ma Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 Hadde tenkt å ta en tur og prøve dvergmaller. Hvor store blir disse krabatene egentlig? Er det noen spessielle steder på Drengsrud som er bedre egnet enn andre? edit : endret overskrift -moderaThor- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThorEH Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 Det er veldig bra på bunn av Drengsrudvannet :-) Nei, hold deg i nærheten av vegetasjonen så burde det være rimelig bankers. Duppmeite på bunn med mark leverer, men skal man fiske etter de "store" bør man kanskje teste biter av fisk (mort) på en litt større krok.. Og når det gjleder størrelses potensialet er det neppe over 250-300gram! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iversen Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 Fisk i det f¸rste av vannene du kommer til når du kommer fra veien. Gå ca 50 m langs vannet til en liten odde med godt opptrampet sti. Her er det litt åpning i vannliljene og greit å få satt opp et par stenger. Pr¸v bunnmeite med glidende s¸kke og mark som agn. Fisken er rimelig glupsk så andre agn kan sikkert også fungere. Mallene er vanligvis 100 - 150 g. På denne plassen har jeg i hvertfall fått mye malle tidligere! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Havengel Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 Les mer her: https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...erms=dvergmalle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ma Posted May 31, 2005 Author Report Share Posted May 31, 2005 sitat:Opprinnelig postet av Havengel Les mer her: https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...erms=dvergmalle Jepp, fant den Men er det tilfelle at den ikke blir større? Mener jeg har lest at samme arten blir oppimot 2.5kg i nordamerika..? Men nå er jo alt større der borte..hehe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Havengel Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Vanlig størrelse er mellom 100-200g, ja, over 200 må regnes som stort. NR er forresten på 220? gram, men det har blitt registrert maller på 250 gram i vannet. Uansett et artig bekjentskap, og en spennende art. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikkel Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Jeg vil bare orientere dere om at det skal finnes noen regler for fiske etter denne arten.Så vidt meg bekjent er denne arten fredet i dette vannet. Mer kjenner jeg ikke til. Ville bare nevne det. Mikkel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThorEH Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Hvor har du dette fra ? Jeg kan ikke finne noe (etter ett kjapt søk) Men det virker jo litt rart med tanke på norske myndigheters holdninger til utsetting av fiskearter, at de freder en innført fiskeart...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikkel Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Jeg har dette fra en fyr som heter Jon Stenseng. Han er en ivrig fisker og histiorie mann i Asker. Da jeg bodde i Asker fisket jeg mye på Drengsrudvann, og har hatt malle i badekaret, men ikke hørt dette før nå. Tiller Asker Jeger og fisk el. vet noe?! Det er noe jeg har hørt fra Askerfolk som er levende opptatt av bygda si, og ikke noe jeg kan bevise! Mikkel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Havengel Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Den er ikke fredet, ikke rødlistet og heller ikke på lista ti Bern-konvensjonen. Lurer på hvor du har dette fra? Bor rett ved vannet, og har ikke hørt noe om dette. Finner heller ingenting på nett. Det er forresten også påvist dvergmalle i Semsvannet, Finsrudvann og Bondivann, men dette er spredte eksemplarer. Den opptrer ikke i mengder som i Drengsrudvannene. EDIT: OK, så svaret ditt etterpå. Tror nok dette helst er et utslag av å ville ta vare på denne unike fisken. Det er heldigvis få som tar den med hjem, de fleste fisker der en gang for å stifte bekjentskap med en ny og eksotisk art. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThorEH Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Altså, det finnes mest sannsynlig ikke noe fredning av dvergmalle fra høyere hold enn folk som er opptatt av "bygda" si. