Gå til innhold
Fiskersiden

"dypvannsrøye"


Adrian
 Share

Recommended Posts

Hei, folkens. Har båt på Telemarkskanalen, øvre del som i flåvatn, Kviteseid og Bandak. Det har seg slik at det finnes bra med røye der, men denne holder seg stortsett nære bunn. Dybde der jeg bruker fiske varierer fra 20-70 m og jeg har lest at enkelte av røyene kan nå 4 kg! Har dyprigg på båten men jeg innbiller meg at å komme i kontakt med denne fisken er lettere ved bruk av agn langs bunnen fisket fra båt. Hadde satt stor pris på innspill ang valg av fks Agn og fremgangsmåte for å komme i kontakt med røyene, dypt der nede:) Adrian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke greie på. Men om jeg skulle prøvd meg på 70 meter etter stor røye, ville jeg ha brukt 40-60g stingsild eller lignende som "pimpel", en god klyse maggot på en sirkelkrok under stingsilda og esca eller annet blinklys som atraktor over. Kansje en liten selvlysende perle rett over maggoten.

Så ville jeg satt meg godt til rette og pilka meg gjennom sommernatt, og filosofert rundt dette at det som er viktig er å komme seg ut, ikke hvor mye fisk man får o.s.v... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke greie på. Men om jeg skulle prøvd meg på 70 meter etter stor røye, ville jeg ha brukt 40-60g stingsild eller lignende som "pimpel", en god klyse maggot på en sirkelkrok under stingsilda og esca eller annet blinklys som atraktor over. Kansje en liten selvlysende perle rett over maggoten.

Så ville jeg satt meg godt til rette og pilka meg gjennom sommernatt, og filosofert rundt dette at det som er viktig er å komme seg ut, ikke hvor mye fisk man får o.s.v... :)

Det er bare det at Esca behøver saltvann for at den galvaniske strømmen som får dem til å lyse skal fungere, men det finnes dog blinkende lys som mange benytter til isfiske. Har selv ikke fiske røye på større dybder ern 25 m, men jeg tror ikke dybden skulle være problematisk...? Selv har jeg benyttet røyeskje med en fortom med mormyska og et par tre maggot på 25 m dyp, men om det ikke er sterke strømmer skulle jeg tro det fungerer strålende på større dyp også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idé! Mulig reke og en litt grov sluk som blink kunne vært tingen? Fra 20m og ned er det jo ikke rare lysforholdene å snakke om så da kan det kanskje være bra med noe som lukter litt mer en maggot? Røya der skal visst ha utviklet sorte øyne og ingen pigment da de konsekvent oppholder seg i dypet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende prosjekt! :)

ja, en lett torskepilk (100 gram +/-) med "blinklys", og en fortom med et fristende agn med sterk lukt høres ut som en god tilnærming. Ellers vil jeg tro lokalisering er den største utfordringen, å finne de mest lovende områdene. Og ikke vær redd for å eksperimentere med agn. Som alternativ til maggot kan man jo prøve reker, akkar, (vellagret) ost, meitemark, fiskefilet etc. Og sikkert ikke noen ulempe å sause agnet godt inn med luktestoff.

Den såkalte gautefisken, den dyptlevende røya i Tinnsjø, kan sikkert fiskes med liknende metoder. Og kanskje den storvokste røya i Randsfjorden også kan fristes på liknende vis, selv om de der også har hatt en viss suksess med dypdorging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å teste! :) jeg har ekkolodd, og det står fisk langs bunn stortsett de fleste delene av innsjøen så vidt jeg kan se. De øvrige vannlagene domineres av storvokst sik og ørret av ymse kaliber. Dette overlater bunnpartiene til Røya og den mindre siken som følge av konkurransen fra ørreten og den større siken, i følge undersøkelser gjort av NIVA, om jeg husker navnet rett B-) så da må det være en enkel sak å finne høy nok tetthet av røye å fiske på vil jeg tro:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.