Gå til innhold
Fiskersiden

"noob" utstyrsspørsmål rundt havfiske på sørlandet


moijk
 Share

Recommended Posts

Jeg bor i grimstadskjærgården - men har egentlig aldri fisket noe her ute ved sjøen. Voks opp med fiske fra båt som ung på trøndelagskysten, egentlig for det meste innaskjærs. Ikke spesielt glad i å fiske fra land.

Men har endelig fått tak i en båt - 16 fots yamarin skjærgårdsjeep. Så jeg trenger noe å fiske med. Men jeg voks opp med en stang for alt, så ble mest haspefiske fra båten. Så tanken er egentlig en grei allround-stang til både innaskjærs og uttaskjærs.

Nå vil jeg ikke dra ut på mer heftig fiske enn hva balja mi tilsier. Men dette er en verden jeg ikke helt kjenner til. Jeg fikk vel aldri noe mer enn 0.5-5kg store fisk der jeg fisket i trøndelag, og formoder vel det ikke napper noe overdrevent mye større her sørpå. Men det håper jeg folk her vet mer om. Jeg vet ikke hvor langt yttaskjærs jeg drar, men det vil tiden vise (og hvor pålitelig min lille 40 hesters yamaha fra '96 viser seg være)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei:) Tror du kan vente deg mye positive opplevelser på sjøen:)

Vet ikke hvor mye du har tenkt deg å bruke på utstyr, men hvis vi tar utgangspunkt i noe midt på treet:)

En stang rundt 7fot i 12-20lbs eller 20-30lbs klassen! Veldig mye fin fisk å treffe om du satser på agnfiske på sørlandet, og i så tilfelle er 12-20lbs super! Men kan være greit å gå opp til 20-30 hvis en skal jobbe på dypet:)

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Shimano/Vengeance-Boat/Shimano-Vengeance-AX-Boat-210MH-200g-2-delt-148730-p0000080141

Dette er en grei stang, som ikke koster flesk! Tok torsk på 12 på den i fjor, og det gikk helt topp!

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Shimano/Beastmaster/Shimano-Beastmaster-AX-Boat-Slim-7-6--20-30-lbs-148741-p0000080152

alternativt er denne helt suvveren! Har fisket med denne i et år nå, og er kjempefornøyd!

Snelle er et vanskelig tema, men med tanke på det fiske du skal bedrive. Tviler jeg på du trenger å betale for et to-gir system!

Jeg var veldig fornøyd med Ambasadeur seven, og fisket lenge med denne! Minuset her er lav utveksling! Byttet over til en penn fathom 20 og kommer nok ikke til å bytte denne ut på en stund:) Bruker den til det meste i kristiansand (har en kraftigere til litt mer heavy fiske!)

Hør med lokal utstyrsforhandler om pakker! Burde som regel være mulig å ordne noe bra!

Evt stikk innom Grønberg sport i kristiansand! Her er det altid hjelp å få;)

Videre ville jeg ha kjøpt Multiline som ikke er for overdimensjonert! 0,32 dekker det meste og kan virke overkill i flere sammenhenger!

Kroker i litt forskjellige strl!

Pilker i 200-300 grams klassen!

Lodd fra 100-500 gram

Litt forskjellige opphengshekler!

Veldig mye utstyr der ute! Så bare å høre på de rådene en får! Mangen kloke hoder her inne!

(Velkommen med kristiansand havfiskeklubb på tur om det skulle være interresant! søk oss opp på facebook, eller her inne på sørlandet:)

mvh

Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,.

Bruker selv hovedsaklig shimano beastmaster ax boat 20-30 lb og ei shimano TLD 20 til stort sett tilsvarande fiske. Trur ikkje du treffer på noe den komboen ikkje klarer å få opp. Det som kan være negativt er at det er nok litt overdimensjonert for småfisk. Sveiva på snella er ikkje all verden, men den kan du bytte ut med ei 200 kr sveiv fra ebay. Da blir snella plutselig om til en vinsj :)

Uten å ha noe særlig sammeligningsgrunnlag så kan eg anbefale dette settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et budsjett hadde vært ypperlig :) Blir fort lettere å komme med noe konkrete tips på stang og snelle da.