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ma Posted June 1, 2005 Author Report Share Posted June 1, 2005 Det var en artig opplevelse uten tvil!! Ble ganske mange maller, totalt rundt 20stk. I tillegg fikk vi noen fine abborer: 0.37, 0.51 og 0.57. Ikke de største, men alikevel. Var noen kids der som snakka om at de var fredet, men jeg tipper skauen de høgde ned og lagde bål av er mer fredet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Havengel Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Ikke bare skauen som er fredet (kun nedfallsgreiner som er lov å bruke), de har heller ikke lov å fyre bål der etter 15. april:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truttofil Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 Mener å huske at det sto en liten artikkel om Dvergmaller i Alt om Fiske e.l. for ikke så alt for lenge siden. Sto noe om fredning der mener jeg. Eller var det oppfordring til gjenutsetting? De fins vel ikke i mer enn et par vann her til lands, og det er vel ingen stor fare for spredning eller ødeleggelse tilknyttet arten, pluss at de sikkert ikke er allverdens til matfisk... Så selv om de kanskje ikke er direkte fredet, hadde det vært kult om det fremdeles går an å prøve å få de om mange år også... Knipset dere noen bilder eller? Hadde vært arti å se. Hvordan er det forresten med bestanden av europeisk malle her til lands? De fins vel bare i en håndfull vann de også? Tidligere fikk man visst noen digre beist i Sverige, der bestanden var (er?) større, har jeg lest et sted... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
syver Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 Dvergmalle er en fisk som ikke under noen omstendighet bør spres til andre vassdrag. Den er ikke spesielt interesant som sportsfisk, den er en utpreget rovfisk som tar unna smått og stort av levende som er lite nok, den er en pest og en plage dersom du fisker etter andre og større arter i et vann. Særlig for karpe-, suter-, ål- og karussmeite på natterstid vil dvergmalle være en pest da de er notoriske agntjuver. I Frankrike er dvergmalle et reelt problem i en rekke sjøer sjøer og vassdrag hvor det er sportsfiske etter karpe.DESSUTEN er det strengt forbudt.... Dette som en klar oppfordring fra en bekymret meiter som IKKE vil ha dvergmalle i flere vann i Asker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThorEH Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 sitat:Hvordan er det forresten med bestanden av europeisk malle her til lands? De fins vel bare i en håndfull vann de også? Tidligere fikk man visst noen digre beist i Sverige, der bestanden var (er?) større, har jeg lest et sted... -------------------------------------------------------------------------------- Den bestanden er ikke eksisterende vil jeg få påstå, i Norge altså, I Sverige derimot finnes en del svære beist i bl.a Emåen, men de er fredete!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
avkroken Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 sitat:Opprinnelig postet av ThorEH sitat:Hvordan er det forresten med bestanden av europeisk malle her til lands? De fins vel bare i en håndfull vann de også? Tidligere fikk man visst noen digre beist i Sverige, der bestanden var (er?) større, har jeg lest et sted... -------------------------------------------------------------------------------- Den bestanden er ikke eksisterende vil jeg få påstå, i Norge altså!!!! [?][?][?][^][ ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThorEH Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 Joa, veit at det går rykter om ett vann og to med silure i, men før jeg hører om fangst så regner jeg det som løse rykter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nielsen Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 sitat:Knipset dere noen bilder eller? Hadde vært arti å se. Malle noen av abborene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
avkroken Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 Geir, det skal være et vann til med Dvergmalle. Husker ikke navnet men ligger rett sør? for det øverste Drengsrudvannet. Tror det har noe bekkeforbindelse til Drengsrud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Havengel Posted June 4, 2005 Report Share Posted June 4, 2005 Bondivann. Det er påvist dvergmalle også i Semsvann og Finsrud/Brendsrud, men i beskjedne mengder. Har ikke fått noe i disse vannene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
avkroken Posted June 4, 2005 Report Share Posted June 4, 2005 ikke Bondi, men et bitte lite vann. Abbortjern eller liknende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Frisch Posted June 4, 2005 Report Share Posted June 4, 2005 sitat:Opprinnelig postet av avkroken ikke Bondi, men et bitte lite vann. Abbortjern eller liknende. Stemmer det, er fanget dvergiser i Abortjern. http://www.gulesider.no/gsi/map.do?n=&mode...aak=1&oldZoom=6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts