Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til fiske av Berggylte


Recommended Posts

Fikke en del av disse på kaiene før men det har ikke hvert det samme nå etter å ha prøvd mange år etterpå.

Hvor er de beste plassene å fiske den?

Hvilket dyp holder den seg mest på nå om sommeren.

Og hvilket agn er best og hvilken størrelse på krokene bruker dere?

Og kom gjerne med flere tips om fiske etter denne spreke fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

berggylte er en ganske så stasjonær fisk som har egne territorier. så det kan hende at bestanden på plassen har blitt fiska ihjel eller at de sterke årsklassene har blitt gamle og dødd.

når jeg fisker berggylte leiter jeg etter svaberg og klippekyster. det trenger ikke være monsterklipper. har funnet bra med berggylte ved små klipper som bare går noen få meter nedover i vannet. store fisk kan også stå relativt grunt, en kompis fikk på 1,9kg ved en "klippe" som vel bare hadde 3-4m med vanndybde utafor.

har vel fiska de fra 15-17m og opp til 1-2m. fisker man de djupere enn 15m får ofte problemer med lufttrykket og sliter hvis man skal sette de ut igjen. egentlig så burde man kanskje holde seg til grunnere enn 10m for å være sikker. får de problemer med trykket så kan man prøve trikset de(svenskene) gjør med torsken nordpå; stopp oppfiskinga noen meter nede i vannet og gi fisken litt tid til å utligne trykket. hvor effektivt dette er er jeg usikker på. det beste er nok å finne seg en grunnere plass.

jeg pleier å bruke duppmeite når jeg fisker berggylte. helt standard opplegg med dupp og søkkestørrelse etter forholda(dybde, vind, strøm). som agn bruker jeg reke uten hode med skallet på og som krok en semisirkel. størrelsen er jeg litt usikker på, men den må være sånn at krokspissen stikker ut fra reka. pleier vel å sette krok i bakenden på reka, slik at krokspissen kommer ut på den tynne sida(halen). pleier å bruker owner mutu light, men andre merker funker sikkert det å. poenget med å bruke semisirkel er at da er det lettere å kroke fisken pent og ikke krøke for mange av agntjuvene(bergnebb osv.) som garantert elsker rekeagnet like mye som berggylta. det fine med å bruke duppmeite er at man kan se når det er større fisk frempå ved at duppen blir under i et par-tre sekunder. når agntjuvene er frempå går duppen også under innimellom, men da kommer den rett opp igjen.

lærte duppmeite-semisirkel-teknikken ved å se på en video på svenske fiskejournalens nettsider. her fant jeg videoen: http://www.youtube.com/watch?v=S3Psk7sBtAY

til slutt vil oppfordre til å sette ut de største fiskene, 1,5kg+. de er gamle(15-30år) og viktige for bestanden. som nevnt over er det jo ofte stasjonære bestander man fisker på også. lett for å fiske de tomme om man tar opp for mye/alt. tror nok også at de mindre er bedre matfisk.

edit: fant ut at det mangla litt og var mye skrivefeil, så jeg fiksa litt på innlegget.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De digger strukturer, enten det er ei grunne, steinrøys, kaianlegg eller svaberg.

Jeg pleier å bruke et to kroks paternoster med ganske tykk fortom, gjerne 0.60, med krokstørrelse 1 & 1\0. Mine favorittkroker er Owner SSW og Owner Ebi.

Bruker hel reke med hode og full pakke, som jeg surrer fast. Fortommene på tacklet på 10-15cm, trenger ikke være noe lenger. Lengre fortommer gir dårligere nappindikasjon og ofte sluking. Ha stang som tåler å holde igjen sterk fisk.

Ellers pleier jeg å bruke braid, som gir best nappindikasjon med 5-10 meter topshot (overfortom) som hindrer at braiden sliter mot stein etc.

Foring med rekeskall, krabberester, etc funker supert, verdt å teste. Eneste ulempen er hvis det er mye bergnebb på plassen så kan du få et Texas med de på plassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Masser av supre tips:)

Fisker mest med owner mosquito krok som jeg klemmer inn motaken på!

Drøyt å få ut krok med mottaker på i den kjeften!

Skitt fiske:)

Om du kroker en stor berggylt kan mosquitokrokene bli litt vel tynn i godset. Jeg fisket rødflekket kutling tidligere i år da en berggylt tok en Owner mosquito i str 12, da knakk kroken. Jeg ville brukt noe kraftigere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over er det mye bra info her. Bruk kraftig krok og ikke noe mindre enn str 1 , mens jeg bruker gjerne både 1/0 og opp i 2/0 sirkel. Da setter kroken seg i munnvik i stedet for nedi gap. Slik at utsetting blir bra med tanke på skade på fisk , stor fisk er nemlig gammel sp sett dem ut igjen for å beholde stammen. Reke surra med strikk er toppen. God fortom, min 0,50mm feks fluor karbon om du er på brygge anlegg og må ha en runde og to rund kjetting ....å di. Stang med litt rygg i , er kraftig fisk og dritgøy å fiske. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.