del. detta tester du greit med å kjøre de på kort snøre ved båten og kikke på de. sluker sliter fortere med farta.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk, Begge deler!

Jeg pleier som egel å kjøe med to stenger. En høyt i vannet (0,5-1,5m) og en dypere (5-7m). Med mindre jeg har veldig trua på ar DETTE er det beste agnet i dag kjører jeg to forsjellige agn.. F.eks en fargerik wobbler i overflaten og en liten skjesluk (f.eks abu toby) bak en blyparavan/dipsydiver (eller bare en wobbler i en annen farge og med et blylodd festa i et strikk noen stanglengder forran).

Nå er det sinnsyke mengder brisling i sjøen, iallefall på disse kanter, så nå ville jeg gått for silde/brisling imitasjoner. Velg gjerne to veldig forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.