Gå til innhold
Fiskersiden

Forventninger til- og trender i LSFF


Recommended Posts

Langesund fiskefestival - et høydepunkt for mange

Jeg er sikkert ikke den eneste som gleder meg til lsff 2014 - for etter hva jeg kan se så er flere av forumdeltagerne også deltagere av festivalen. Jeg har litt tid å slå ihjel om dagen, og har derfor valgt å se litt på hva man kan forvente av årets festival - og samtidig komme med litt informasjon som noen muligens finner nyttig for årets prøvefiske?

Jeg har sett gjennom "størst fisk" resultater fra 2001 for å skape en indikasjon om hvilke fisker som faktisk sanker mye poeng, for så å se om dette er arter jeg har prioritert. Vil ikke si noe om mine egne prioriteringer, men vil for alle presentere artene slik som bama ville gjort det - fem om dagen.

La oss da starte med topp 5!

y-aksen viser poeng for hver fiskeart for et gitt år (x-aksen). Kurvene er glattet ut og kan derfor gi et misvisende inntrykk. Fiskene rangeres så, enkelt og greit, etter gj.snittspoeng.

344xgcg.jpg

-

1. Makrell

Gode gamle makrellen gir alltid godt med poeng, men jeg vet ikke om jeg hadde forventet at den var så solid. Til tross for at det konsekvent veies inn mange 100 poengfisker blir den ofte sett på som en bonus fisk. Kanskje ikke ta den første og beste?

2. Sei

5 kg som idealvekt gir rom for masse poeng. Det er ikke alt for mange som klarer å utnytte seg av dette, men det er alltid noen. Hei Jonkanon 2002!

3. Skrubbe

Man kan ofte støte på en pen skrubbis her i fjorden!

4. Lange

Langefisket i Langesund premieres godt med poeng...

5. Kolmule

Har selv ikke fått kolmule de siste 5-6 årene, men fått to-tre fisk over 100 poeng tidligere. Det er nok ikke bare meg som har opplevd at de gamle plassene er tomme, men det er alltids noen som finner de. PM med posisjon mottas med takk :-)

-

Dette er på ingen måte mine topp 5 fisker, så er litt spennende å se. I morgen vil jeg (forhåpentligvis) poste de fem neste poengsankerne! Hvis det faktisk er noen som leser dette og finner det interessant - så gjerne tipp hvilke det er!

Sånn går no dagan....

:wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, men ikke nødvendigvis heller! Har ligget på 20 arter før og endt ned på 13-15. Kan ofte bli for for smått og poengmulighetene til mer vanlige arter som torsk, lange, brosme, ulke, berggylte (kun 700~ grams), knurr, blåkjeft eller svarthå utnyttes ikke...

Så her er det bare å komme seg ut å prøvefiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.