Gå til innhold
Fiskersiden

Formiddagsøkt etter havabbor (HA smultring)


 Share

Recommended Posts

For første gang i livet skulle jeg prøve å fiske selektivt etter havabbor i Sandebukta den 13.06.14.

Uten å ha gjort dette før og uten kjentmann tenkte jeg for meg selv at det var lurt å prøve innerst i Sandebukta hvor det er grunt, varmt, brakkvann og tidlig på morran. Jeg var på plass kl 04:00 når sola sto opp.og det var også flo kl 04:30.

Når sola dukket opp var jeg klar som et egg for alt overflatelivet som skulle blomstre opp men ingenting skjedde. Jeg vadet 1-200 meter ut og kastet i alle retninger, så ikke et vak eller noe liv i det hele tatt. Var ganske frustrerende å se at noen hundre meter bortenfor var det en milliard (litt overdrevet) fugler som stupte i utløpsosen til Sandeelva. Ser for meg at det var relativt mye byttedyr der og sikkert en del rovfisk etter. Håpet at det skulle dukke opp en sildestim eller to og gi meg litt høyere puls før jobben.. 2timer og fortsatt ikke sett, hørt eller merket noenting - var sikkert ikke på rett plass heller?? Hadde prøvd hele flueboksen fra "havabborfluer" til tradisjonelle sjøørretfluer...

post-24499-0-23116600-1402774014_thumb.j

Så jeg satt meg i bilen og kjørte noen km sørover mot Holmestrand og tenkte jeg skulle stoppe og ta et par kast etter sjøørreten ved Øygarden (tror jeg det heter), rett ved den gamle mølla. Ble noen flere kast men ingen overflateaktivitet før jeg plutselig hørte et kjempeplask, kikket ut og så en ny fisk hoppe. La ut den rosa Krafla flua og pang, fast fisk. Bra trøkk og så for meg en sjøørret på 7-8hg men stusset etterhvert på at den søkte seg så mye ned. Så når den begynte å dra alle retninger skjønte jeg at det var en makrell. Litt skuffet over at det ikke var SØ men artig med makrell på flua.

post-24499-0-81916400-1402774079_thumb.j

Så gikk det en stund uten noe napp eller aktivitet. Skulle til å pakke sammen og komme meg på jobb når jeg så en fisk hoppe igjen men litt lenger ute denne gangen, og så en til og en til. Plutselig så kokte det, hoppet fisk over alt. Løp og hentet slukstanga, satt på en Balance Lippa og kastet ut - pang på første kast. Litt mere kamp i denne men var også en makrell, kroket ut gjennom øyet og ble matfisk. Innen jeg var ferdig med makrellen var alt over igjen. Tok noen kast til før jeg dro på jobb..Det kokte av hoppende fisk hvor hele fisken var 20-40cm over overflaten men det hele varte bare i 2 minutter. Var vel en sildestim eller lignende. Grunnen til at jeg sier hoppende fisk er at jeg trodde først det var sjøørret men siden jeg bare fikk makrell så begynner jeg å lure på om det var sjøørret eller om makrellen også "hopper av glede" når den står midt i matfatet?

post-24499-0-58788000-1402774102_thumb.j

Uansett, deilig å komme seg ut på morran med flott utsikt og nyte stillheten selvom man blir svært så trøtt i trynet utover dagen :) Det som irriterte meg noe veldig er at ved fiskeplass #2 var enorme mengder søppel. Jeg ryddet sikkert opp godt over 100m med forskjellige fiskesnører. Det var til og med en hel kartong til stangpakke som var kastet rundt der. Fatter ikke at folk ikke klarer å rydde opp etter seg. Jeg tar til og med alle småbiter jeg klipper av fra fluorcarbonen med meg hjem :)

post-24499-0-96415200-1402774131_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenturer er undervurdert, selv om de for min del ender opp som hele netter med de bivirkningene det medfører. Flott Rapport!

Utifra det jeg har hørt har det ikke akkurat vært flusst med havabbor i oslofjorden de siste åra, men såvidt jeg har skjønt er det tatt endel på Sørlandet i det siste og det kan jo love bra(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk..

