Gå til innhold
Fiskersiden

trondlk
 Share

Recommended Posts

Hei, noen her inne som bruker dypvannsrigg i Bergens- eller Hordaland-området, og kunne tenke seg å demonstrere for meg hvordan det fungerer? Har lyst å dorge etter laks og evt bunnfisk (kveite og pelagisk torsk). I hvilke deler av Norge brukes egentlig dypvannsrigg mest, og hva dorges det oftest etter? Er det egentlig effektivt å bruke dypvannsrigg etter bunnfisk?

Endret av trondlk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg driver en del med trolling her i Hardangerfjorden, ja.

Dyprigg egner seg til dei fleste større fiskeslag som er noe så nær pelagiske, d.v.s. laks, sjøørret, sei, lyr, kveite, ein og annen torsk og selvfølgelig allt annet av mindre fiskeslag (+ dei nyare fiskeslagen, havabbor og Bonito/striped pelamide).

Dyprigg brukes ikke på noe spesiellt sted, det er artsfaunaen i vannene/sjøen som bestemmer om du skal fiske dypere enn, si 5-6 m (som er ca maks hva du når med kunn stang og beite).

Problemene ved å bruke dyprigg for bunnfisker (eg torsk og lange m.a.) er at en lett setter loddet i bunnen. Dette er ikke bra og man må da fiske på store slette områder der det ikke er ujavn bunn. Men er det slett bun fungerer det der også men man må da være meget var på og kunne hisse loddet/loddene hvis bunnen blir grunnere.

Dog så er bunnfisk relativt immobil d.v.s. den flytter seg ikke så lett og da er det bedre å søke den opp v.h.a. ekkoldd og siden fiske med pilk eller agn på dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.