Gå til innhold
Fiskersiden

Athrox
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har bestilt denne stanga http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=66882&WebSiteMapNodeID=1004005, tenkte å begynne med ferskvannfiske etter ørret, røye og abbor med denne stanga. Derfor lurer jeg på om dere har noen tips til hvordan man fisker ørret i ferskvann, hvor i vannet den er, dybde, innsveivingshastighet, tips til sluker/spinnere/agn og lignende. Gjerne sleng inn noen tips om de andre artene jeg nevnte over. Jeg lurer også på om dere har noen tips til andre innsjøer/elver/vann i buskerud området, og hvilke arter det vannet inneholder.

Tenkte å prøve meg her, https://www.inatur.no/fiske/50dc2d3ee4b0e4e3ed3a11eb/fiske-i-fantastisk-natur-pa-hurum

Takk for svar på forhånd :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg ville gått for utstyr til meitefiske, dupp og krok :) Gjerne en bombarda/ørretbombe, da fisker du mer aktivt, enn å sitte å se på en dupp som ligger stille.

Ellers kjente spinnere, Panter Martin, Meps, Vibrax etc. Og noen ørretsluker i forskjellig farge.

I Buskerud har du masse i, både elver som Lågen og Drammenselva, du har Tyrifjorden, Bergsjø.

Masse fine vann både i Holleia og Finnemarka.

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra der du bor har du et godt utgangspunkt, det var iallfall gode fiskevann der. Bli kjent med vanna og fisk helst om kvelden (+ natt-morgen) nå i varmen. Abbor er lettere å få om dagen. Røya spesielt er kaldtvannsfisk og trekker i dybden.

Du skulle kanskje spurt om utstyret først, men 7-fots er greit der hvor det vokser mye skog tett rundt. Senere ville jeg utvidet til en 10'

Det finnes en del info både på elbe.no og solvkroken.no om fisking.

Fiskens oppholdsted styres gjerne av temperaturen i vannet og tilgang på mat fks. der bekker/elver renner ut. Om kvelden kan fisken trekke inn mot land så det kan være lurt å starte med å stå et stykke fra vannkanten. Når du har avfisket en plass, flytt gjerne på deg i stedet for å stå på samme sted hele tiden.

Jeg ville prøvd en type aktivt markfiske hvor du tar av kroken på sluken (som da fungerer som søkke og "lokkedue") og fest ca 30 cm sene med markkrok istedet. Så sveiver du rykkvis innover.

Ellers; prøv deg fram og lær underveis også. Bruk også søkfunksjonen på forumet, mange har nok stilt de samme spørsmålene før ;)

Drammenselva ovenfor Hokksund til Tyrifjorden kan kanskje være et spennende sted å prøve? Aktuelt for bruk av wobbler, Salamandersluken+++

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøp deg noen lette spinnere, henholdsvis 4 grams og 6 grams, alternativt noen små sluker på opptil 12 gram.

Første jeg hadde satt på i dette vannet, er en Vibrax 2er spinner i gull/sølv med røde prikker, alternativt en Droppen i sølv med blå streker på. Se bilder:

http://www.fisketid.no/imagemagic.php?img=images/safecatchsolvrod.jpg&w=400&h=450

Øverste av disse:

http://www.gero.no/UserFiles/Products/6308_abu-droppen_19.09.2013144945.jpg

På kveldstid hadde jeg brukte tilsvarende størrelse, bare i mørkere farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Prøv sluk og spinner på dagen , og prøv dupp og meitemark om kvelden og tidlig om morgenen.

Av sluker anbefaler jeg sølvkroken spesial,i kobber med røde prikker ,og en i sølv med røde prikker (7 -12g), en god huskeregel når du skal velge sluk er å bruke sølv i grumsete vann og kobber i klart vann ,dette er ingen fasit men personlig erfaring..

skitt fiske !

Endret av ørret_anonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.