Gå til innhold
Fiskersiden

Billig havfiskesett for kveitefiske


ViktorS
 Share

Recommended Posts

jeg vil advare mot å kjøpe for billig sett til kveitefiske. Det kan fort bli noe man angrer på... Når det er sagt betyr ikke det at utstyret må være fryktelig dyrt, men å legge i str klasse1500 kroner i hhv stang og snelle, pluss at man kjøper god braid, er nesten et nødvendig utgangspunkt. Det viktigste er uansett at utstyret tåler juling... Så vidt jeg kan bedømme er det få stenger/sneller til under tusenlappen som holder mål, med mindre man kommer over et godt tilbud. Til ikke alt for store kveiter (<30kg) duger en god haspelsnelle, forutsatt at den har tilstrekkelig senekapasitet. Men med haspelsnelle er det nesten enda viktigere med høy kvalitet enn med tradisjonelle havfiskesneller. Man ender derfor lett opp med en enda dyrere snelle... Og med multiplikatorsnelle, styr klar av sneller med snørefører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig og kveite fiske passer vel heller dårlig sammen ja. Dette er tross alt en fisk som kan bli brutalt stor og sterk. Da er det ganske innlysende at utstyret bør være dertil robust. Men er det 10-15kg kveite du skal ta så blir jo saken en annen.

Til kveitefiske med litt størrelse, så ville jeg nok gått for min 30-50lb stang av god kvalitet. Og en snelle med bra med sene kapasitet, sele øyer og 2 speed. multisnøre med bruddstyrke du føler deg komfortabel med. havfiskebelte og seletøy(det blir fort en veldig lang kamp om 100kg+ kveita biter på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pris er viktig; 2 speed er ikke så viktig til kveitefiske, ihvertfall ikke i Nord-Norge, der man stort sett fisker relativt grunt; 10-70 meter, og normalt 30-50. I Sør-Norge står nok kveitene generelt dypere, og da kan 2 speed være lurt. Ellers vil mitt råd være en 30lbs stang, og en snelle som rommer 300-400 meter 0.30-0.40 braid. Spinklere saker duger hvis kveitene er maks 10-15 kg, som det skrives, men man vet jo aldri når drømmekveita hugger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.30-0.40 braid er jeg enig i. Dette tilsvarer 40-60lb. vil ikke anbefale det på ei stang som anbefales opp til 30lb på men.

---

på generelt grunnlag er jeg enig, og det er nok et vanlig problem at mange av oss bruker (litt) for tykk braid i forhold til stangdimensjonen. Samtidig er det slik at mange av oss vil ha litt å "gå på", og bruker litt tykkere braid enn stanga skulle tilsi, selv om dette kanskje er mer psykologisk betinget enn basert på fysiske realiteter og hva man faktisk trenger. Og ei 50lbs stang føles ofte veldig stiv og kraftig, Men det er utrolig hvor mye 0.25-0.30mm braid tåler i ren trekkraft, selv om den ikke tåler særlig slitasje, men det gjør kanskje ikke en tykkere braid heller...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker selv litt tykkere braid enn normalen. men da av 2 grunner. 1) fortomen kan være så kraftig som stanga er tiltenkt. 2) det blir rom for slitasje (som en vil ha litt av over tid)

F.eks til mitt allround fiske har jeg : 12-30lb stang, en snelle som tar 330meter 0.50.

da har jeg 20ish meter 0.60 mono backin(25Kg). 0.32 braid (40lb, eller 18.2Kg) og 0.40 mono fortom (14kg eller ca 30lb).

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet oppsettet med vekt som gikk til 25 kg. Vet ikke om det har mye å si at jeg hadde tørt snøre da jeg testet.

Samme vekten ble dessverre sprengt da jeg skulle veie en kveite...

Legger man til svikten i stangen og effekten av bremsen så mener jeg bestemt at et rykk på 30 kg ikke sliter snøret.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet bruddstyrken på de jeg men. Gikk bare ut etter oppgitt bruddstyrke.

Jeg har faktisk slitt av 0.25 fireline en gang ved bunnnapp. Brukte stanga når snøre røk dog. det var kystmeite stang. Så setter du deg fast, så ryker jo Power pro'en før fortomen. Det er jo litt dumt på 200 meter dyp og snøret ryker over vannflata :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke under noen omstendighet ville gå under 0,80 monofortom til kveite så sier det seg selv at hovedsnøret blir svakeste ledd hvis man ikke skal overgå håkjerringfiskerne i snøretykkelse.

Når jeg tenker meg om så sliter vel de også med samme problem med wirefortomene sine og normal braid. 0,39 eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke under noen omstendighet ville gå under 0,80 monofortom til kveite så sier det seg selv at hovedsnøret blir svakeste ledd hvis man ikke skal overgå håkjerringfiskerne i snøretykkelse.

Når jeg tenker meg om så sliter vel de også med samme problem med wirefortomene sine og normal braid. 0,39 eller noe...

Ikke glem at det er noen knuter på fortom også.

Knuter vil være det svakeste punktet, så det vil ryke først :)

Tor Arne

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at knutene er for gode da.

Nope... Det er definetivt ikke problemet....

Ser lengre oppe i tråden at du synes det er pussig at folk bruker fortom med høyere bruddstyrke en hovedlina. Du er også bekymret for at braiden da kan ryke hvor som helst mellom deg å kroken.

Grunnen til å bruke grov fortom på kveita er at den har et tannsett som tygger seg gjennom nylon under fighten. I tilegg er den over hode ikke fortommsky, så 1,4mm fortom er helt fint.

Om det så skjer at man setter seg fast så ryker knuten ned mot fortommen. Om du har hatt andre erfaringer garanterer jeg at det ikke er fordi du er ekstremt flink å knyte knuter :)

Ellers må jeg si på generellt grunnlag at det er ingen grunn til å utstyre seg med stenger og sneller som skal holde verdensrekorden i kveite på stang, om det er så at trådstarter skal prøve kveitefiske for første gang.

Om han er heldig å få kontakt snakker vi trolig om fisk under 30 kilo, og da er det mye rimelig utstyr som kan funke aldeles utmerket, men haspel er en dårlig ide'.

Ryker det på ei skikkelig stor ei så blir det tidenes fiskehistorie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra som er sakt her det går grei å finne noe stenger og sneller som ikke må koste 10 store lapper hvis en ikke skal ut å fiske kveite daglig.Se litt hva som ligger til salgs på forumet mye som går for en rimelig penge der for eks.

Shimano Beatmaster Ax boat 6.6" 20-30 ibs pris 700 kr.

Shimano TLD 20 med Power pro litt stor snelle men neste uslitelig pris 1200 ble lagt ut i mai er jo bare å gi et bud ligger side 2 underkjøp å salg.Ville prøvd et bud på ca 1500-1600kr

Eller ligger det mye bra som vi greit klare et par turer i året etter kveita og som det ble sagt lengre opp i tråden det er lang fra alle kveiter som er 100+ men en veit aldri.

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.