Jump to content
Fiskersiden

Kor fiske Gjedde i BØ i Telemark?


Endre
 Share

Recommended Posts

Mulighetene for flotte naturopplevelser er mange, det er bare å komme seg ut på tur!
I Telemarkskanalen er det lov å fiske uten fiskekort. Aktuelle fiskeslag er ørret, sik, gjedde, suter og abbor. Det er
gjedde fra Kjeldal sluse og nedover i vassdraget. Ovenfor Kjeldal sluse er det rikt ørretfiske.
I Landsmarka, et sidevassdrag til kanalen, finnes flere gode fiskevann. De mest aktuelle er Langen, Sandavann, Hauglandstjønn, til disse må du ha fiskekort.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Skal du fiske gjedde er det ingen vits i å reise til Bø. Gode muligheter for stor gjedde rett på andre siden av Lunde sluse (der hvor vannet fra kraftverket på Hogga kommer ut). Eller så har du Østeråa og Nomevann som to andre veldig gode alternativer. Fordel med båt, men går bra å fiske fra land også. Det tas gjedder på over 10 kg hvert år på disse stedene.

Skitt fiske! :)

Link to comment
Share on other sites

Ser forresten du egentlig spurte om utstyr, wobblere i sterke farger (gjerne firetiger) eller tilsvarende er et sikkert valg. Skal du fiske i Østeråa eller Nomevann så er det veldig grunt der så da bør du ha wobblere som svømmer grunt. På uttaket er det dypere, skal du fiske her bør du ha litt grovere dyptgående redskap vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

For det aller første ville jeg ikke reist til Sørlandet om jeg skulle til Bø i Telemark....

Dernest; om størrelsen ikke betyr så mye kan du ha et kanonartig indianerfiske etter smågjedde med lett utstyr i toppen av Østerå på strekket under fossen på Svenseid. Der er det korte kast og nesten kikkfiske som gjelder.

Ellers er som andre har nevnt Nomevann og elva nedstrøms den samt "nedre" deler av Østeråa plasser med større gjedde, men båt er et absolutt pluss.

Link to comment
Share on other sites

Fra en som har fisket MYE etter gjedde i disse områdene: Dropp Bø, og sats heller på områdene ved Lunde. Dvs, det er ikke stort å få av gjedde i denne delen av Telemark lenger i det hele tatt. Hvis du kun er ute etter å få arten så lar det seg som regel bestandig ordne, men å få større fisk.. vel, da skal du være heldig i så fall.

HVIS du er nettopp det (heldig, altså) så håper jeg at du returnerer fisken skånsomt, slik at den kan fortsette å oppfylle rollen sin i vassdraget. I Lunde og områdene rundt kakket de alle store gjedder de klarte å få tak i i løpet av endel år, og nå kryr det av sniper i vassdraget. Rart det der..

Link to comment
Share on other sites

Fra en som har fisket MYE etter gjedde i disse områdene: Dropp Bø, og sats heller på områdene ved Lunde. Dvs, det er ikke stort å få av gjedde i denne delen av Telemark lenger i det hele tatt. Hvis du kun er ute etter å få arten så lar det seg som regel bestandig ordne, men å få større fisk.. vel, da skal du være heldig i så fall.

HVIS du er nettopp det (heldig, altså) så håper jeg at du returnerer fisken skånsomt, slik at den kan fortsette å oppfylle rollen sin i vassdraget. I Lunde og områdene rundt kakket de alle store gjedder de klarte å få tak i i løpet av endel år, og nå kryr det av sniper i vassdraget. Rart det der..

Takke for svaret..Eg er på jakt etter stor Gjedde (3+Kg) :) så eg kan kjøre noen KM/mil får å fiske etter den .

Eg komme ikke til å drepe gjedda når eg får den..eg er fornøyd bare eg får tatt noen bilder av gjedda før eg sette den ut igjen:) Det er derfor eg har kamera med på tur:)

For det aller første ville jeg ikke reist til Sørlandet om jeg skulle til Bø i Telemark....

Dernest; om størrelsen ikke betyr så mye kan du ha et kanonartig indianerfiske etter smågjedde med lett utstyr i toppen av Østerå på strekket under fossen på Svenseid. Der er det korte kast og nesten kikkfiske som gjelder.

Ellers er som andre har nevnt Nomevann og elva nedstrøms den samt "nedre" deler av Østeråa plasser med større gjedde, men båt er et absolutt pluss.

Takke for svaret. Eg er ikke så god på sør/øst/vest nord osv. kanonartig indianerfiske etter smågjedde dette må eg nok prøve.

Edited by Endre
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.