Lawson har også en del gode stenger og sneller, ofte til en meget fin pris. Penn sneller er nevnt. Penn har også noen gode stenger. Vil anbefale deg å finne snelle med Lever Drag brems, uten snørefører, line teller og slikt tull.

Multisnøre vil jeg virkelig anbefale deg å få tak i på E-bay. 4 strain braid får du der for under 200kr for 1000 meter. Har ikke sett noen med dårlig erfaring av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjettet er "Hva det koster". Så spiller ikke så mye rolle om det er 1000 eller 2500++ kroner. Selvsagt innenfor rimelighetens grenser. Jeg er jo ingen hardbarka fisker så bryr meg ikke noe om ekstra gram eller hva det er de mest kresne tenker på, men jeg trives selvsagt med skikkelig utstyr som tåler bruk og som holder seg med normalt vedlikehold i årevis. Så Passat - og ikke Lupo eller Phantom. (det er biler for de som ikke vet det)

Jeg tror nok ikke jeg roter meg på skikkelig dypvannsfiske med det første. Om så, så skaffer jeg nok litt mer potent utstyr til jobben. Så det bør ikke helt være med i regnskapet.

Takker for forslag så langt, det har gitt litt pointere. Men ikke helt klok enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo helt kurant ut. Du snakket om noe "4 strain braid" line, gitt at min erfaring fra moderne snører nok kun er fireline'n som jeg bruker til ferskvannsfiske tar jeg gjerne et råd i den retningen der også. Beklager at jeg ikke nødvendigvis er så selvgående, men når jeg har dette på plass så ser dere nok meg igjen neste gang med noe på kroken. ;)

(vel, eventuelt mer utstyrsspørsmål, om krabbeteiner. Han far prøvde seg på nittitallet i trøndelag, men vi fikk noen imponerende mengder skater i teinene - men krabbene var nok milevis fra godkjent størrelse). Men her sørpå er det jo fine krabber hvor enn man snur seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ett aldri så lite minus med å bestille line fra ebay og resten fra Norge, er at den eneste fiskegleden man har hatt i dag er at man sitter i sofaen i stua med ei flott stang og snelle med nesa i en manual, og ser sikkert ut som en eller annen mindre begavet raring.

Men jeg var ikke akkurat noe raffinert når det kom til fiskemetodene igjennom tenårene, det var stingsilda og kompisene som jakta på seien. Ut over det hadde jeg nok ikke videre kunnskaper. Ut over å sette kroner-tegn i øynene på selgere på utstyrsbutikker, hvor starter jeg for å lære mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskemetoder på sørlandet er mer enn ei stingsild etter sei og makrell, Du har det vanlige pilkefisket med en pilk og 1-3 opphengere, men det gir på langt nær det potensialet som havet byr på. Da må en over på agn for å lure mange interessante og velsmakende arter.

Det er masse informasjon om hvordan en lager takler til fiske på dypt og grunt vann. Det mest allsidige er et 3 kroks takle med en bom og et slep med 2 opphengere over bommen, du kan finne mange gode eksempler på takler i bloggen til Asgeir Alvestad her http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2014/06/26/allround-takkel-for-bunnfisker/

Her finner du også andre varianter over samme lest.

Bruk agn som Makrell , sild og reker er det mest vanlige, horngjel er også veldig bra.

en annen god variant som jeg brukte lenge i starten før jeg lærte mer var å bruke agnet pilk, På trebelkroken agner du opp med lange strimler av fet agnfisk og et par opphengerkroker over med fisk eller reker, da får du muligheten til å dra lange og brosme som ikke ville tatt en blank krok like lett. Dette fisker du ved å løfte på agnet mer enn du pilker, samt at du har god kontakt med bunn slik at pilken dunker og lager lyd og sprer lukt på bunn. Tilpass med avdrift på båten og velg vekt på pilken slik at du kan holde deg tett på bunn. Denne metoden bruker lukt og lyd som attraktorer på fisken og ikke bare bevegelse (pilk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.