Gå til innhold
Fiskersiden

Da tar laksen fluen. Det uperfekte fluekastet


Oldermann
 Share

Recommended Posts

Da jeg nu har bedrevet fluefiskeri i snart 70 år (dog er det de siste årene av helsemessige årsaker blitt slukfiskeri) mener jeg å ha noget å bringe videre. Når jeg ser dagens unge fiske efter laksen, er det en ting som slår meg. De bedriver dette "sprayfisket" og kaster langt og nydelig, men du verden så lite variert. Det jeg nu vil beskrive vil jeg kalle "Det uperfekte fluekast". La meg legge til med en gang at jeg snakker om disse vanlige sommerdagene, og ikke om isfiske eller flomfiske.

Nu skal jeg si noget som kan virke barnslig : " La fluen si BØ!! til laksen". Jeg kaster uten full strekk, gjerne lett oppstrøms eller tvers og lar fluen lande i et litt rolig vand, bakevje eller rundt stener. Når så fluen har sunket og skyter fart inn i strømkanten, da tar den. Dette vil jeg si til dagens unge : Varier ditt fluefiske. Ikke hele tiden full strekk og 45 grader. Laksen blir ikke overrasket. Den gangen jeg oppdaget "Det uperfekte fluekast" blev også fangsten større. og fisket mer spennende. Til sist litt om fluestørrelse. Bruk små fluer, dobbel 10-12. Varier mellom de litt sterke og de duse farger.

Måtte du "falle i elven og brekke din stang". tvi tvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått mest fisk på våt eller tørrflue?

Det er våtfluer som jeg har brukt, gjerne fortynget. Når du over hovedstrømmen til det rolig vandet så kast tvers der. Gi ut litt tøm, (flyt) og la fluen få synke. Fluen vil så komme hurtig nedstrøms, for så å vende opp og nærmest stoppe et øyeblikk. Da er øyeblikket der. Husk at jeg snakker om sommerelv. Tidligfiske og flomfiske blir anderledes. I Etne har jeg mange gode minner fra den tiden oppsynsmand Kvale styrte, og kjøbmand Grindhjem gav råd. I Etne hadde jeg ellers gleden av å utveksel efaringer med overrettssakfører Gunnar Aamodt og hans charmante hustru.(les boken hans). En fortynget Peter Ross i dobbel 10 gav en laks på 11,5 kg i Hansa. (og mange fler gjennom årene) Jeg fikk også gleden av å fiske søørret med Gunnar Aamodt i Aurlandselven. Da var det tørrflue, men det er et andet kapittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.