Gå til innhold
Fiskersiden

Oter.


Thomas84
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Skal på fjelltur i sommer og fiske ørret. I noen av vanna kan jeg bruke oter,

lurer dermed på hvordan type jeg bør prøve. Har lest litt i årboka fra Normark, og ser

at de har en variant med wobblere og de "vanlige" med fluer. Hvilken av dem funker best i høyden??

Vanna ligger på mellom 1000 og 1500m hvis det har noen betydning...

Håper noen kan gi et fornuftig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har behov for 30 fisk på ei kveldsøkt... så er flue og dupp den eneste "oteren" du trenger å ha med.

Nja, ikke alltid det er så enkelt, selv med oter kan enkelte vann med god bestand være veldig vanskelige å få uttelling i, og for alt vi vet kan vannet være overbefolket.

Men flue og dupp har berget mang en fisketur, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. men så er det vel heller ikke sånn at det er noen menneskerett å få fisk på en tur?

Når det er sagt så prøvde jeg vel bare å spørre om oter virkelig var nødvendig...

Tradisjonelt var/er jo denne i bruk i forbindelse med større volum til matauk.

I mindre fjellvann/tjern kan en oter gjøre svært stygge innhugg i en skjør bestand. Har man nok kunnskap til å høste rett?

Når Thomas84 sier han kan bruke oter får vi tro at det er basert på hva fiskekort tillater....ikke bare at det er så skrinn vegetasjon rundt vannet at det fysisk lar seg greit gjøre å landgå oter.

Det finnes også en litt mindre fjøl, kun med 4 fluer tror jeg. Utviklet for å brukes på stang. Søk stang-oter.

Jeg ville nok også satset på fluer. kanskje hatt den nærmeste fortommen knytt opp med en liten sluklås eller splittring slik at jeg kunne bytte fra små spinnere til skjesluker, sildesluker eller wobbler alt etter forhold og hva jeg hadde "trua" på. Nærmest fordi man da har best mulighet til å kontrollerer hvor dypt fisken kan greie å gå i kampen.

Flere agn med store kroker (wobblere/sluk/spinner) kan jo resultere i at du "parkerer" lina bunnfast ute i grunnpartier i vannet. Spesielt ille da hvis ditt livs fisk sitter på en av krokene.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mange måter å rigge flue og dupp, er man uvant er nok det greieste å knyte duppen rett i hovedlina og så sette på noen korte opphengere på hovedlina foran duppen.

Med bombarda og litt øvelse kan man ha lengre etterheng bak duppen 2 - 3 meter, da er man imidlertid også avhengig av at det er slett og fint, ingen buskas og lyng rundt vannkanten, i slutten av kastet bremser man litt på hovedlina sånn at etterhenget får en bue utover fra duppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Bombarda i flyt eller ulike synkegrader. Fortom type +/-3 meter er relativt uproblematisk med tilnærmet Spey-kast. Stopper bombardaen like før den lander for å gi den lange fortommen en sjangs til å strekke ut bak duppen.

Utfordringa er å lande fisken med så lang fortom....

Bruker opp mot tre fluer. Den bakerste er en fortynget nymfe, midtflua er ofte ei dobbelkroka oterflue og en streamer i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas84: Du skjønner - til tross for at det fiskes for lite i 9 av 10 vann har noen panikk for at det tas for mye ev. er matauktanken helt fremmed for de.

Fiske mere med oter - sett flere garn :P

Folk som kjenner meg vet at jeg hater sjøørretgarn som pesten og blir like overrasket hver gang jeg roser garnfiskere i ferskvann. Kun et lite fåtall vann med lav tetthet av fisk vil bli skadet av garnfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok nettopp det det som er tilfelle i de aller fleste vann.

Mange steder og spesielt regulerte vann der kraftselskapene er pålagt å sette ut fisk hvert år har det ofte en tendens til å bli for høy tetthet av fisk, der det er tilfelle bør det absolutt fiskes med både garn og oter sånn at kvaliteten på fisken opprettholdes.

Siste sort er der grunneiere ikke tillater fiske av andre, samtidig som de selv driver garnfiske med alt for storbeinte garn, heldigvis ser det ut som at flere og flere har fått og får forståelse for hvordan vannene bør høstes på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.