Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano Stradic eller Shimano Saragosa SW til Laksen


Vesterålen fisker
 Share

Recommended Posts

Jeg mistet en stor laks som dregde ut all sene jeg hadde. Brukte en 4000 snelle shimano fireblood med sufix 832 20 lb.

Det jeg liker med fireblood er at den har suveren brems i forhold til andre sneller jeg har testet som twinpower og exage, men kapasiteten er litt liten med kun 4000 når storlaksen tar i.

På den lokale fiskebutikken anbefalte de meg Shimano Stradic, på utenlandske nettforum ser jeg endel skryter av Shimano Saragosa SW.

Det eneste jeg stusser på er hvordan disse snellene kan være såpass dyre. Saragosa 5000 sw koster nesten 4000 kr og har kun 5+1 kulelager, mens f.eks fireblood har 10+1kulelager.

Saragosa: http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=79994&WebSiteMapNodeID=1004005

Stradic: http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=79999&WebSiteMapNodeID=1004005

Fireblood specs: Shimano FIRE BLOOD 4000FA Spinning Reel A-RB

10 Shieled A-RB stainless steel ball nearing +1 roller bearing
Magnesium body contrusction
Two speed oscillation system
Dyna-balance system
Roller bearing
Oversized power roller
Powerful, smooth and precise front drag
High efficiency gear
Rgid support drag

Specification

Gear ratio : 4.6 : 1
Weight 287g /10.2 oz
Ball bearing: 10
Roller bearing: 1
Line Capacity: lb/yds: 8-225 / 10-190 / 12-155

Endret av Vesterålen fisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette tema har vært opp før .

Svært forskjellige oppfatninger såvidt jeg husker .

Min mening er at du helt klart bør gå for en Stradic 6000 om det er storlaks der du fisker og det er det jo tydeligvis .

4000 snellene til Shimano er supre og jeg har tatt laks på over 11 kg på Stradic 4000 ,dog i kontrollerte omgivelser(elveos).

Måtte inn til overhaling etterpå pga skeivkjørt stag .

Bruker aldri annet enn 6000 sneller hvor jeg vet storlaksen lurer .

Stradic er i særklasse med sin raske utveksling og silkemyke gange .Jeg bruker power pro mellom 0,25 -0,30 og overgang med svirvel til monofortøm på ca 0,50 ,ca 2 meter ,gjerne fluorcarbon da denne tåler endel juling .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel 6 og 8000 variantene av Stradic 4,8:1 i utveksling, ikke 6:1 som de mindre utgavene.

Og stille med 4000 i storlakselva er jo moderat gambling, men så må du jo bortimot montere vinsj og krankrok for å ha garanti for å berge en gretten 15 kilos om den skulle bestemme seg for å returnere til havs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer faktisk jeg også på. Den Saragosa snellen står jo at den er beregnet for saltvann, og har en pris som er mye dyrere en stradic, og alle sier den billigste er best? Dette med utveksling, har det mye å si når man fisker etter laks? Er det slik at en snelle med bestemt utveksling fisker bedre en en annen snelle med anderledes utveksling? Utveksling er slik jeg har blitt fortalt hvor mye tau du dreger inn pr snurr på snellen ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt Jenny. Spolens diameter spiller også en rolle her. Men strengt talt så er ikke høy utveksling så viktig. hastigheten justerer man jo fint med å sveive litt hurtigere eller tregere. Blir utvekslingen for høy, kan det bli forferdelig tungt å dra inn storfisken. Det belaster også sveiv og drev i større grad, da man må bruke mer kraft for å sveive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diameter på spolen og utveksling forteller noe om hvor mye snøre som kommer inn per omdreining.

Med ellers like sneller vil man merke forskjellen mellom 4,8:1 og 5,6:1

I dette konkrete tilfellet ser vi at Stradic 8000 tar inn 89cm på en runde med sveiva, der Saragosa 8000 tar inn 107cm.

Den store lengdeforskjellen indikerer at kroppen på Saragosaen er større enn Stradic.

