Gå til innhold
Fiskersiden

Sluk/spinner vs fluer vs mark!


Randolken
 Share

  

67 stemmer

  1. 1. Hva får du mest fisk(ørret) på?

    • Sluk/spinner
      37
    • Mark
      26
    • Flue
      4


Recommended Posts

Det har mer med hva du behersker. Selv får jeg aldri fisk på mark. Noe som kan ha en sammenheng med at jeg bruker sluk 99% av tiden, og gir opp markfiske hvis det ikke biter umiddelbart.

Flue er enda verre, da det trengs årevis med trening før du behersker det...

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt av han over.. Jeg fisker 99% med mark og får følgelig mest på mark. Innimellom i noen overbefolka vann får jeg størst fisk på sluk

Jeg tar ikke i en fluestang, så ifølge min statistikk så funker ikke flue.


Er det en fasit?

Hva er best, eller hva får en mest på: sluk/spinner eller flue?

Er dette så sesongavhengig at en må bruke det som er best til spesifikke tider på året?

Og, NEI. Det er ingen (kjent) fasit. Og JA, det er sesongavhengig (og ofte lokale forskjeller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Om noe fisker overlegent bedre enn noe annet tror jeg nok er situasjonsbetont...

Jeg har mer troa på å servere det fisken har på matseddelen enn å ni-holde på en bestemt fisketeknikk.

Men jeg har merket meg at jeg får adskillig mer fisk når jeg fisker med agn,

enten det er rent agnfiske eller bare ei reke på treblekroken bak sluken.

Den største gjedda jeg har tatt tok jeg på en sørv hengende halvannen meter under ei dobbe, og duppmeite etter sjøørret med hel brisling har gitt mange flotte sjøørreter i år :)

Selv fisker jeg mest med sluk og spinner, men jeg har alltid ei dobbe i vannet når jeg oppholder meg ved bålet med kaffekoppen. Da serverer jeg meitemark i ferskvann og brisling eller reke i saltvann :)

Personlig synes jeg det er både spennende og trivelig å sitte å glane på dobba med bålet sprakende i bakgrunnen og bare sitte der og ikke gjøre så mye anna enn å eksistere.

Men det er jo som kjent en smak sak.....

Skitt fiske alle sammen....enten det er med sluk, spinner, mark eller flue :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to kompiser som fisker med mark. Ingen av dem sitter glaner på en dupp som ligger ute...

Den ene driver med aktivt fiske med glidende bunnagn som fiskes inn rykkvis. Den andre har duppen glidende på snøret og fisker marken opp og ned i vannlagene.

Begge fisker like aktivt som jeg gjør med slukene mine, og de får begge like mye fisk som meg. Å drukne en mark under kafferast er lite effektivt, men en og annen gang får man ørret på det også.

Etter røye har jeg faktisk hatt litt hell med agnfiske. Bruker en stor andersdupp, 4 grams blank skjesluk som søkke og en kort krokfortom. Stopper ca 2 meter inn på snøret. Så er det bare å hive langt ut og la vind og bølger lokke røya....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto det om livet ville jeg helt klart valgt mark. Flue kan være supereffektivt, men slettes ikke hele tiden, sluk litt bedre som allrounder, men mark er overlegent i så henseende.

Men nå står det ikke om livet og paradoksalt nok bruker jeg langt det meste av tiden med fluestanga, fisker litt med sluk og en skjelden gang med mark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Jeg er veldig glad i ørret fiske, å det jeg desidert får mest ørret på, er aktivt markfiske i elver. veldig enkelt bare 1-3 splitthalg festet på snøre fra krok og opp, og en liten rød ulltrå festet over søkkene så det akkurat dekker til søkkene i lengde,det skjuler litt å trigger litt. har hele tiden "stram" sene å full kontakt med kroken.setter meg sjelden fast å kan danse med den på bunn eller i hvilken høyde jeg vil selv. hvor mange splitthagl søkker avhenging av stedet/bunnen og vannføring. så trasker jeg med markboksen festet i belte å en liten boks med kroker og splitthagl i lomma enten ned eller opp elva så langt jeg gidder.

kaster i høler,stryk, bak steiner bak kvister å trær om det ligger litt ut i vannet.napper å rykker litt forsiktig i stanga inimellom.

dette er forsåvidt akkurat det samme jeg gjør når jeg fisker laks :)

men erfaringen er at om ørretten/laksen er treg i bittet på mark, bytt til sluk/spinner. det kan fort trigge det lille ekstra å gi utslag om ikke marken gjør det :)

Endret av Christoffer Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 30.6.2014 at 15.55, BAN skrev:

Har to kompiser som fisker med mark. Ingen av dem sitter glaner på en dupp som ligger ute...

Den ene driver med aktivt fiske med glidende bunnagn som fiskes inn rykkvis. Den andre har duppen glidende på snøret og fisker marken opp og ned i vannlagene.

Begge fisker like aktivt som jeg gjør med slukene mine, og de får begge like mye fisk som meg. Å drukne en mark under kafferast er lite effektivt, men en og annen gang får man ørret på det også.

Etter røye har jeg faktisk hatt litt hell med agnfiske. Bruker en stor andersdupp, 4 grams blank skjesluk som søkke og en kort krokfortom. Stopper ca 2 meter inn på snøret. Så er det bare å hive langt ut og la vind og bølger lokke røya....

@ban kan du forklara litt nærmare med utstyr og sånn korleis kammeratane dine gjere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 19.2.2017 at 18.51, can skrev:

@ban kan du forklara litt nærmare med utstyr og sånn korleis kammeratane dine gjere dette?

Glidende uansett om det er bunnmeite med bly eller duppmeite.

Dupp/bly tres på hovelinen som er monofil. Deretter en svivel og så en kort krokfortom.

Må da nevnes at jeg ikke selv har fisket slik og bare har sett dem holde på når jeg har brukt andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.7.2014 at 0.51, don don skrev:

 

Og hvorfor i all verden skulle ikke den gjedda kunne ha blitt tatt på duppfiske?

Selv elsker jeg alt som kastes ut og sveives inn :P 

Dupp med Mort/Abbor er killer det da. Du kjenner ikke når det napper men du får kick når duppen går under. Ikke glem og vent før man gjør tilslag så sitter Gjedda som regel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.