Gå til innhold
Fiskersiden

Tips for sjøørret som følger sluken


Recommended Posts

ohoi :)

Jeg har hatt litt problemer med en del "følgere" som jeg kaller dem i det siste.....

En "følger" er i mitt hode en sjøørret som bare følger sluker helt inn til land uten å bite.

Har noen av dere noen tips som kan få følgerene til å hugge?

Skitt sjøørretjakt alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytte sluk.. Sjøørreten kan være svært selektiv noen gange.. Når den følge etter og ikke biter kan det være fordi den er på jakt, men det du pressenterer er litt feil... Prøv en litt minde sluk...

(Selv kan jeg dette kun i teorien, men har stått og kikka på Kurtling som kan det i praksis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg fisk som følger pleier jeg å dra opp farta enda mer med innlagte raske stopp. Spesielt med flue fungerer det bra. Har inntrykk at når den er "på jakt" er sjansen større for hogg ved rask innsveiving mens mere "smånapp" rolig innsveiving. Dette merker jeg spesielt ved fluefiske hvor fluen har lang vinge. Masse "lugg" i vingen bak kroken, kjøre opp farta og da hogger den..

Det som må være det beste tipset fra min side er at om du har mye fiskekontakt men lite fast fisk så gjør du det meste riktig og da gjelder det ofte bare å variere bittelitt/gjøre en liten korrigering på noe av det du allerede gjør...

Gudd løkk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt sluk til enda mindre sluk, det pleier å hjelpe.. har jeg hørt.

Ingen erfaring innen akkurat dette selv ;)

Evt. pauser lagt inn under innsveiving som er nevnt tidligere.

Den pleier å ta akkurat i det du er ferdig med pausen. (starter på sveiven igjen)

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange nevner at man kan bytte til mindre sluk. leste for ikke lenge siden en artikkel i svenske fiskefeber, der danske thomas hansen(han fra havørreden hemmligheter-filmene) lærte bort triksa sine. han sa at det kunne funke like bra å gå andre veien - bytte til en større sluk. bra artikkel som anbefales.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ørreten etter, så vet du at sluken din er interessant. Bytte av størrelse eller litt variasjon på innsveivingen kan være det lille ekstra som skal til. Et og annet drag i stangtuppen for å simulere en spurt kan også trigge til hugg.

Har aldri hatt noen god erfaring med å kaste ut i den retningen ørreten forsvant. Kaster gjerne i helt motsatt retning et par ganger før jeg legger kastet dit jeg hadde kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.