Folk peker nok mot Stradicen da den er velkjent her på berget. Mener Saragosaen først ble sluppet på det Asiatiske/Australske markedet og senere også i det amerikanske Shimano-sortimentet. Relativt ukjent her hjemme, men høster som det nevnes masse lovord fra utenlandske brukere som i flere år har utsatt snella for tøffe kamper mot "krutt" i sjøen i sørlige strøk. Her er hva Elbe selv sier om snella når de nå har bestemt seg for å prøve den ut her hjemme:

"NYHET 2014

Snelle for tungt sjø og havfiske. I sydligere strøk benyttes denne modellen til blant annet sterk tunfisk. Denne saltvannsmodellen vil bli populær også i Norge. Vanntett snelle med et drivverk som takler stor fisk. Kraftig vanntett brems. Størrelse 5000 passer det norske laksefisket."

Uansett valg ville jeg funnet begge 8000 variantene unødvendig store. Stradicen gir mye snelle for pengene, en 6000 bør være stor nok. Føler du at du vil legge ut for en Saragosa så er 5000 SW åpenbart ei snelle som er kapabel til å temme stor laks.

PS. Kan være at Fireblooden bør inn til service og bremseoverhaling etter at storlaksen stakk av med snaut 200 meter snøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord: Utvekslingen forteller kun hvor mange lag med snøre snella legger på spolen pr. hele omdreining med sveiva, ei snelle med smalere spole vil dermed dra inn mindre snøre enn ei med bredere spole, sett at begge snellene har samme utveksling. så ikke se deg blind på 'utvekslingen' alene.

Ei snelle med mindre utveksling kan dermed dra inn mere snøre pr. omdreining enn ei med høyere utveksling, det du vil merke er forskjell på hvor tungt eller lett det blir å sveive inn samme vekta.

Enkelte ganger kan det være greit med ei snelle som drar inn mye snøre pr omdreining, for eksempel hvis fisken setter stor fart i mot deg.

Viktigste kriteriet for å velge snelle er kvaliteten på bremsesystemet, generelt er det bedre bremseegenskaper på ei haspelsnelle med frontbrems i forhold til bakbrems, dette fordi det som regel er plass til større bremseskive i front, større bremseskive vil som regel gi ei jevnere brems.

Ellers er valget mellom for og bakbrems en vanesak, enkelte sneller har gode bakbremser også.

Med kvalitet på bremsesystemet menes det hvorvidt overgangen fra at spolen står i ro til at snella gir ut snøre er så jevn som mulig, Hvis bremsa 'lugger' er det snart gjort å miste fisk, både i krokingsøyeblikket eller under kjøring av fisk.

Bremsa bør være så jevn som mulig i alle stillinger.

En annen ting å ta hensyn til, og da spesielt om man bruker multi snøre er hvordan snella legger snøret på spolen, bruker man multi er det spesielt viktig at snøret blir lagt med nok skrå/overlapp sånn at ikke snøret skjærer seg ned i gjennom snørelagene på spolen, samtidig må snøret legge seg jevnt på spolen sånn at det ikke blir større diameter på snørelaget noen steder, blir det det er det som regel ikke lenge før man opplever at det dras av en floke under kasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye oppklarende, tusen takk alle sammen :)Det du sier Maskinisten om hvordan snellen legger multi er jo litt interessant, har opplevd noen ganger at jeg plutselig får en stor knute på utkast, og da er det akkurat som om tauet på snellen skjærer seg nedover i snellen (at et lag øverst plutselig har kommet under og viklet seg i et lag som er lengre ned. Det har gjort at jeg ofte må bytte tau hver eneste sesong pga jeg må kutte av så mye når knuten kommer. Lurer på om det kan være fordi jeg spoler på senenen ganske hardt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påpeke at det er INNTILL 89 og 107cm snøre snellene drar inn. Dette er på full spole. Denne lengde minker når sluken er 40,50,60 meter ut. og da er differansen en del mindre. hvor mye mindre avhenger av snøres tykkelse. Men merkes absolutt best med tykk mono sene.


