Gå til innhold
Fiskersiden

ArcticSilver


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Hei og hopp. Jeg har omsider mottatt en stang som jeg bestillte for mer enn 14 dager siden og har nuh rukket å testkaste noe samt å lage en snutt eller to på ymse media på nett.Jeg har siden oppstart av prosjektet sett på dette som svært lovende av flere grunner. En av grunnene er at jeg er imponert over selve grunntanken som vi har snakket om i mange år både når det gjelder kjøring av fisk og under kasting, nemlig at hovedkraften i en stang får du når du klarer å utnytte bunndelen og "kraftreserven" som finnes der. Både under kjøring og kasting er det metoder som kan benyttes for å få kontakt med disse, men dette er vel første gang det gjøres byggemessige tiltak for å "øke" og frigjøre kraftreserven.

I tillegg synes jeg det er svært spennenende at nordmenn kaster seg på og tør å utvikle og tenke anderledes og ikke minst satse og lykkes både innen design og funksjon. Det er også grunnen til at jeg har lagt min elsk på Backwindersnellene.

Litt media:

Bilde: http://instagram.com/p/pBwZm7k9qe/

Videosnutt: http://instagram.com/p/pCMZ9OE9m5/

Videosnutt snellefeste:



Videosnutt utpakking og testkasting:



Jeg har nuh rukket å testkaste mer med de snørene jeg hadde tiltenkt stangen og her er en kjapp oppsummering:

Først er det naturlig å ta noen ord om håndtaket. Jeg var bekymret for at det skulle føles unaturlig til å begynne med da jeg har holdt mer enn et par timer i korkhåndtak tidligere. Eller svært bekymret var jeg egentlig ikke da jeg husker den samme bekymringen da jeg testet Zpey-håndtakene og hvor kjapt man intuitivt tilpasset seg dette og fikk nytte av det. MEN altså; det var ingen grunn til bekymring, håndtaket satt i hånden som naturlig fra start og i likehet med Zpey-håndtaket så mener jeg den urunde konstruksjonen hjelper mot å vri stangen under kasting slik at de fleste vil kaste riktigere oftere, dvs å ikke vri stangen og miste noe av kraften. Størrelsen på grepet var jeg aldri bekymret for da jeg har forholdsvis store hender og jeg har håndhilst på flere av testkasterne til AS tidligere og de hadde ikke akkurat "jernbinderhender" ;-).

Quick-Lock-systemet fungerer utmerket på alle de snellene jeg har tilgjengelig i heimen og etter sigende så er systemet testet mot et par hundre sneller så du skal ha noe avvikende snellefot om du skal ramle utenfor her.

Så til kastingen. Jeg har en 10-foter i #7 som er tiltenkt laksefiske. Allerede her synes jeg vi er inne på en spennende detalj. Det er valgt ut et "bruksområde" som stengene er spisset mot. Dermed er sjansen større for at stangen fungerer utmerket for sitt bruksområde. Nå har de fleste stangmerker serier som gjør det mulig å plukke stenger som egner seg godt for underhåndskasting i elver eller stenger som egner seg for å kaste større fluer med gode lengder til f.eks sjøørretfiske, men jeg føler ikke at det er like enkelt for nybegynneren å finne ut av dette. Her har man spisset egenskapene mot forskjellig fiske og det synes jeg stangen bærer preg av. Jeg har testet det meste av vannkast og underhåndskast med stangen og dette fungerer utmerket. Jeg har gjort det med rene WF-liner og også klumpsnører. Det er liten tvil om at stangen fungerre utmerket til dette. Jeg har også kjørt lange overhodekast med WF-liner og jeg er ikke skuffet heller her.

Jeg har testet liner og klumper både i klasse 7 og 8 og kan vel si at jeg synes klassifiseringen fungerer bra. Det er sjelden feil å legge seg i øvre vektnivå for klumpene om du ønsker rask spenning av stang også i trange forhold og ettersom stangen er oppgitt til 16-18 gram så stemmer det bra med at jeg fant en ikke alt for lang klump på 18 gram som jeg syntes fungerte utmerket både til vannkasting og som ikke knelte stangen ved lengre kast. Klumpen samsvarer meget godt med det som paser for mitt enhåndsfiske etter laks i Finnmmark. Jeg testet en litt tyngre #8-klump og stangen håndterte dette greit til vannkast og underhånds om man reserverte seg litt pga tyngden. Til overhodekast med lange lengder var det selvsagt mer merkbart om man forsøkte å gå opp en klasse og jeg mener derfor at #7-klassifiseringen er rimelig spot on.

Stangens fordeler som skal komme av klingens frie vandring i håndtaket synes jeg ikke kom til rette før man faktisk var bevisst på å kaste med lite kraft i og med at du kan kaste og "mæle ut" snøre med de fleste stenger. Ikke alle takler det like godt når man slår ned på kraftbruken. Først når jeg stod og messet "rolig rolig rolig" til meg selv mens jeg kastet klarte klarte jeg å få kontakt med kraftreservene på en mer fornuftig måte, men etter etter litt tid var dette noe jeg vennet meg til. Jeg har uansett lett for å røske og rive en del etter en vinter uten noe særlig kasting så det er greit med en påminnelse om å roe ned kraftbruken noe.