Så er det kanskje også tidlig på sesongen men temperaturen i sjøen har hvertfall økt drastisk siste ukene så sesongen bør også komme tidligere enn vanlig. Hvis noen vil ha meg med på HA fiske før jobb i Holmestrandsområdet og vise meg gromplassene en gang så hyl ut - blir ikke vond å be :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin, fin rapport og helt enig, tidlige morgener ved sjøen er helt nydelig. Man får som regel være helt alene selv nå på sommeren bare man kommer seg ut før hytte og badefolket står opp:-)

Dessverre tror jeg, som Veg skrev, at det er langt mellom havabborene i Oslofjorden nå for tiden. For noen år tilbake var det jo tildels bra mengder i Sandebukta, men etter hva jeg har skjønt er den nesten forsvunnet.

Vi får håpe den kommer sterkere tilbake i årene som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport,og natt/morgenfiske er flott, men upraktisk. Håper å få noen netter ute i ferien.

Godt at det er mat i fjorden i form av sild og brisling, og bestandene er vel såpass høye takket være regulering og ikke minst mangel på predatorfisk som vi gjerne vil ha. Makrell er vel og bra men sjøørret,torsk,lyr,sei og havabbor er fisk man ikke blir like fort lei av som matfisk. Vi pleide å fiske havabbor i sundet mellom land og Kommersøya, men den er som sagt borte både pga grådige sportsfiskere,bevisst garnfiske pluss tusen teorier til. Kronikken Ingar Heum skrev i siste Alt om fiske summerer opp mye av alt som er galt i fjorden og hva man kan gjøre med det. Håpe på bedre tider er ikke noe å satse på.

Det er utrolig hvor store griser vi er. Gidder ikke engang å ta med oss embalasjen hjem men kaster den og annet i naturen. Vi har flotte ordninger for å bli kvitt det meste helt gratis og så gir vi F.. Jeg skulle gjerne sett bøter på Singapoore nivå for sånn oppførsel, men vi skal heller informere. Man kan gjøre begge deler og la det ene finansiere det andre.

Skitt fiske og kom med flere rapporter, ikke minst hvis du treffer på havabboren.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur, nye muligheter for SØ/HA?

Prøvde et par timer mandag, samme tidspunkt men nærmere Svelvik. Like ved kommersøya.

Fikk trua når jeg så alt fuglelivet. Tenkte at når fuglene samler seg kan det ikke være langt fra fisken selvom fuglene ikke akkurat var på jakt for øyeblikket.

20140616_043903_zps13ebd93d.jpg

Fisket første timen uten napp. Så kom det et par ganger stim av byttedyr, så veldig smått ut så var nok brisling og da kokte det en liten stund. Fikk fortsatt ingenting med slow intermediate snøre før jeg satt på polyleader. Satt en makrell på en orange Krafla på første kastet som svømmer videre.

20140616_054825_zps12be28a4.jpg

Noen kast til uten fisk og byttet til en Ida long wing flytetube (som ble dratt ned av polyleader). Fiskekontakt på hvert eneste kast sikkert 10-15 kast etterhverandre og fikk fast fisk 2 ganger hvorav en kom hele veien opp. Veide snaue 500gr og var ikke den største i dag men ble matfisk da jeg tenkte at jeg skulle ta opp 3-4 makrell i løpet av de siste 20min før jeg måtte på jobb.

20140616_060939_zps205efb04.jpg

Mye kontakt til tross, fikk et par små makrell opp som fikk svømme videre og en liten sverdfisk (horngjel). Ble med den ene makrellen hjem siden jeg sluttet med ren C&R for seint:) Ingen sjøørret i dag heller og hvertfall ikke noen havabbor:)


Skjønner ikke hvorfor bildene ble mye større i Explorer enn de ble i Firefox..

Endret av mikur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny morgentur torsdag i forrige uke. Denne gangen blei det en liten sjøørret på tja, ca 300gr. Den fikk selvfølgelig spise seg større.

Deretter fulgte det opp med 4-5 makrell og et par horngjel. De to største makrellene var mellom 5 og 600gr og ble middag.

Alle tre artene tok på samme flua, Ida long wing 1".

Forøvrig var makrellen på bildet full av brisling. 4-5 store som fortsatt var på vei ned i magen, kunne nesten drevet C&R på de:) Er ikke noe i veien med appetitten hvertfall..

DSCN0456_zpsecb389f9.jpg

DSCN0458_zpsda3953be.jpg

DSCN0459_zpsa4f4cd5a.jpg

Endret av mikur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.