Vesterålen. Slikt kan fort skje om du spoler på snøre for slakt. Når en fisk eller bunn napp slår til da, så dras snøre sammen og skjærer lett igjennom de slakke lagene.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil oppfordre alle å gjøre til en vane at man strammer snøret litt med fingern slik at det går stramt og fint inn på spolen på slutten av hver innsveiving, før nytt kast.

Alle kjenner at en sluk ute på 60 meter gir betydelig mer motstand enn når den er 3 meter fra land.

Det er disse siste løse tørningene inn på snella som gjør det mulig for snøret å grave seg ned i underlaget: Dette skjer i det man på nytt setter fullt press på snøret når man spenner opp stanga i neste kast.

Resultat kan da bli at man drar ut ett solid kråkereir av spolen som potensielt kan huke tak i og ødelegge stangringer.

En plutselig bråstopp i kastets begynnelse vil også ofte føre til at snøret ryker og sluken havner midtfjords.

Det er heller ikke uvanlig at stenger knekkes under denne plutselige belastningen.

I andre tilfeller drar man kanskje bare ut en mindre floke. Som kanskje ikke merkes der og da, men som i neste kast kanskje kan huke tak i en stangring eller mer undersnøre på spolen.

Min erfaring tilsier at "fenomenet" oftest inntreffer når man fisker med eksempelvis dupp og flue og når man bruker slukvekter under eller helt i den nedre dele av stangas klassifisering. Mye motstand når "bruket" er langt ute. nesten ingen ting de siste få meterene før du løfter ut av vannet og gjør klar til ett nytt kast.

Står man og kaster i sterk vind, kan denne også bidra til å løfte opp mer snøre av spolen og skape de samme problemene.

Ergo - sørg for å få snøret stramt inn på spolen før nytt kast. Det kan virke litt tungvint i starten, men det blir fort en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et veldig godt tips lystfiskern, det har jeg faktisk ikke tenkt, har fått mine vaser selv haha :)

Jeg lurer på hvorfor du vil bytte snelle Vesterålen? Den fireblood snellen ser jeg (når jeg googler) at kostet nesten 8000 kr da den kom som ny, og mange sier den er som en Stella (Som tydeligvis er en kjempedyr og bra snelle, er jo noen til 13000!! på skittfiske blant annet). Den har jo også 10 kulelager, er ikke bremsen så god på den snellen at du fint klarer deg med 4000? De andre snellene virker jo mye dårligere? Ikke at jeg har peiling haha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireblooden er god den, men vi snakker nok rett og slett for liten bremsekraft og snørekapasitet. Den er rett og slett ikke beregnet brukt til denne type fiske. Uansett snelle i Shimanos 4000 størrelse vil nok slite i møter med skikkelig stor laks og lignende kraftplugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor 10 kulelager skulle være en indikasjon på kvalitet. Twinpoweren min som jeg kjøpte da den kom på markedet og har brukt hardt i omtrent et tiår(eller mer?) har ikke 10 kulelager. Det er ikke plass til så mange uten å slenge inn mer bevegelige deler som de ekstra kulelagrene kan stå på. Ekstra leamikk vil neppe gjøre snellen bedre.

Stradicen som folk anbefaler har også bevist at den er slitesterk som få og dermed har akkurat så mye leamikk som den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Köpte en Saragosa 10 000 sw,snella ser strøken ut men må säga att jag är lite besviken på bromsen. Ska ha max drag på 33 lb om jag inte kommer ihåg fel. Efter jag fått hem den å spolat på lina så må jag säga att den var ganska tam. Tänkte jag kanske skulle öppna upp å se/eventuellt testa att byta karbon... Har en 18 000 av gamla modellen å den presterar helt sjukt. Vet att den är en del större då men likaväl så tror jag att dom har varit lite generösa när dom uppger bromsen på den nya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input Trondersvensk, da skal jeg ikke gå før saragosa.

Jeg synes imidlertid denne ser spennende ut: en både stradic og saragosa.

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=74090

Shimano Sustain 4000 FG

Jeg kunne da tenkt meg 6000 FG utgaven.


https://www.youtube.com/watch?v=XLgejcrIWsM

Endret av Vesterålen fisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.