Det eneste jeg ikke har fått testet noe særlig pr nuh er kjøring av laks på stangen, men det håper jeg å komme snarlig tilbake til så fort det blir litt varmere enn 3,5 grader i elven her...
Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

God aften!

Nuh har jeg vært fiskeboms i Finnmark i 7 + 14 dager og aldri har så mange sett så mye vann så lenge i så mange elver. Helt til siste uken har det vært vesentlig mer vann enn jeg er vant til i ”mine elver” i Finnmark. Med andre ord så har det drøyd litt i tid før jeg har fått testet min nyervervede stang fra ArcticSilver Innovation (ASI) (#7 SALMON / LIMITED EDITION 10´) med Free-Flex håndtak og Quick-Lock snellefeste til praktisk laksefiske da det i store og kalde elver er enklere å håndtere fisket med en tohånds når ymse synkeliner skal i bruk. Den første uken hadde vi skikkelige trivelige forhold, med sludd og regn og 2 grader, men det har heldigvis tatt seg noe opp etter hvert-
Den siste uken har det imidlertid blitt føre for det noe lettere sommerfiske med lettere utstyr og tørrfluer som jeg hadde tiltenkt denne stangen. Jeg har tidligere nevnt at jeg liker kasteegenskapene etter testkasting på stille vann ved stangens ankomst og jeg gledet meg til å få testet stangen i rennende vann da mye av kastingen jeg gjør under praktisk fiske kommer bedre til sin rett i strømmende vann. Det går mye i forskjellige underhåndskast (de som vil kan gjerne kalle det speykasting) og en del i snakerolling som lar meg gjøre store retningsendringer under kasting på en enkel måte. Spesielt synes jeg dette kommer til sin rett når det skal fiskes flytende fluer som bombere deaddrift hvor jeg gjerne kaster en del oppstrøms og fluekastet starter med fluen helt utfisket nedstrøms. Det har riktignok ikke blitt så mye bombing som jeg har ønsket da det i hjemmeelva har gått mye vann helt inntil de siste dagene, men mer enn nok til å si at stangen leverer kastemessig minst det jeg forventet. Den har også mer enn nok reserver til å slippe på litt line under kasting over hodet og det går så det suser så her er det kasteglede å hente også for de som ikke trenger en lang rekke spesialkast for å få fisket fornuftig.
Hva håndtak og stang angår så fungerer dette så godt at det blir litt som en god dommer i en fotballkamp. Du legger egentlig ikke merke til det før du ser eller kjenner etter. Det tror jeg faktisk er en av de bedre attestene jeg kan gi eventuelle skeptikere, nemlig at når fisket pågår og jeg er i fiskemodus så er fisket i fokus og jeg tenker ikke på stang eller grep i det hele tatt. Det tolker jeg selv som at det fungerer og overhodet ikke føles unormalt. Hadde det gjort det så hadde jeg nok tenkt på det mesteparten av tiden. Nuh er det bare i tankene når jeg innimellom kommer på at jeg jo egentlig bør gjøre meg opp en formening om hvordan dette virker og da kommer jeg til at dette fungerer utmerket og når en konsentrerer seg om kastingen og får egen teknikk til å stemme så spiller stangen utmerket på lag og det er ingen tvil om at jeg kan legge mer krefter på hvil enn jeg kan med andre stenger. Jeg har en tendens til å dra på litt vel mye, men når man konsentrerer seg om å kaste med lite kraft så er det faktisk som konseptet lover; her kan man la kreftene hvile.
Når man lager et nytt konsept for fluestenger så er i grunn kasteegenskapene bare halve utfordringen. Det blir ikke mye fiskeglede av stive kjepper man bare vipper fisken på land med. Nuh var jeg ikke spesielt bekymret for dette heller for med de kasteegenskapene stangen har vist så var det liten tvil om at det også ville være rom for kjøreglede. Litt skikkelig stangflex er sjelden feil verken for sinn eller på bilder og jeg var ikke bekymret for det, men hvordan ville håndtaket formidle fightene og fiskens taktiske disposisjoner underveis i fighten til meg som fisker? Først vil jeg si at å få med bunndelen også under fighting av fisk er en grei måte å hente frem ekstra kraft på under kjøringen. Fra erfaring med tarponfiske med flue har man opplevet fordelen med å lure frem kraft i bunndelen ved f.eks lavt sidepress fremfor å stå med stangen rett opp. Hos ASI-stengene har jo produsenten allerede lagt til rette for å hente ut mer kraft pga konseptet med fri bevegelse av klingen i bunndelen og dette merkes under kjøring. Den som fortsatt ønsker enda mer kraft kan gjerne forsøke "tarpontrikset" med lav stangføring for å eksperimentere med om det er mulig å hente ut enda litt ekstra. Når det gjelder følelsen under kjøring så synes jeg denne er meget god. Noe av dette kommer nok av at jeg under kjøring har et lavere grep enn jeg normalt ville hatt. Samtidig synes jeg, etter kjøring av noen små- og mellomlaks på stangen, at det er noe med konseptet som godt formidler hva som skjer i andre enden av snøret uten at jeg kan sette fingeren på om det kommer av mer kraft i overføringen til fisken eller om man på en måte holder mer direkte i festepunktet for klingen. Uansett så gir det en følelse jeg liker godt og jeg ser frem til å (forhåpentligvis) få testet kjøreegenskapene bedre når jeg tar opp igjen fisket uti august...
Snellefestet har jeg nesten ikke brukt aktivt siden jeg fikk stangen i hendene og umiddelbart testet at alle snellene mine sitter utmerket i festet. Grunnen til dette er at jeg under laksefiske i Finnmark kjører med stangstativ på bilen og også har sørget for å ha stasjonsvogn som er lang nok til at både 9- og 10-fots enhåndsstenger går inne i bilens lengde. Følgelig er det ikke ofte jeg demonterer stangen, men det skal innrømmes at jeg smiler over den genialt enkle og meget funksjonelle løsningen til snellefestet de gangene jeg har klikket snellen inn eller ut av festet.
Oppsummeringen blir: Jeg synes ASI her har truffet blink både med opplevelse og konsept. Ideen om å hente ut mer kraft fra stangemnet med mindre bruk av egen kraft ser for meg ut til å fungere veldig godt også i praksis. Fra før er det sikkert kjent at jeg var godt enig i teorien bak. Jeg synes det er spennende at de tør å gi de forskjellige stengene ”spesifikke bruksområder” slik at f.eks den stangen jeg sitter med er utviklet for å virke optimalt til laksefiske med enhånds og da gjerne bruken av en del spesialkast. Snellefestet er genialt enkelt og skikkelig midt i blinken for meg som synes enkle og tøffe løsninger er moro. Når stangen så gir både god kasteglede og kjøreglede så kan jeg ikke annet enn å anbefale også for andre. Om man ikke vil begi seg ut på ”blinde kjøp” av fluestenger så sørg i det minste for få testkastet et eksemplar. Jeg har testkastet en lang rekke stenger tidligere, men i og med at jeg ikke har gjort det samtdig og med samme snøre så er det vanskelig å sammenligne direkte, men jeg kan trygt si at opplevelsesmessig og kastemesssig så står dette ikke tilbake for noe av det jeg har kastet med tidligere og glir helt klart inn blant de stengene som umiddelbart ga meg skikkelig godfølelse under kasting. DET er det langt fra alle stenger som gjør-
(For ordens skyld: Jeg benyttet stangen med Airflo sitt Forty Pluss-snøre i #7 hvor jeg har veid klumpen til 17,8 gram. Snøret tilsvarer i grunn det å fiske med klumpsnøre med tohånds, men her er klumpen helsveiset med skytelinen slik at man slipper spetakkelet i ringene slik fiske med klumpsystem og enhånds gjerne gir. Dette samsvarer med det øvre vektskiktet av snøre stangen er tiltenkt)
Trivelig sommerhilsen fra
Espen Ørud
(På laksefiskeavvenning sørpå)

