Gå til innhold
Fiskersiden

Takk for mye god lesing, gutter!


Adrian
 Share

Recommended Posts

Artig! flott ørret det :rock:

Tips: Ordne med en photobucket konto, last opp bildene dine dit, link direkte fra bildene der når du skriver innlegg og vil ha med bilde.

Vi sitter klare her og gleder oss til flere rapporter, bilder og diskusjoner rundt turene dine :)

Var det sjøørret eller er det en du har fått lengre inn i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det:) dette er en vaskeekte Bandak-ørret! Vannene på øvre del av Telemarkskanalen domineres av småfallen ørret 100-300 gr og voksen sik fra 0-10 m. men man kan være heldig å kroke noen digre griser der også. Bare trist at storørretbestanden ikke er som den en gang var! Ellers er det en røyebestand der som utelukkende holder til i dypet som visst kan nå 4kg+ men det blir litt dristig å slepe loddet langs den kuperte bunnen der på alt fra 15-75 m :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagnomsuste Bandak ja, et av mange vann som dessverre ikke er som det engang var.

Har du ekkolodd/gps med mulighet til å registrere dybder ville det kanskje være en ide å høre med 'erik' her på forumet, han gjør en stor jobb med registrering av dybdedata for forskjellige vann.

Mener jeg har sett et dybdekart over Bandak på nettet, men tviler på at det pr. i dag finnes elektroniske dybdekart til bruk på kartplottere.

Sjekk ut http://dybdekart.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid lett å bedømme om fisken er i godt eller dårlig hold, enkelte steder kan det være 'vanlig' at ørreten ser litt 'vanskapt' ut.

Denne fisken har liten spord og bakdel i forhold til resten, men samtidig ser ikke magen veldig 'innhul' og mager ut som den vanligvis gjør hvis det er fisk som nettopp er utgytt.

Du får vurdere etter hvert som du får flere fisker og dermed noe å sammenligne med, kan godt være at det kanskje er litt tidlig på sesongen i det vannet.

Lykke til videre med fisket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg er at fisken ikke gjorde noe motstand! Etter at den hadde løst ut klypa, gikk den bare opp til overflaten og der bare lå den og "slaska" seg helt inn til båten. jeg trodde først sena hadde løst seg ut av scotty-klypa pga dårlig innfesting. Kan tyde på at fisken kanskje ikke var i sitt ess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig variabelt hvordan fisken oppfører seg, det har jeg i hvert fall erfart ved sjøørretfiske, forleden sommer syntes jeg stort sett all ørret ga relativt lite motstand, nesten som om den var i håven før den fikk tid til å reagere, i fjor sommer var det mye mere motstand, og i år har ørreten jeg har fått vært ekstrem vill av seg.

Spesielt må jeg si at jeg ble overrasket av den største på 9kg jeg tok, den oppførte seg som en sprek storlaks med 4-5 høye og luftige hopp som en turner ville misunt, rundt 30 minutter tok det før jeg tok sjansen på å håve den, og jeg kjører fisken temmelig hardt, stoler helt og fullt på at samspillet mellom stang, snelle og snøre gjør jobben som må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Maskinisten der, det varierer noe helt enormt. Dette gjelder ikke bare for ørret, men for andre arter også. Under havabborbonanzaen for endel år siden var det helt ekstreme forskjeller mellom fiskene, tatt på samme dag, på samme utstyr og alle i omtrent samme størrelse. Noen tømte omtrent fluesnella gjentatte ganger, mens andre bare fulgte med inn.

Det er ikke alltid god å si hvorfor det er slik heller. Noen ganger er det opplagt hvorfor fisken er slapp, feks ved vanntemperatur langt unna fiskens "komfortsone" eller hvis fisken er i dårlig hold. To ganger har jeg fått stor (ferksvanns-)ørret under forhold hvor alt tilsa en kanonfight, men hvor fisken omtrent svømte inn i håven av seg selv. Den ene var på 4,6 og den andre på 7 og begge var i godt hold og tatt i vanntemperatur som skulle tilsi kampvilje.

Enkelte ganger kan jeg mistenke at måten kroken sitter på har mye å si, men så får jeg en omtrent identisk fisk kroket på samme måte som oppfører seg helt ulikt.....

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.