Gå til innhold
Fiskersiden

Mister mange på dorging


Maxlax
 Share

Recommended Posts

hva slags fisk er det går etter?

er forøvrig enig med BAN. det er langt mellom løs brems og så hard brems at snøret ryker.

sjøl satser jeg på at fisken skal kroke seg i hugget og kjører derfor med relativt stram brems når jeg dorger. dagens kroker er såpass bra at jeg tror de vil trenge inn i kjeften på fisken i hugget hvis bremsen og framdriften på båten holder i mot. kjører med multi og ofte relativt mjuke dorgestenger(men de er superseige). pleier sjelden å miste fisk. jeg pleier å ha strammere brems når jeg bruker agn med store kroker og motsatt.

selvom du har owner(som jo er bra kroker) så må de sjekkes og få en runde med bryne opp innimellom.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med veldig løs brems, men når jeg tar stanga legger jeg tommelen på spolen og gir et tilslag. Dette kan du gjøre når du fisker med to stenger også, så lenge du ikke prøver å gjøre det med begge stengene samtidig... Hvis så er tilfellet så er det ikke rart om du mister fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under trolling kjører jeg med ganske hard brems, med ditto hard bøy på dorgestengene, det er ganske sjelden at fisken ikke sitter, skarpe kroker er et must.

Et lite tips kan være at du kjøper deg et par sånne Scotty utløserklyper som er beregnet på dyprigg/trolling, fest disse bak på hver side av båten, stanga pekende ca 60 graders vinkel og stram ned stangtuppen, bremsa skal da justeres sånn at den akkurat holder igjen. Når fisken tar/løser ut på klypa vil da stangtuppen sprette opp og gi momentant tilslag.

Du bør da bruke egnede dorgestenger med mange ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hva trolling er?

trolling er vel en utlandsk betegnelse på dorging som vi i norge har adoptert. begrepene trolling og dorging brukes litt om hverandre og forskjellig, men alt dreier seg ihvertfall om å slepe greier bak båten på ulike måter.

mange vil kanskje si at trolling innebærer bruk av mer eller mindre "avanserte" innretninger som dyprigger, dipsy, planerboard og siderfjøler. mens dorging er mer tradisjonelt å slepe sluk og wobbler rett etter båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trolling er vel en utlandsk betegnelse på dorging som vi i norge har adoptert. begrepene trolling og dorging brukes litt om hverandre og forskjellig, men alt dreier seg ihvertfall om å slepe greier bak båten på ulike måter.

mange vil kanskje si at trolling innebærer bruk av mer eller mindre "avanserte" innretninger som dyprigger, dipsy, planerboard og siderfjøler. mens dorging er mer tradisjonelt å slepe sluk og wobbler rett etter båten.

Ser på youtube at det er mange som bruker levende agn, vet ikke helt hva jeg syntes om det jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun laks her,og ørret da. Hae opplevd 0,50 mono ryker. Da på stor fisk...

Hæ?

Har aldri opplevd å slite på grunn av stor fisk. Dårlige knuter, slitasje, gammelt snøre eller defekt snelle kan føre til snørebrudd, men ikke stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det viste jeg ikke. Men om jeg tenker meg om så sier det seg selv at det ikke er lov.

Hva med dødt agn?

Dødt agn er ikke noe problem, finnes flere brinsling tackler eller agnhuer ute.

Ellers så får jeg ikke noen persolinge samvittighetskvaler med å fiske med levende agn. (Når det sagt, så er de eneste levende agnene jeg bruker her i landet mark, maggot og fjærmygg larver, fisk er ikke lov, så da brukes det heller ikke, men hadde det vært lov, ville jeg nok brukt det)

Obs: det er i mange andre land lov å bruke levende fisk som agn.

Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.