10570421_10152124478645194_2098766677246
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hentet ut et par klipp av GoProen til å illustrerer bruken av ASI-stangen i praksis. Litt tynt med PC-kraft her sør i sommervarmen, men har klippet sammen noe som snarest som illustrasjoner til teksten over....

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Litt mer praktisk bruk fra sensommeren:



Ellers kan jeg legge til at jeg nuh har fått testkastet litt intensivt med ASI #5 også og den holder helt klart samme høye nivå som jeg synes både #8 og #7 har gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

...og for de som måtte være nysgjerrig på stengene av en eller annen grunn så har det nuh blitt enda enklere å få prøvekastet et eksemplar for på sine Facebooksider så kan ASI fortelle:


"NORDISK FISKEUTSTYR er nå forhandler av ArcticSilver stenger. Stikk innom Runar, Terje, Svein og Gorm og test det unike Free-Flex konseptet som representerer en helt Ny kategori fluestenger. Fyll opp bilene og TA TUREN INNOM butikken på LYSAKERBRYGGA.

T: (+47) 67 11 06 30 // post@nfisk.no"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som skulle tilsi at dette ikke er for nybegynnere. Det er slett ikke dumt å allerede fra start å tilvenne seg at man kan kaste langt med liten kraft. De fleste nybegynnere velger kanskje å starte på et litt lavere prisnivå til man har funnet ut om man ønsker å fortsette med fluefiske, men det er jo helt opp til hver enkelt utøver hvor man ønsker å legge lista...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.