Gå til innhold
Fiskersiden

ny stang og snelle til "nybegynner"


sperify
 Share

Recommended Posts

hei er vell kanskje ikke helt nybegynner. men har ikke kjøpt ei stang eller snelle på godt over 10 år og det var ikke rare pengene jeg brukte sist gang.

så er ute etter en 5-6 delt stang siden jeg er avhenging å få med den med på fly et par ganger i året og som gjerne jeg får litt respons på selv om fisken ikke er verdens største.

angående snelle har jeg brukt en Shimano Stradic GTM, som jeg arvet av et familimedlem og vært super fornøyd, hadde jeg funnet ny så skulle jeg gjerne kjøpt en ny, så tar gjerne i mot tips om en som er i nærheten av den, er super fan av den såkalt fighting drag brems greia

er ikke noen super aktiv fisker eller lottomillionær så vil helst prøve å få dette under 2000 gjerne billigere og selv om jeg veit dette er dyrt i norge,

annen ting jeg lurer litt på er om jeg burde bruke monofilament eller multifilament med tanke på at stanga og snelle tilbringer veldig mye tid av året i skapet, mener og ha hørt at mono snøre ikke like å bli stående på spole ubrukt over lang tid

Glemte og skrive at jeg tenker å fiske mest lett fjellfiske og en og annen småelv rundt omkring i landet. men om mulig kunne ta et par kilos fisker

Endret av sperify
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen til forumet.

her finner du flere sneller med bakbrems og fighting drag: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-bakbrems

jeg vil tro at det er 2500-størrelsen som er mest aktuell, selv om en 1000-snelle også vil kunne funke. skal man kaste langt på langgrunne fjell så vil det imidlertid være best med 2500-snelle, da den den større spolediametern gir litt lengere kast.

flerdelte stenger har det etterhvert blitt ganske godt utvalg i og mange av de er riktig bra også. sjøl har jeg en fenwick wild wings som jeg er veldig fornøyd med. detter er riktignok en litt kraftigere stang enn det du er ute etter, men wild wings serien kan være noe å kikke på. som du ser på linken har fenwick flere 4 delte stenger til andre priser også. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Fenwick andre merker som shimano, berkely, lawson og savage gear har godt rykte på seg og bør sjekkes ut.

angående snøre til ørretfiske/fjellfiske så er meningene delte her på forumet. noen foretrekker mono pga de liker strekken i fight med stressa ørret, mens andre går for multisnørets gode kontakt med sluken og det som skjer under vann. personlig så bruker multi til alt unntatt til meite etter mort og annen småfisk.

multien gir deg masse informasjon om fiskevannet ditt gjennom at du vil kjenne hvilken type bunnforhold du har. man kjenner forskjell på gress, sand og grus. noe du kan glemme med mono.

huggene er mye mer moro enn med mono. det er rett og slett en annen og mye bedre verden!

og hvis stanga kommer til å stå i skapet i lange perioder vil multien holde seg mye lengere enn monoen.

når det jelder fortom ytterst mot sluken er også meningene delte. men personlig så kjører jeg med en fortom på minst en meter. gjerne så lang jeg klarer å kaste med. jeg langer forommen mine med virvel - fortom - en god wobblerhempe. noen ganger har jeg en liten gummiperle over virvelen for å beskytte toppringen fra virvel hvis jeg blir for ivrig under innsveivinga.

til slutt vil tipse om at det er en hel del andre som har spurt omtrent akkurat de samme spørsmåla som deg i andre tråder. de fleste av de ligger nok i underforumet "spinnfiske" i utstyrsdelen av forumet.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne snella, og er meget fornøyd selv:

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=60055&WebSiteMapNodeID=1004005

Og hva med en telestang i stedenfor en 5-6 delt stang? F.eks. http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=54601&WebSiteMapNodeID=1004005

Men som nevnt ovenfor, så er dette besvart på mange ganger før. Lykke til i søket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.